Skift af forsikringsselskab

Jeg var utilfreds med forsikringsselskabet og kontaktede et konkurrerende selskab. Tiden var inde til at lade markedsmekanismen spille frit.

Windsurfer

Forsikringen dækker også skader på windsurfere, og de mener sikkert udstyret og ikke manden.

Utilfredsheden havde egentlig ulmet, siden vi for 1½ år siden fik en vandskade fra skjulte rør. Forsikringen endte med at betale, men forløbet var præget af forhaling – eller måske bare slendrian. Det tog helt unødig lang tid.

Jeg var stemt for at flytte forsikringerne til et andet selskab, men fik ikke gjort noget ved det. Jeg er vel for magelig.

Forleden varslede de så præmieforhøjelse for husforsikringen, en stigning på ikke mindre end 5,45 %. Jeg ved ikke, hvilket indeks de regulerer ud fra, men det er i hvert fald ikke forbrugerprisindekset.

Nu skulle det være! Det var dråben!

Jeg kontaktede et andet forsikringsselskab ved at udfylde en formular på deres webside, hvor jeg bad om et online møde. Kort efter fik jeg en mail: De ville kontakte mig inden 24 timer.

Det så jeg frem til. Man har jo før hørt historier om folk, der sparer kassen ved at flytte forsikringerne, og jeg var vældig tilfreds med, at jeg endelig havde taget mig sammen.

Da jeg efter 66 timer ikke havde hørt en lyd, var jeg blevet lunken og irriteret. Selvom deres mail var autogenereret, betragtede jeg de 24 timer som en aftale, og jeg har den fikse idé, at aftaler skal holdes.

Jeg ringede dog alligevel og kom igennem uden ventetid. Damen i den anden ende undskyldte ikke, men var elskværdig, og vi aftalte et telefonmøde en senere dag.

Telefonmødet

Hun ringede til tiden, og jeg var klar med policerne for hus- og indboforsikringen (som også er ansvarsforsikring osv.).

Vi gennemgik dækningen punkt for punkt. Hun snakkede om mulig rabat ved at koble noget andet og mere på, men i første omgang ville jeg høre deres tilbud på forsikringer med nogenlunde samme dækning, så jeg kunne sammenligne. Så kunne vi evt. pynte med kirsebær bagefter.

Hun stillede nogle ganske rimelige spørgsmål, fx om vi havde alarmsystem. Det har vi ikke, men vi har en vagt-kat, og i øvrigt har vi ikke meget, der er værd at stjæle, medmindre man går efter gamle DVD-film eller Jeppe Aakjærs samlede værker.

Tilbuddet

Vi nåede til vejs ende, og det tilbud, hun gav, var knap 2.500 kr. dyrere end det, vi betaler i dag (inkl. den varslede stigning).

Jeg fik næsten varme følelser for vores gamle forsikringsselskab. Tænk, at det er så meget billigere! Der var ingen grund til at tage mere af hendes tid, og jeg takkede for samtalen.

Og tænk, da jeg læste indboforsikringens police, gik det op for mig, at småbåde og windsurfere er dækket med 25.000 pr. skade (dog med selvrisiko på 1000 kr.).

Nu har vi hverken båd eller windsurfer, så måske kan det være et forhandlingspunkt, men sådan som gletsjerne smelter, ved man aldrig, og så er det godt at vide, at forsikringen dækker.

Jeg vil ikke afvise et fremtidigt skift af forsikringsselskab, men jeg kan forsikre, at vi aldrig kommer til at windsurfe.

/Eric

12 thoughts on “Skift af forsikringsselskab

  1. Henny Stewart

    Jeg har mine forsikringer gennem min bank, og jeg kan ikke en gang på stående fod fortælle dig, hvad selskabet hedder. Det, der betyder noget for mig, er at de er der, når det gælder. Da stormen Bodil rendte med mit tag, stillede nødhjælperne i løbet af få timer og dækkede det værste og udstak retningslinjer for, hvad der så skulle ske. Det skete så så hurtigt, som det kunne, og pengene til det var der, så snart de skulle være der. Det er er, hvad der betyder noget for mig ved en forsikring. At man kan regne med den. 500-1000 kr mere eller mindre om året er derimod af mindre betydning. At skulle trækkes med sådan nogle karle i månedsvis ville drive mig til vanvid.

    Svar
    1. Eric

      Jeg er ganske enig, problemet er blot, at man ikke på forhånd kan sige, hvor tungt et selskab er at danse med. Jeg har dog en mistanke om, at de alle er af samme surdej, selvom man nok kan opleve forskelle – fx vil jeg holde mig fra de multinationale.

      Svar
  2. Donald

    Nu troede jeg lige at jeg kunne finde nogle gode råd om et forsikringsselskab, som ikke er helt vanvittigt. Jeg orker ikke at undersøge hvordan jeg bør forsikre, så jeg er endt med en Tryg forsikring, som – ligesom du opdagede – var billigere end den alternative.

    Men jeg er bange for små forsikringsselskaber, fordi de jo faktisk kan være meget tilbageholdende med skadeserstatninger. Jeg har aldrig været god til den slags og kan ikke lide at blive mistænkt for at snyde (husker det skete for 53 år siden.)

    Svar
  3. Michael Simonsen

    Vi blev engang kontaktet af en bank, som tilbød os et møde med henblik på få os som kunder. Det var sådan lidt smart lagt an, hvor de næsten turde garantere os bedre betingelser end vores nuværende. Skulle det usandsynlige ske – at de ikke kunne, ville vi blive begavet med et par flasker gode vin – hed det sig.
    De kunne dog ikke hamle om med vores bank – måtte de indrømme. Det lidt pinlige var så, at vi aldrig fik det vin, de stillede os i udsigt.
    Vi fik dog det ud af det, at vi så blev klar over, vi nok ikke har verdens dårligste bankaftale – og det var jo lidt den samme som med jeres forsikringer!

    Svar
    1. Eric

      Ak ja, i dag kan de konkurrere om at give den bedste negative rente! Pyt med vinen, den var sikkert hvidvasket 😉

      Svar
  4. Erik Hulegaard

    Din analyserende grundighed fornægter sig ikke. Men dine fortælleevner fejler heller ikke noget. Beretningen er bygget nærmest krimi-agtig op, så læseren får en overraskende slutning.

    Hvert år muntrer diverse medier, faglige organisationer etc. sig med at offentliggøre troværdighedsmålinger for erhverv. Ejendomsmæglere, bilforhandlere, automekanikere, politikere og journalister ligger ofte i bunden. Forsikringsselskaber må formodes at være tæt på samme pulje. Det er næppe nogen tilfældighed, at studerende, der efter fem år kan kalde sig cand. act., nærmest er garanteret jobsikkerhed og topløn.

    Svar
    1. Eric

      Din troværdighedsformodning køber jeg 100 % !! Man behøver bare gå til TrustPilot for at finde mange rædselshistorier. Det er ofte svært at være “den lille mand”.

      Svar
  5. Ellen

    Det var så den stik modsatte løsning sammenlignet med vores situation, for vi sparede en del ved at skifte – plus, ikke mindst, at det nye forsikringsselskab anerkender min eksistens
    Det må være ret tilfredsstillende for jer at vide, at I trods den sendrægtige sagsbehandling ikke er blevet snydt i forhold til, hvad andre selskaber kan byde ind med.

    Svar
    1. Eric

      Ja, det er ret tilfredsstillende. Jeg var temmelig overrasket over, at prisforskellen var SÅ stor, det havde jeg ikke ventet.

      Svar

Skriv et svar til Henny Stewart Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *