DHL – Den Haltende Levering

Jeg købte i god tid en julegave over nettet, men at få den leveret af DHL var ikke så ligetil og bestemt ikke hurtigt.

Jeg har før handlet i samme, udenlandske netbutik og fået varen leveret af Post Nord, ekspedit og uden problemer, men nu er butikken skiftet til DHL.

Den 9. november lå der en seddel fra DHL i postkassen, de havde forgæves forsøgt at levere. På sedlen stod, at jeg kunne gå ind på deres hjemmeside og vælge, hvor jeg ville hente pakken.

Leveringsseddel

Det undrede mig noget, for pakken (en DVD) burde mageligt kunne være i postkassen. Det har tilsvarende forsendelser været før, men jeg gjorde, som der stod, og valgte en kiosk i midtbyen, hvor jeg alligevel snart havde et ærinde.

Jeg fik straks en SMS. Jeg ville få besked, når pakken kunne hentes, og ved at sende en SMS-kode kunne jeg vælge mellem vistnok tre udleveringssteder. Kiosken var ikke et af dem.

Jeg valgte et nærliggende supermarked, som vist ikke var blandt de mulige valg på hjemmesiden, men skidt, det var ingen større omvej.

Efter mere end en uge

Der gik så mere end en uge, hvor jeg intet hørte. Varen ville blive sendt retur efter 14 dage, så jeg blev lidt nervøs og ringede til DHL.

Fyren, jeg snakkede med, var venlig og effektiv. Jeg fik ikke indtryk af, at der var gået noget galt, eksprespakken var vist bare ikke så ekspres.

Jeg fandt ikke rigtig ud af årsagen, for han udløste en SMS, som jeg modtog under samtalen. Jeg kunne hente forsendelsen i kiosken, jeg havde valgt i første omgang.

Det gjorde jeg så et par dage efter. Alt var, som det skulle være, men som antaget var pakken ikke større, end den snildt kunne puttes i postkassen.

Jeg testede det for at være helt sikker, og på nedenstående foto kan man fornemme størrelsen ud fra tændstikæsken, der er 55 mm på den lange led.

Pakke

Sikkerhedsmæssige grunde?

En søgning på ”dhl postkasse” viser imidlertid (under hyppigt stillede spørgsmål), at DHL af sikkerhedsmæssige grunde ikke må putte pakken i postkassen, og at der skal kvitteres for modtagelsen.

Sikkerhedsmæssige grunde er en rummelig hat, og når man ikke konkretiserer risikoen, er udtrykket intetsigende. Det kan dække over alt fra brevbomber til manglende tillid til personalet.

Post Nord har ikke den slags skrupler: Kan pakken være i postkassen, bliver den lagt dér.

Hvorfor dit og hvorfor dat ved jeg ikke, men jeg kan konstatere, at det tog længere tid at flytte pakken fra punkt A til B i Aalborg, end det tog at sende den fra udlandet, og der skete først noget, da jeg ringede.

Det kunne dog være værre, og det blev det i Sverige lige op til jul, hvor DHL’s system gik ned, så der ikke kunne udleveres pakker.

Det Halter Lidt, så vær i god tid.

/Eric

14 thoughts on “DHL – Den Haltende Levering

  1. Henrik Mortensen

    Hej Eric og godt nytår fra Ballarat!

    Jeg er sikker på, at du vil forstå at nyde tiden og de mange ekstra timer.

    Omkring Jørn Sloth og Estrin, så er jeg altså ret sikker på, at Sloth for længst havde afsluttet sin soldatertid, da han mødte Estrin. Han var da gymnasielærer og analyserede dette og andre k-skakpartier i togene på vej til og fra arbejde.

    PS: Begynder skakken ikke at trække i dig igen?

    Svar
    1. Eric

      Tak Henrik, i lige måde – jeg håber, du kan klare varmen down under!
      Jovist havde Sloth afsluttet soldatertiden, men FE interesserer sig ikke kun for soldater, men også for russisktalende gymnasielærere, der udveksler telegramtalkoder med netop russere.
      Skakken har altid trukket, det er mig, der ikke trækker mere 🙂

      Svar
  2. Pia

    Camilla har, før hun flyttede i hus, ofte brugt vores adresse til levering af udenlandske pakker, og oftest var det GLS, som leverer til døren, eller stiller pakken, som aftalt. De få gange vi har skulle sende noget har vi brugt DAO på opfordring af modtageren. Det fungerer også rigtigt godt.

    Svar
    1. Eric

      Som skrevet før er der vist noget her, jeg skal have sat mig ind i. Dog havde jeg ingen valgmulighed før den første, forgæves levering.

      Svar
  3. Ellen

    Det betaler sig at studere mulighederne. PostNord er dog, som du også har erfaret, lynhurtige med deres pakker, men der har de jo også voldsom konkurrence. Det er noget ganske andet med breve eller postkort.
    Skal man sende til udlandet, er PN eneste mulighed. Der findes kurerfirmaer, men så er PN’s priser vildt billige i sammenligning. Jeg troede faktisk også, at det altid var PN, når man modtog fra udlandet. Jeg har ikke prøvet andet. GLS, DAO og Bring er mig bekendt kun indenrigs.
    DHL er netop et kurerselskab, så måske derfor alt bureaukratiet … var portoen ikke meget dyr?

    Svar
    1. Eric

      Jeg skal vist have læst op på alle de forsendelsesmuligheder, der er – jeg har slet ikke fulgt med. Hvad det kostede at sende pakken, kan jeg ikke huske, men det var ikke noget, jeg faldt i svime over – så havde jeg husket det!

      Svar
  4. Henny Stewart

    Hvis jeg har mulighed for at vælge det, når jeg køber noget på nettet, så vælger jeg for tiden DAO tidlig morgenlevering. Det er billigt og har hidtil været helt uden problemer. Man tjekker sin hoveddør, når man vågner om morgenen, og så hænger pakken i dørhåndtaget. Post Danmark er uden undtagelse 3-4 dage længere om enhver levering end nogle andre operatører.

    Jeg modtog i dag, 27/12, et julekort, som min mor havde betalt 9 kr i porto for og sendt i god tid før jul. Hun bor i Jerslev J, og kortet var stemplet “Postcenter Sydjylland” den 21/12. Jeg mener ligeså godt, vi kan afskaffe det firma først som sidst, og at det er det man ønsker, at vi skal. Det firma har man ødelagt så godt og grundigt, som det er muligt.

    Svar
    1. Eric

      Politikerne og ledelsen i PostNord har vel i effektivt fællesskab undergravet virksomheden med den hellige privatisering. Det sagt har jeg dog indtrykket af, at pakkeposten fungerer bedre end brevposten og fx DHL.

      Om føje år kan vi forhåbentlig bare sende en e-mail med en fil, så modtageren selv kan printe gaven i 3D 😉

      Svar
  5. Stegemüller

    Logistik er blevet meget vanskeligt og dyrt efter nedlæggelsen af Postdanmark.

    Jeg har fået GLS som præference, da de leverer til den lokale slikpusher 100 m henne ad gaden, og det er så den, der kan sprænges i luften. I grunden synd for de to unge mennesker, der passer butikken, er nu så søde.

    Forleden skulle jeg selv sende noget. Jeg valgte DAO, da jeg troede det var let. I guder. Jeg udfyldte skærmbillede efter skærmbillede med de samme oplysninger, og til sidst anede jeg ikke, hvem jeg handlede med. DAO var det i hvert fald ikke.

    Svar
    1. Eric

      Jeg skal vist have læst op på de mulige kurertjenester – jeg kender hverken GLS eller DAO.

      Det var nemmere i gamle dage, selvom den senere verdensmester i korrespondanceskak, Jørn Sloth, blev indkald til kammeratlig samtale hos Forsvarets Efterretningstjeneste for at forklare meningen med de mystiske talkoder (fra felt nr. dit til felt nr. dat), da han i sit parti mod Estrin (forsvarende VM og russer) gik fra postkort til telegram, fordi det gik for langsomt med ordinær post.
      Jeg deltog i europamesterskabet for spillere under 20 år, men blev dog aldrig indkaldt til samtale, selvom der blandt modstanderne var spillere fra USSR, Polen, DDR, Rumænien m.fl. Det tog en farlig tid for de små postkort om at komme frem, og medvirkende hertil har givetvis været, at nogen fulgte med som “tilskuere”. Det gjorde vores postbud også – han fattede intet, men syntes det var mægtig spændende med alle de eksotiske frimærker 🙂

      Svar
  6. Erik Hulegaard

    nteressant beretning. Jeg har gennem en del år (siden 2012) via mit tyske forlag anvendt DHL uden nogen problemer. Adskillige har fravalgt PostNord og gået til DHL. – Brevbombe eller noget mere fredsommeligt – så fornægter din professionelle fortid som procestekniker sig ikke ved visualiseringen. 😉

    Svar
    1. Eric

      Det gamle postvæsen i nye klæder er absolut ikke uden problemer – portoen fx. DHL fungerer sikkert okay i det store og hele, jeg syntes blot, at jeg ville dele min oplevelse et andet sted end BrokPilot.

      Svar
  7. Jørgen

    Livet som kunde kan være en vanskelig sag. Logikken er ikke altid lige let at gennemskue.
    Jeg foretrækker at få forsendelser leveret til Brugsen lidt herfra, når den mulighed består. Derved slipper jeg for at vente og lytte efter en bil med forsendelsen.

    Svar
    1. Eric

      Før jeg handler på nettet næste gang, vil jeg se, om jeg har mulighed for at få leveret og hente pakken et andet sted, ganske som du nævner.

      Svar

Skriv et svar til Pia Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *