På tur med veterantog i Aalborg

Torsdag kørte jeg med veterantog fra Aalborg Station til Østhavnen og retur. Det var en ganske fornøjelig tur.

I 2019 holdt Limfjordsbanen, foreningen for veterantog i Aalborg, åben remise, og det skrev jeg om her.

Foreningen arrangerer hver sommer ture med veterantog til forskellige destinationer, men så vidt jeg husker, blev de indstillet i 2019 pga. tørke og brandfare, og i fjor blev de vist aflyst pga. Covid.

Men i år var chancen der igen. Jeg købte billet over nettet og tog videokameraet med. Det kom der denne korte video ud af:

De fleste passagerer var bedsteforældre, forældre og børn under skolealderen. Jeg vil tro, at der uden pladsproblemer kunne have været tre gange så mange.

Toget kom bakkende fra remisen næsten præcis 13:30. Det skulle nok lige vente på, at toget til Hirtshals passerede.

Jeg steg helt tilfældigt på Limfjordsbanens fornemste passagervogn, OMB B4, og fik en kupé helt for mig selv. Stofsæderne var fint polstrede, og vognen var i sin tid til passagerer på 2. klasse. På 3. klasse måtte man tage til takke med træsæder.

Damplokomotivet, som trak, var i drift til ca. 1953 og nåede at køre ca. 1 mio. km. Mere om lokomotivet kan læses her.

Det var en fornøjelig tur, hvor jeg var glad for, at vinduet var tæt, for kulrøg og sod er ikke just parfume.

Rollinger stolprede frem og tilbage i gangen, og de skulle selvfølgelig se, at der var frit fald fra toilettet til banelegemet. På markerne flygtede kvæget, skræmt af larmen og røgen. Jeg så også et enkelt rådyr på flugt.

Vi gjorde holdt i Østhavnen, hvor man kunne købe kaffe med mere. Jeg har aldrig været i Østhavnen før. Jeg skal love for, at der er mange lagerbygninger, haller, kraner, containere, lastvognsfaciliteter og ikke mindst vindmøllevinger i lange baner ved Blaest (Blade Test Centre).

Cafe Limfjorden

Cafe Limfjorden i Østhavnen

Turen gik samme vej tilbage, og det var en fornøjelse at se (nogle) bilister og cyklister vinke, selvom de måtte holde ved en overskæring.

Vi ankom til Aalborg Station ca. 15:30, og da jeg var steget af, komplimenterede jeg konduktøren for hans fine uniform. Den ældre herre sagde, at både jakken og kasketten var originale, og tilføjede så lavmælt, at uldjakken bare var for varm om sommeren.

Jeg kunne godt finde på at tage en tur mere næste år og føle mig lidt som barn igen. Køreplan og ruter kan ses på Limfjordsbanens hjemmeside.

/Eric

12 thoughts on “På tur med veterantog i Aalborg

  1. Donald

    En million kilometer! Det må jeg læse om! Det er jo vildt meget, en bil, der kan klare en halv million km. er jo en god bil!

    Jeg har lige opdaget, at der har været fyldt med jernbaner i Thy og Hjørring, – der var minsandten også en bane fra Åbybro til Løkken og videre til Hjørring! Tænk engang.

    Hvis man havde dem i dag, alle de skinner, ville det så være bedre end busser?

    Tog det to timer at køre fra Ålborg til Ålborg? Der er nok noget jeg har misforstået.

    Svar
    1. Eric

      Ja, der har været mange lokalbaner, som nu er nedlagt.
      1 mio. km er en del – det er fra DK – Vladivostok tur/retur 43 gange. Kører man i bil fra Aalborg, er man (iflg. Google Maps) fremme efter 11.568 km. 🙂
      Turen til Østhavnen tog ca. 45 minutter hver vej, og så var der en pause i Østhavnen på ca. ½ time.

      Svar
  2. Henrik+Mortensen

    Den tur må jeg også prøve en dag … Jeg har i Danmark kørt med Maribo – Bandholm og på Sporvejsmuseet.

    Svar
    1. Eric

      Der er også ture til Skørping og lufthavnen – se køreplanslinket nederst i indlægget. Vi overvejer Skørping den 22. august!

      Svar
  3. Erik Hulegaard

    Der findes veteranjernbaner flere steder i DK. Også Danmarks Jernbanemuseum i Odense har en ultrakort rute (foruden Faaborg-Korinth m.fl.). Det er herligt at opleve en fortid, hvor tempo matchede tiden…stort set.

    Ifølge beretningen var der ikke køer af passagerer ved starten, men køer, der flygtede fra det herlige damplokomotiv tilkoblet 4 waggoner på vejen ud og hjem. Du fik det hele med, inkl. fløjten og dampen m.m. – tak for turen.

    Svar
    1. Eric

      Ja, det er herligt, at der findes entusiaster, der vil bruge deres fritid på den slags.
      Og velbekom – ikke mindst lydene er væsentlige for oplevelsen ved at køre i FUTtog 🙂

      Svar
    1. Eric

      Du kan se ruten på et kort nederst på siden med køreplanen. Den går først sydpå og begynder så at dreje mod øst i Østeraadalen, der stikker en grøn kile næsten ind til midtbyen. Derefter kører toget det meste af vejen uden for bymæssig bebyggelse, først mod øst, derefter mod nord. Men det passerer da forbi nogle huse, hvor det sikkert giver krusninger på kaffens overflade 😉

      Svar
    1. Eric

      Det var nemlig hyggeligt, og tempoet, lydene, røgfanen og togets bevægelser taler alle til fantasien.

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.