ALKA – tung at danse med

Hvis du får at vide, at du er nummer 32 i køen, har du formentlig ringet til forsikringsselskabet ALKA (nu købt af TRYG).

Vandpost

Hvis du udfylder en formular på ALKA’s hjemmeside, så de vil ringe dig op snarest, er det helt sikkert ALKA, der ikke ringer op.

Hvis du sender e-mail til den e-mailadresse, ALKA har oprettet til e-mails om din skade, er det helt sikkert ALKA, der ikke besvarer dine mails.

Hvis teknikeren, der stod for forundersøgelsen, lover at ringe tilbage og ikke gør det, kan det være ALKA’s tekniker.

Hvis der er oprettet en ”portal,” hvor man kan følge sagen, kan det være ALKA, hvis den ikke opdateres med relevante oplysninger såsom fx resultatet af en TV-inspektion eller beslutningen om, at skaden ikke er dækningsberettiget.

Hvis det heller ikke på anden måde meddeles forsikringstager, at skaden ikke er dækningsberettiget, så han selv kan gå i gang, kan forsikringen være tegnet hos ALKA.

Hvis man ikke kan se et rør, er røret skjult, men hvis det kræver et såkaldt ”destruktivt indgreb,” at komme ind til skjulte rør/afløb, kan forundersøgelsen ikke konstatere, at skaden er dækningsberettiget, selvom der kommer vand ud af en elkontakt på etagen under badeværelset.

”Destruktive indgreb” (som fx at banke hul i gulv og væg) skal forsikringstager selv iværksætte. Hvis det tager 3½ uge at informere forsikringstager herom, da det endelig lykkes ham at få kontakt, kan forsikringen være tegnet hos ALKA.

Hvis sagsbehandleren kalder en faktura for et overslag, kan vedkommende være ansat hos ALKA.

Hvis forsikringstageren skulle beslutte sig for at skifte forsikringsselskab, når engang problemet er løst, hvilket selskab skal han så vælge? Der er sikkert dem, der er meget værre end ALKA, men er der overhovedet artige drenge i den klasse?

Nå, jeg skulle ikke brokke mig. Vi har jo kun manglet strøm i det halve af huset siden juletid, fordi gruppen er kortsluttet pga. vand/fugt. Det er så hyggeligt med levende lys og lommelamper.

Jeg er bare glad for, at jeg nu endelig kan få et lokalt VVS-firma på sagen, så der kommer til at ske noget. Og hvis det kan dokumenteres, at det er en skade på et skjult rør eller afløb, dækker ALKA.

Det forsikrer de.

/Eric

16 thoughts on “ALKA – tung at danse med

  1. Henny Stewart

    Den eneste gang, jeg har haft brug for husforsikringen, som vi har igennem Danske Bank, var da stormen Bodil rendte af med vores tag, og jeg skal da lige love for, at det forsikringsselskab var vakst ved havelågen. Stormen havde næppe løjet af, før der var folk ude og lave en foreløbig inddækning og rive det ned, der var i fare for at falde ned i hovedet på nogen. Senere var det den tømrer, vi valgte til at stå for den egentlige reparation, der stod for kontakten, hvilket han gjorde på forbilledlig vis.

    Jeg ønsker aldrig at få brug for forsikringen igen, i hvert fald ikke på den måde, men når det nu skulle være, så kunne det dårligt være bedre!

    Forsikringsselskabets navn? Ja, der bliver jeg svar skyldig. Det har skiftet et par gange siden stormen Bodil, det er åbenbart banken, der shopper rundt.

    Men jeg må sige, at jeg er skuffet over dine oplevelser med ALKA. En forsikring udsprunget af arbejderbevægelsen burde sq da være til at regne med!

    Svar
    1. Eric

      Nu er ALKA som bekendt solgt til TRYG, men om det har noget at sige, ved jeg ikke. Endnu er det også for tidligt at fælde endelig dom – det kan jo være, at de betaler uden at blinke, når utætheden kommer for dagens lys og bliver dokumenteret.
      Men sjuskeriet og den helt unødvendige langsommelighed kan de ikke løbe fra. Det er ikke på den måde, man fastholder kunder.

      Svar
  2. Ellen

    Du godeste, siger jeg bare … det lyder da nærmest grotesk.
    Vi havde ganske anderledes gode erfaringer, da vores kloaksystem brød sammen, men vi har heller ikke ALKA.

    Svar
    1. Eric

      De har ikke noget at være stolte af, hvis kundeservice er en parameter, de måler sig selv på. Jeg havde egentlig et godt indtryk af ALKA, men det bundede i tiden, før de blev overtaget af TRYG. Om det sidste så har noget at sige, ved jeg ikke.

      Svar
      1. Ellen

        Topdanmark og Tryg er blandt de forsikringsselskaber, jeg ikke har så voldsom tillid til, men det skyldes andres beretninger om deres ringe sagsbehandling. Problemet ligger dog nok mest i, at man først finder ud af kvaliteten når det er for sent, og skaden i bogstavelig forstand er sket. Derfor bliver vi også hvor vi er – vi kunne sikkert spare nogle få hundrede kroner om året ved at skifte selskab, men det kunne godt vise sig at blive en dyr besparelse.

        Svar
        1. Eric

          I øjeblikket har jeg ikke tillid til branchen som sådan. Kort tid efter, TRYG havde overtaget ALKA, hævede de præmien. Jeg husker ikke hvor meget, men det var ikke ubetydeligt, og begrundelsen var ikke overbevisende.

          Selvfølgelig har den langsommelige sagsbehandling været generende for os (manglende strøm osv.), men jeg kan heller ikke lade være at tænke på, at forsikringsselskaber om nogen burde kende risikoen for, at fugt kan føre til skimmelsvamp og flere skader, hvis der ikke gøres noget ved problemet.

          Svar
  3. Stegemüller

    Jeg kan anbefale Købstædernes Forsikring. De er associerede med Skjern Bank, som jeg nu kender gennem tre år som værende bundhæderlige.

    Sikke en historie du disker op med. Det er ufatteligt, at et selskab kan drive den af på den måde – fx at byde kunderne at være nr. 32 i køen og alle de andre forhold, du nævner. Sådan går det af og til med storkapitalen…, men det gør det ikke bedre!

    Svar
    1. Eric

      Jeg vil huske dit forslag. Har du erfaring med forsikringsdelen?
      Jeg er bange for, at der er rigtig mange værre historier om folks møde med denne branche.

      Svar
      1. Stegemüller

        Nej jeg har ikke direkte erfaring, er lig skader, med forsikringsdelen bortset fra at jeg ringede til dem, da det gik op for mig, at jeg ikke havde elektronikforsikring, hvilket jeg troede. Jeg kom igennem til en medarbejder med det samme. Han kiggede min police igennem, stillede nogle spørgsmål og hjalp mig med at spare et par hundrede kroner pr. år. Det var da positivt. Men erkendt: det er først når skaden er sket, man for alvor kan vurdere et forsikringsselskab.

        Svar
        1. Eric

          At du kom igennem med det samme er i sig selv positivt. Hvem har ikke prøvet telefonkø med dåsemusik?

          Svar
  4. Kristine

    Om muligt, så Lærerstandens Brandforsikring, men det kræver, at forsikringstager er (del)beskæftiget med undervisning/pædagogik.
    Mvh.

    Svar
    1. Eric

      Jeg fravalgte tidligt lærergerningen, så jeg lever ikke op til det pædagogiske kriterium. Det lyder ellers som et godt forslag.

      Svar

Skriv et svar til Erik Hulegaard Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *