Pengene tilbage

Booking.com refunderer nu de 1250 €, som et siciliansk hotel uretmæssigt hævede på mit VISA-kort.

Giardini Naxos og Etna set fra Taormina

Giardini Naxos og Etna set fra Taormina

I februar opdagede jeg, at et lejlighedshotel på Sicilien uretmæssigt og to gange havde hævet 625 € på mit VISA-kort.

Jeg kontaktede Booking.com, da det var gennem dem, jeg havde booket lejligheden til vores forsommerferie. Samtidig informerede jeg min bank.

Den 3. marts gav Booking.com mig så besked om, at de havde kontaktet hotellet, og at tilbageførslen var sat i gang. De bad mig dog have tålmodighed i 10-15 arbejdsdage.

Jeg syntes, det var svært lang tid for at overføre penge, men gjorde som de bad om, de var jo så høflige.

Tålmodigheden opbrugt

Da pengene ikke var gået ind efter 15 arbejdsdage, skrev jeg, at hvis pengene ikke var overført om yderligere 2 arbejdsdage, ville jeg bede banken om at tilbageføre beløbet, og at det ville medføre politianmeldelse.

To arbejdsdage senere var der stadig ingen penge. Jeg skrev en reklamation til banken og gav Booking.com besked om, at nu var løbet kørt.

Tre dage efter min reklamation blev jeg ringet op af Booking.coms customer relations, en amerikansk dame der talte meget hurtigt.

De beklagede sagen meget og vidste ikke rigtigt, hvorfor den ikke var bragt ud af verden. Ejeren af Hotel Kalaskisò skød skylden på sin bank, men de vidste endnu ikke, hvad der var op eller ned.

En mindelig løsning

Booking.com ville dog hjertens gerne refundere pengene. Min lejlighedsreservation stod ved magt, og der ville være rent bord mellem hotellet og mig.

Dagen efter modtog jeg et sikkert link til en side, hvor jeg kunne indtaste mine kortoplysninger (dem gemmer de ikke). Jeg havde ingen skrupler, for siden var autentisk, og damen, jeg havde talt med, kendte sagens detaljer.

Nu har jeg bedt banken stille sagen i bero, indtil jeg ser, om pengene går ind. Det forventer jeg afgjort, at de gør inden længe.

Det har været en træls sag, men når det skulle være, var det da heldigt, at jeg bookede gennem Booking.com og ikke direkte, hvilket jeg sagtens kan finde på, hvis prisen er fordelagtig (det var den ikke).

Jeg hælder til at tro, at hotelejeren er et fjols, men på den anden side kan der godt være hold i det med den sicilianske bank.

For nogle år siden betrådte vi en filial i samme, lille by. På væggen hang der skilte med rygning forbudt, og der vankede en klækkelig bøde, hvis man trodsede forbuddet.

En bankmand sad ved kassen og røg åbenlyst, men der stod jo også kun, at rygning var forbudt, ikke meget forbudt (molto vietato). Forbuddet var nok også svært at tage alvorligt, når man bare skulle træde ud af døren for at se storrygeren Etna.

Jo, man oplever noget, når man rejser til Sicilien, men at yde ufrivillig kassekredit er dog ikke en oplevelse, jeg ønsker gentaget.

/Eric

6 tanker om "Pengene tilbage"

  1. Ellen

    Det er altid en del mere problematisk, når pengene skal den modsatte vej, men man skal aldrig give op!
    Det kan næppe have været en yngre bankmand? Eller hvad? Mit gæt er, at det er en af de gamle, som man i HVERT fald ikke skal bestemme over, hvor eller hvornår han skal ryge. Den slags går vist helt fint dernede langt sydpå 🙂

    Svar
    1. Eric

      Ja, den vej går det ikke så nemt. Nu skal banken ganske vist tilbageføre beløbet, men det tager tid og er besværligt.

      Jeg husker ærlig talt ikke bankmandens alder, men han var ikke purung. På fx italienske restauranter tager man det ret alvorligt med ikke at ryge indendørs, men ellers tager man det ikke så tungt med, hvad man ikke må. Færdselsloven fx og parkeringsregler i særdeleshed er anslag mod den personlige frihed 😉

      Svar
  2. Jørgen

    Det er egentlig mærkeligt at det skal være så besværligt, men det er jo fint at Booking.com ordener sagen. Af erfaring ved jeg jo, at de får en ret god provision, og det er klart at man har et omdømme at pleje.
    Heldigvis sætter du vel ikke meget til, idet renteindtægterne nu om stunder er forsvindende små medmindre kassekreditten er negativ og de er en udgift..

    Svar
    1. Eric

      Det er ikke så mærkeligt. Alle firmaer vil gerne have pengene så hurtigt som muligt og udskyde betalinger så længe som muligt. Om så renten er nul, er det alligevel religion af hensyn til cashflowet.

      Men det er fint, at Booking.com griber ind, når deres renommé er truet. Jeg lider kun et rentetab på få kroner. Jeg bruger ikke kreditkortet til at få kredit og måtte af samme grund flytte penge fra en rentebærende konto.

      Svar
  3. Inge

    Jeg kan godt undre mig over at det er SÅ svært at tilbageføre penge.. det burde være lige så nemt og hurtigt, som når du overfører dem.
    Jeg kan se på FB at fejlen ender med at koste dig penge på grund af forskellen på køb og salg af valuta.. Jeg håber virkelig du holder fast, og kræver den forskel dækket også.

    Svar
    1. Eric

      Ja, det undrer også mig, hvis det da er rigtigt. Da Booking.com overførte, gik det hurtigt.
      Det med købs- og salgskurs skænkede jeg ikke en tanke, da jeg krævede pengene tilbage, og forskellen er ca. 27 øre x 1250.
      Nu må vi se, når vi ankommer – det var trods alt den store luns, jeg fik tilbage.

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *