Bustur og alderdom

Jeg besøger min gamle mor. Busturen giver et indblik i andres liv, jeg må lytte og iagttage og kan ikke koncentrere mig om at læse.

Krokus

Snart kommer foråret

Bussen er 5 minutter forsinket, men det er ligegyldigt, om jeg fryser nu, eller når jeg skal skifte på busterminalen. Den unge fyr, som også venter, har langt hår på højre side og kort på venstre.

Jeg ser sikkert også fjollet ud med min tophue fra Tallinn, men den holder i det mindste på varmen hele vejen rundt.

Bussen til Svenstrup er halvt fuld, og trafikken komprimeres, da vi nærmer os City Syd med Bilka og de andre store varehuse. Køen bevæger sig langsomt, kofanger ved kofanger.

Jeg har ladet e-bogslæseren op til turen, men der er indtil flere telefonsamtaler at følge, og med dette live indblik i virkelige privatliv, kan jeg ikke samle mig om fiktionen.

De fleste telefoner står af ved City Syd, og bussen sætter farten op. I Svenstrup passerer vi et advokatkontor. ”Møderet for højesteret” står der på vinduet.

Det gør mig lystig. Møderet – gad vide, hvilke møderetter man serverer i højesteret? Højreb? Højt smørrebrød? A(d)vocado?

Læs resten

Forsikringen der kom til kort

Forsikringspræmien stiger 31 %, og betalingen forfalder, inden jeg kan nå at opsige forsikringen. Pokkers! – tænkte jeg.

Trappe på Leros

Rejser man, er det godt at have forsikringsdækning

I går var jeg en tur i netbanken og tjekkede bl.a. kommende betalinger. Det er jo så nemt med betalingsservice, men jeg vil godt have overblikket, det skal ikke være et tagselvbord.

Vi har i flere år haft en årsafbestillingsforsikring hos Europæiske, og præmien for næste år forfalder den 25. januar.

Jeg studsede over beløbet og tjekkede, hvad vi betalte sidste år. Ganske rigtigt: en stigning på 31 %.

Først tænkte jeg, at det måske var fordi, forsikringen dækkede, da vi måtte aflyse ferien i september, men nej – der stod en almen smøre om den beklagelige stigning.

Jeg tjekkede forsikringsbetingelserne, og de siger, at forsikringen skal opsiges skriftligt senest en måned før forsikringsperiodens udløb.

Det kunne jeg ikke nå, inden betalingen forfalder. Pokkers!

Så jeg ringede og spurgte, om man mod et gebyr kunne opsige med kortere varsel. Jeg undlod ikke at nævne, at 31 % er en del mere end den indeksregulering, man kan læse om i forsikringsbetingelserne.

Den venlige herre gjorde uden krumspring kort proces. Han sørgede for, at forsikringen nu er opsagt, og jeg behøver ikke at skrive, jeg skal blot afmelde ved betalingsservice.

Jeg blev helt venlig stemt over for Europæiske. Sådan cirka 31 % venligere.

VISA-kortet

Nu er det ikke sådan, at vi er uden afbestillingsforsikring. Jeg har for nylig fået mig et VISA-kort, og hvis man bruger det til at betale sine rejser, følger der såvel rejse- som afbestillingsforsikring med.

Kortet er gebyrfrit, det giver ekstra CashPoints hos Norwegian, hvis man bruger det til at købe billetter hos Norwegian, og af andre køb man foretager med kortet, får man 1 % af beløbet som CashPoints hos Norwegian.

Det havde jeg fx glæde af, da jeg for nylig købte flybilletter til København, og jeg er ærlig talt ligeglad med, om jeg bruger det ene eller det andet kort. Jeg er ikke kortloyal.

Jeg sørger bare for at holde saldoen i plus, da det selvfølgelig er kreditten, der koster. Der kan så være et gebyr, hvis man betaler en rejse med VISA i stedet for Dankort, men det er en billig præmie for rejseforsikringen.

Så lidt plat kan man sige, at forsikringen kom til kort.

/Eric