Alternative brændsler og cementfabrikken i Retznei

Seminaret om alternative brændsler blev afholdt på cementfabrikken i Retznei nær Østrigs grænse til Slovenien.

Ved administrationsbygningen står et stort magnoliatræ

Ved administrationsbygningen står et stort magnoliatræ

Der var fælles transport fra lufthavnen i Graz til cementfabrikken. Østrig er flot og Retznei idyllisk, men det blev kun til glimt i forbifarten.

Seminaret havde tiltrukket over tredive deltagere; de fleste fra Europa, men også en fra Libanon, og to kom helt fra Thailand. Den ene lignede en knægt på 14, men var det ikke.

I pauserne knytter man kontakter og udveksler artigheder og erfaringer. Man får altid noget nyttigt med hjem. Måske er det ikke nyttigt lige nu, men så ligger det godt i ideernes frøpose.

Alternative brændsler

Men hvad er ”alternative brændsler” egentlig for en størrelse? Det er kort sagt alt brændbart, som kan erstatte fossilt brændsel som kul eller petcoke (petrokoks) uden at kompromittere cementens kvalitet.

I Europa er det først og fremmest affald som plast, papir, pap, tekstiler, bildæk, kød- og benmel, spildolie, tørret spildevandsslam og meget andet. Lokationen betyder en del – fx er der flere risskaller i Østen end i Europa.

Baller med affald før sortering og neddeling

Baller med affald før sortering og neddeling

Med de mange kilder til affald skal man have godt styr på den kemiske sammensætning. Langt de fleste stoffer er harmløse, men arbejdsmiljø er vigtigt, og hvis koncentrationen af et stof overstiger en magisk grænse, kan det påvirke cementens egenskaber.

Eksempelvis kan fosfor og zink forlænge bindetiden, mangan gør cementen mørkere, klor kan korrodere betonens armeringsjern, og sådan er der så meget.

Affald er blevet en kæmpeindustri i Europa, og meget bliver nu til brændsel i stedet for at ende på stinkende lossepladser.

Grundet biomassefraktionen er en del af affaldet CO2-neutralt. Til gengæld er det ikke nær så homogent som kul, så det stiller langt større krav til forbehandling, og at udtage repræsentative prøver til analyse og kvalitetskontrol er en sand videnskab.

Som kuriosum kan nævnes, at der i EU gælder skrappere emissionskrav (NOx, SOx osv.), når man fyrer med affald, end hvis man kun bruger fossile brændsler. Hvorfor fossile brændsler må forurene mere, kan kun forklares med politikerlogik.

Continue reading

Posted in Rejse | Tagged , , , , | 6 Comments

Smuttur til Graz i Østrig

Til Østrig med pragtfuldt aprilvejr: 24° og høj sol. Vi skal til seminar om alternative brændsler i cementindustrien og rejser dagen før.

På vej mod Graz
På vej mod Graz

Cementovne har større appetit på brændsel, end Churchill havde på whisky og cigarer, og det siger ikke så lidt.

Så når prisen på fossile brændsler kun går én vej, og CO2 er et globalt fyord, arbejder alle cementproducenter på at øge brugen af alternative brændsler. For når hensynet til miljø og økonomi går hånd i hånd, er alle glade.

Fra Danmarks eneste cementfabrik deltog to personer i European Cement Research Academys seminar om alternative brændsler: Kim og jeg.

Der var afhentning i Graz’ lufthavn tirsdag kl. 12, men for at nå det måtte vi af sted mandag. Først fra Aalborg til København, derfra til München og så videre til Graz i det sydlige Østrig, hvor vi landede ved 16-tiden.

Flyrejser og lufthavne er så spændende som savsmuldstapet, og det mest interessante ved turen var, at urinalerne i Münchens lufthavn har påmalet en flue, man kan sigte efter.

Det var noget, man fandt på i Schipol (Amsterdams lufthavn). Mange mænd overvurderer både rækkevidde og træfsikkerhed, men en lille, malet flue skærper fokus og reducerer omkostningerne til gulvvask.

I Tyskland tager taxier ikke mod kreditkort, og det gør de åbenbart heller ikke i Østrig, så Kim måtte modvilligt hæve kontanter. Modvilligt, fordi det gør rejseafregningen mere besværlig.

Ifølge booking.com ligger hotellet kun 2,6 km fra lufthavnen. Det må være i fugleflugtslinje, men skidt. Der var rig lejlighed til at betragte landskabet og industrikvarteret, da vi kom til at køre efter en traktor uden mulighed for at overhale.

Continue reading

Posted in Rejse | Tagged , , , , | 8 Comments