Moralen er

Jeg rensede fortov i forgårs, og jeg rensede fortov i dag, til kroppen værkede. Jeg er som Æsops hare i kapløb med skildpadden.

Æsops fablerMan skulle tro, at jeg var skildpadden, som jeg kravler rundt og luger, men det er ikke tilfældet. Jeg er snarere haren, der taber, fordi den falder i søvn.

Jeg kan vinde etaper, men i det lange løb har ukrudtet altid et forspring.

Besøgemor-dag

I går lugede jeg dog ikke, det var besøgemor-dag.

Jeg ladede cykelbatteriet op, men en heftig byge fik mig på andre tanker. Bygen kom bare ud af det grå, så jeg valgte bussen.

Moralen må være, at vil du have tørvejr, så tag bussen og medbring paraply.

Busserne reklamerer for et privathospital. ”Nye bryster” står der, og så er der billeder af spændstige kupler, som med garanti hverken er fra før eller efter operation.

Moralen er vel, at reklamer er fulde af løgn.

Busturen var usædvanligt fredelig, så jeg kunne koncentrere mig om e-bogen, Æsops fabler, og stå af som sidste passager.

Æsops fabler

Kender du Æsop? Han var græker og blev født omkring 620 f.Kr., men ellers ved man ikke meget om ham, ud over at han forfattede fabler med morale. Korte fortællinger og oftest med dyr der taler.

Mange af fablerne har evigtgyldige pointer. Her bogens første fabel:

The Wolf and the Lamb

A WOLF, meeting with a Lamb astray from the fold, resolved not to lay violent hands on him, but to find some plea to justify to the Lamb the Wolf’s right to eat him. He thus addressed him: “Sirrah, last year you grossly insulted me.”

“Indeed,” bleated the Lamb in a mournful tone of voice, “I was not then born.” Then said the Wolf, “You feed in my pasture.”

“No, good sir,” replied the Lamb, “I have not yet tasted grass.” Again said the Wolf, “You drink of my well.”

“No,” exclaimed the Lamb, “I never yet drank water, for as yet my mother’s milk is both food and drink to me.”

Upon which the Wolf seized him and ate him up, saying, “Well! I won’t remain supperless, even though you refute every one of my imputations.”

The tyrant will always find a pretext for his tyranny.

(Æsops fabler kan downloades (eller læses online) gratis fra gutenberg.org.)

Siden Æsops tid har vi lært meget; vi kan sende rumsonder til Jupiter og give kvinder nye bryster, men menneskets natur er uændret, og ikke kun tyranner bruger påskud til at legitimere.

Indtil for nylig kaldte man det spin, fordi løgnen var raffineret, men på det sidste er noget blevet så primitivt og gennemskueligt, at man kalder det fake news.

I fablen om harens og skildpaddens kapløb er Æsops morale: Slow but steady wins the race. Det kunne jeg lære noget af i kampen mod ukrudtet, men det ender nok som sædvanlig.

For som Æsop siger et andet sted: Change of habit cannot alter Nature.

/Eric

8 thoughts on “Moralen er

  1. Eric

    Jeg har også hørt rygterne og skal blot tage mig sammen. Det er jo også en slags handling, men det kommer til at ske!

    Svar
  2. Henny Stewart

    Kampen mod ukrudtet er en konstant dårlig samvittighed her på lav. Jeg er allergisk over for det meste af det, der der der ude, og manden er ikke så stærk, som han har været. Til gengæld har han anskaffet et maskinpark, der siger sparto til det meste. Bortset fra det ville jeg med glæde give afkald på halvdelen af vores grund. Haven ser heller ikke særlig pæn ud, dvs. Lige her i slutningnen af maj/begyndelsen af juni, har vi masser af Rhododendron, lupiner og akkelejer, og sådan set lidt på afstand og med øjnene knebet sammen, ser det ikke helt dårligt ud.

    Nå, men der går rygter om, at man mod betaling kan få andre til at holde skidtet så nogenlunde nede. Skulle det vise sig at være en løgn, kan vi jo atid kald det en naturgrund. Men det løser selvfølgelig ikke problemet med alt det skidt, der vil gro på fortovet …

    Svar
  3. Donald

    Jeg er lidt i tvivl om den strategi mod “ukrudtet” hjælper, men det er helt i orden at gå langsomt frem og lade krudt være krudt eller kraute eller vildnis. Agersnerle, padderok, krybende potentil og mælkebøtter har dig i deres hule hånd!

    Min erfaring med “ukrudt” er at det ikke kan betale sig at luge med mindre man har en have med let muldjord, som ikke bliver stenhård når solen skinner. Marken overfor er et fremragende eksempel på, hvad der sker når man luger – eller pløjer og harver – og sprøjter og gøder og sår og høster: Man bliver velhavende hvis man gør det rigtigt, men nogen have er det jo ikke. Jeg er så glad for at landmanden har ladet to vandhuller stå samt sørget for et levende hegn og brede grøfter. Og det er fuglene også glade for.

    Svar
  4. Ellen

    Så længe menneskets natur ikke forandrer sig, vil Æsops fabler være gyldige. Så det er desværre nok til evig tid …

    Svar
  5. Jørgen

    Jo, jeg kender godt Æsop og hans fabler. Vi har en lille bog med et udvalg af dem. Denne bog læstes mange gange for vores ældste barnebarn længe inden hun begyndte i skolen. Hun kunne både godt lide dem og også forstå pointerne i dem, sikkert på sin måde, men alligevel på et relevant abstrakt niveau. Det er snart længe siden, hun er nu 13 år og læser tykke bøger på dansk og engelsk og er ved at lære sig noget japansk.
    Mon ikke jeg skulle hente bogen på engelsk til hende.
    Håber du får mindst uafgjort i kampen mod ukrudtet.

    Svar
    1. Eric

      Tak for pustet til kampgejsten 😉 Den engelske version er sikkert god øvelse, for sproget er list antikveret. For eksempel er et æsel (equus africanus asinus) ikke “donkey” , men “ass”, og det er forfriskende, når man ved, hvordan det sidste ord ellers bruges.

      Svar

Skriv et svar til Eric Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *