Ferie i Skotland

I sommeren 1983 lånte min søster, Eva, en lejlighed af en veninde i Edinburgh, og vi tog med til Skotland i tre uger. Med base i Edinburgh kom vi rundt i omegnen, men tog også en tur nordpå til Inverness og ned langs Loch Ness og søerne til Oban i vest.

Dette er Helles dagbog fra turen. For forståelsens skyld bør man nok vide, at Eva året forinden havde været udvekslingslærer i Skotland og havde lært en masse mennesker at kende - bl.a. Irene hvis lejlighed vi lånte.

Klikker du på et af de små billeder, vises det i en større version på en ny side.

Fra Newcastle til Edinburgh

Onsdag d. 29/6

Pot still på Glen Kinchie whisky destilleri

Nåede med nød og næppe det tidlige tog Newcastle-Edinburgh takket være en rap taxichauffør. Eric ville være galant og tage forsædet og dermed betalingsforpligtelsen, men tog selvfølgelig fat i den højre dør, der jo i denne del af verden leder ind til rat-siden. Chaufføren var sikkert vant til den slags kontinentale unoder, han tog det i hvert fald pænt.

Togturen var træls, toget var overfyldt, og vi var trætte, men vel fremme fandt vi Irene på Edinburgh Waverly og kørte direkte hjem til laksørred med rejer og salat. Dillip kom senere, og vi var et kort besøg på pub inden sengetid. Dillip slæbte Eric igennem nogle forskellige ølmærker, som ikke faldt i god jord.

Queensferry Highschool og VAT 69

Torsdag d. 30/6

Vi har tidligt oppe, Irene havde lavet morgenmad. Hun stillede gæstfrit både mælk og sukker frem foran mig, men jeg takkede nej, jeg drak min te rent. Dette fortrød jeg dog i bogstaveligste forstand bittert efter den første slurk - der var noget mere potens over Irenes te end min posete hjemme i Aalborg.

Efter morgenmaden kørte vi med Irene til hendes skole Queensferry Highschool, hvor vi bl.a. fik demonstreret "the belt", der efter sigende stadig skulle være i brug. Vi var også imponerede over skoleuniformerne. Hvordan får man i dag børn til at gå med plisserede nederdele og slips?

Irene demonstrerer brugen af The Belt Skoleuniformer på Qeensferry Highschool Broen over Firth of Forth
Klik for større foto

Dernæst var vi på rundtur på VAT 69. Anlægget var imponerende, men de udleverede samples smagte elendigt. De blev dog senere på ferien brugt til at tage den grimme smag af den skotske kaffe.

Besøg på VAT 69 Steendike

Efter VAT 69 tog Eva videre til Dalkeith og sin gamle skole Mayfield, mens Eric og jeg tog på Hawes Inn. Irene og dramalærerinden Bobby kom og spiste frokost med os. Spadserede tilbage til Queensferry Highschool, hvorfra Irene kørte os hjem.

Billet til Oliver

Efter en hurtig middag (lamb chops & trifle (vist nok med rabarber)) gik turen tilbage til Queensferry High til finaleopførelsen af musicalen Oliver (Twist), der var rigtig god.

Irene fortalte, at der havde været to drenge til at deles om den krævende hovedrolle. Ham der havde tjansen denne aften var "the better singer", men den andens statur passede bedre til rollen som forsultet børnehjemsbarn. Man kan ikke få det hele. Der var ganske modbydeligt varmt, så det gjorde godt med en godnatøl på Hawes Inn.

Første sightseeing i Edinburgh

Fredag d. 1/7

Kl. 10 gik vi på den første sightseeing i Edinburgh - ca. 20 minutters spadseretur ind til hovedgaden Princess Street. Her ramlede vi lige ind i en parade med bl.a. krigsveteraner.

Parade på Princess Street Veteraner i paraden
Klik for større foto

Til frokosten skulle vi på Evas opfordring prøve den traditionelle "Steak pie", til gengæld valgte vi den velkendte "Carlsberg" til at skylle den ned med. Irene havde sidste skoledag, og vi havde aftalt at mødes med hende og kollegerne på "Smithies". Det var meget hyggeligt.

Vi efterlod Irene, så hun kunne fejre den sidste skoledag behørigt, og tog hjem sammen med noget takeaway. Da Eric og jeg senere tog på pub (hvor vi skrev brev til Poul Erik og Birgitte), mødte vi Irene for hjemadgående med en avispakke fish'n'chips under armen. Som hun selv sagde næste dag, så havde hun slået autopiloten til, men hun genkendte os i hvert fald, da vi råbte hende an.