Forsikringen der kom til kort

Forsikringspræmien stiger 31 %, og betalingen forfalder, inden jeg kan nå at opsige forsikringen. Pokkers! – tænkte jeg.

Trappe på Leros

Rejser man, er det godt at have forsikringsdækning

I går var jeg en tur i netbanken og tjekkede bl.a. kommende betalinger. Det er jo så nemt med betalingsservice, men jeg vil godt have overblikket, det skal ikke være et tagselvbord.

Vi har i flere år haft en årsafbestillingsforsikring hos Europæiske, og præmien for næste år forfalder den 25. januar.

Jeg studsede over beløbet og tjekkede, hvad vi betalte sidste år. Ganske rigtigt: en stigning på 31 %.

Først tænkte jeg, at det måske var fordi, forsikringen dækkede, da vi måtte aflyse ferien i september, men nej – der stod en almen smøre om den beklagelige stigning.

Jeg tjekkede forsikringsbetingelserne, og de siger, at forsikringen skal opsiges skriftligt senest en måned før forsikringsperiodens udløb.

Det kunne jeg ikke nå, inden betalingen forfalder. Pokkers!

Så jeg ringede og spurgte, om man mod et gebyr kunne opsige med kortere varsel. Jeg undlod ikke at nævne, at 31 % er en del mere end den indeksregulering, man kan læse om i forsikringsbetingelserne.

Den venlige herre gjorde uden krumspring kort proces. Han sørgede for, at forsikringen nu er opsagt, og jeg behøver ikke at skrive, jeg skal blot afmelde ved betalingsservice.

Jeg blev helt venlig stemt over for Europæiske. Sådan cirka 31 % venligere.

VISA-kortet

Nu er det ikke sådan, at vi er uden afbestillingsforsikring. Jeg har for nylig fået mig et VISA-kort, og hvis man bruger det til at betale sine rejser, følger der såvel rejse- som afbestillingsforsikring med.

Kortet er gebyrfrit, det giver ekstra CashPoints hos Norwegian, hvis man bruger det til at købe billetter hos Norwegian, og af andre køb man foretager med kortet, får man 1 % af beløbet som CashPoints hos Norwegian.

Det havde jeg fx glæde af, da jeg for nylig købte flybilletter til København, og jeg er ærlig talt ligeglad med, om jeg bruger det ene eller det andet kort. Jeg er ikke kortloyal.

Jeg sørger bare for at holde saldoen i plus, da det selvfølgelig er kreditten, der koster. Der kan så være et gebyr, hvis man betaler en rejse med VISA i stedet for Dankort, men det er en billig præmie for rejseforsikringen.

Så lidt plat kan man sige, at forsikringen kom til kort.

/Eric

10 tanker om "Forsikringen der kom til kort"

  1. Henny Stewart

    Somme tider hjælper det at brokke sig, specielt når det foregår i en urban tone, og man holder sig for øje, at den medarbejder, man taler med, ikke egenhændigt er ansvarlig for den ændring, man nu brokker sig over. Det er selvsagt tilfældet, når det er dig, der brokker dig. Tillykke med det!

    Det er uhyre længe siden, jeg har haft brug for en rejseforsikring. Måske skulle jeg prøve at få brug for sådan en, at tegne en altså, i 2017. Det kunne falde godt i tråd med mit eneste nytårsforsæt.

    Har jeg forstået det rigtigt, at bare man betaler med Visa, så har man automatisk afbestillingsforsikring? Mit Dankort har jo i årevis været et Visa/Dankort, så det …

    Svar
    1. Eric

      De forskellige VISA-kortudstedere og deres regler har jeg ikke styr på, men mit er hos Bank Norwegian, og rejse/afbestillingsforsikringen dækker, hvis man har betalt rejsen med det kort. Har jeg fx brugt mit VISA/Dankort fra min “egentlige” bank, dækker forsikringen ikke.

      Og ja, selvfølgelig skal man brokke sig i en urban tone, hvis tonen i den anden ende også er urban. Kniven har også skarpere æg, hvis den føres høfligt – kendt stilistisk manøvre.

      Svar
  2. Jørgen

    Man må være om sig. Det er da også noget af en dramatisk stigning sådan uden videre. Selskabet burde vel have varslet den pr. brev, så muligheden for at opsige forsikringen var tydeliggjort.
    God service er der altid grund til at glæde sig over.

    Svar
    1. Eric

      Det må man være. Jeg var også noget pikeret over stigningen, men der var jo en forklaring, og vælger man betalingsservice = hovedpuden, har man selv pligt til at tjekke. Da jeg så kontaktede dem, var der jo heller ingen forsøg på at klamre sig til betingelserne, og selvom en stigning på 31 % ikke er “sportslig,” må man sige, at det var god service at opsige forsikringen uden bøvl.

      Svar
  3. Ellen

    Det var godt nok noget af en stigning – og ja, selvfølgelig skal man tjekke, selv om man er tilknyttet betalingsservice.
    Vi har automatisk en rejseforsikring gennem vores MasterCard, men vi har også gennem den husstandsforsikring, vi har i vores forsikringsselskab, så med de to tilsammen er vi rigtig fint dækket ind under rejser til hele verden. De har naturligvis overlap, men supplerer også hinanden vældig godt, så jeg har ikke tænkt mig at ændre på, at vi i visse sammenhænge er dobbeltforsikrede.

    Svar
    1. Eric

      Det kan være svært at undgå dobbeltforsikring, medmindre man har alle forsikringer samlet ét sted. Ved overlap må selskaberne vel selv finde ud af, hvem der skal dække – eller?

      Svar
      1. Ellen

        Ja, mon ikke de taler sammen indbyrdes? Det vil jeg tro – kunne forestille mig, at de deler i porten.
        Jeg ville melde det hos den, der giver bedst dækning, men sige, at jeg også er dækket til anden side, men ikke har meldt det der. Jeg tror ikke, man skal overveje at prøve at få to erstatninger …
        Der siges, at man ikke skal have dobbelt rejseforsikring, fordi man ikke af den grund får dobbelt erstatning, men når den nu hverken koster ekstra hos kreditkortudbyder eller forsikringsselskab, kan jeg ikke rigtig se, at der er noget at sige op.

        Svar
  4. Stegemüller

    31 pct. er jo helt absurd! Du minder mig om, at jeg skal til at tjekke min betalingsservice – det er jeg alt for dårlig til. Jeg aner ganske enkelt ikke, hvad der foregår på den konto. Jeg begyndte så i går, og der kunne jeg se, at AAK stadig figurerede på siden. Det får jeg jo aldrig mere behov for. Jeg trykkede Slet ude til højre, men det kan ikke lade sig gøre; jeg prøvede flere gange. Så jeg må hellere ringe til banken en af de nærmeste dage.

    Svar
    1. Eric

      31 % står jeg ikke model til – så skal omstændighederne da være ekstraordinære.

      Jeg formoder, at AAK er Akademikernes A-kasse og ikke Aarhus Athlet Klub 🙂 I så fald skal du melde dig ud først og derefter framelde det betalingsservice. Du kan med garanti framelde betalinger på netbank, du har blot ikke fundet, hvor det skal gøres.

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *