Vi har altid en idé om, hvor vi gerne vil hen. Den kan være helt specifik som en bestemt by (f.eks. Rom) eller mere ubestemt som “Syditalien” eller “en græsk ø”. Uanset hvor specifik den er, er det ret afgørende for det endelige valg, hvordan man kan komme dertil, og hvad det koster.
Hvis det er en større by, og man kan komme dertil for rimelige penge, foretrækker vi næsten altid at arrangere rejsen selv, fordi man så får alle detaljer, som man vil ha’ dem. Andre rejsemål kan være besværlige eller kostbare at komme til med “normal” transport, og så er det næsten altid billigere og nemmere at købe en pakkerejse.
Det skal lige siges, at vi ikke har bil, så kør-selv ferie er udelukket.
Fly
Generelt gælder, at jo før man booker, desto billigere er billetterne.
Et af de bedste sites til at finde flyforbindelser er www.momondo.com. Hvis det ikke er en direkte rute fra punkt A til destinationen B, skal man imidlertid være opmærksom på, at lavprisselskaberne som regel ikke kommer med i søgeresultaterne.
Mange lavprisselskaber (f.eks. RyanAir) flyver dig fra ét sted til et andet, og hvis du vil videre derfra, betragtes det som en ny rejse. Det kunne f.eks. være fra Århus til London Stansted og så videre derfra ud i den store verden.
Det er ofte billigere at rejse med disse lavprisselskaber, men man skal selv finde forbindelserne, og man bærer selv risikoen, hvis det første fly er forsinket, så man ikke når det næste. Hvis f.eks. RyanAirs fly fra Århus er forsinket, så du ikke når RyanAirs fly fra Stansted til Langtbortistan, så er det dit eget problem. Man kan tegne en forsikring mod det økonomiske tab, men den bringer dig jo ikke frem. Man skal altid indlægge rigtig god tid, så man kan nå at få udleveret sin bagage og checke ind til det næste fly og komme gennem sikkerhedskontrollen. Bøvlet og tidskrævende, men ofte billigt.
Husk også på, at man kan rejse fra andre lufthavne end de danske. Mange har sparet mange penge ved at køre til Hamborg og flyve derfra. For et par år siden sparede en af mine venner, som skulle til Skotland, flere tusinde kroner ved at tage færgen fra Frederikshavn til Göteborg. Herfra de kunne flyve med RyanAir til Skotland i stedet for at rejse via Kastrup.
Uanset hvilket selskab man flyver med, er det som regel altid billigst at købe billetten online på selskabets egen hjemmeside. Undersøg for god ordens skyld, om en returbillet er billigere end to enkeltbilletter. Jeg har faktisk været ude for, at to enkeltbilletter med SAS mellem Aalborg og København var en del billigere end en returbillet til præcis de samme fly. Spørg mig ikke hvorfor – det var de bare!
Forskellige selskaber kan også have forskellige priser på forskellige dage og tidspunkter, så afhængigt af omstændighederne, kan det være billigst at rejse ud med ét selskab og hjem med et andet.
Tog
I dag er det som regel billigere at flyve and at tage toget, men med olieprisernes himmelflugt kan det snart ændre sig, og der kan da også være andre gode grunde til at tage toget – flyskræk eller grupperabat f.eks.
Det kan jo også være, at man flyver til en af de “billige” lufthavne og så tager toget derfra. For eksempel vil det næsten altid være billigere at flyve til Rom og tage toget derfra til Firenze frem for at flyve direkte til Firenze. Man kan selvfølgelig prøve at bestille togbilletten hjemmefra, men til den slags ture kan man som regel vente, til man ankommer. Skulle det være småt med plads, kan man jo flotte sig og købe billet til 1. klasse.
Til togrejser i Danmark er DSB’s side rejseplanen.dk selvfølgelig uovertruffen, men skal man på en længere rejse ud i Europa, er det bedst at bruge de tyske jernbaners side bahn.de. Den er funktionel og brugervenlig. Man kan dog ikke altid få prisen oplyst, hvis rejsen involverer andre jernbaneselskaber. Skal man til England, er der Journey Planner, og således har alle lande deres nationale jernbaneside.
Fælles for dem alle er, at det er svært at gennemskue priser, rabatter og lignende, og det kan også være uhyre besværligt at bestille billetter online – hvis det da overhovedet kan lade sig gøre. Så de fleste er nok bedst tjent ved at bruge siderne til at finde forbindelser og tider og så bestille billetterne gennem et rejsebureau.
Ønsker man f.eks. sovevogn gennem Tyskland, er det også min erfaring, at man ikke skal bestille for sent – de bliver hurtigt udsolgt.
Hvis man søger på datoer langt ude i fremtiden, melder nogle sider pas (f.eks. den italienske side ferroviedellostato.it). Prøv i stedet at søge på de samme ugedage i en ikke så fjern fremtid.
På downloads.raileurope.com/map_of_europe kan man se forbindelserne i Europa på et interaktivt kort.
Bus
Busrejser er som regel pakkerejser. Vi har prøvet det én gang (til Amsterdam), hvor det var en såkaldt sovebus på vejen hjem. Vi gør det aldrig mere. Find selv ud af det!
Destinationens lokale busser er selvfølgelig en anden snak, og dem skriver jeg om under “Rejsemålet”.
Skib
Jeg har kun prøvet én gang i mit voksenliv, og det var tilbage i 1983, hvor vi tog færgen fra Esbjerg til England. Så ingen inspiration at hente her!
Andre sider om rejseplanlægning:
Med hensyn til at rejse med tog kan du måske på et tidspunkt få glæde at denne hjemmeside:
http://www.seat61.com/Greece.htm
Ophavsmanden sværger til tog og der er masser af oplysninger at hente 🙂