Fridag på egen hånd

Lørdag den 21. oktober 2023

Tolo strand
Klik for større foto

Fridag! Programmet siger spadseretur ad landevejen til Assini, men vi meldte fra i går. Vi har set Assini fra bussen, og landevejen dertil er på ingen måde attraktiv. Der er et arkæologisk område i Assini, men vi har set sten nok i vores liv.

Der var tilmed tale om, at nogen ville fortsætte helt til Nafplio, hvor der er marked om lørdagen, men 11 km i middagshede står absolut ikke på vores ønskeliste.

Efter morgenmaden sætter vi os på altanen. Der er lettere overskyet, så det er ikke for varmt. Men solen bryder igennem med vold, og jeg spadserer ind til byen og videre ud til havnen.

Her ligger små fiskerbåde, og lystsejlere har kastet anker. Bortset fra to mænd, der arbejder på et skib, sker der ingenting. Jeg sætter mig på en bænk og mediterer med en pibe tobak, og så går jeg hjem igen.

Bortset fra et par supermarkeder og kiosker er forretningerne målrettet turister. Uden for nogle af caféerne sidder der dog ældre, græske mænd og drikker kaffe. Måske har de slået rod.

På vejen har jeg bemærket, at restaurant Maria (ikke så lang fra hotellet) har gyros på kortet. En kandidat til i aften.

Jeg er varm, da jeg kommer tilbage til hotellet. Helle er rykket fra altanen til lobbyens opholdsområde, hvor temperaturen er behagelig. Jeg smutter op på værelset med kameraet og for at hente min kryds og tværs. Stuepigen er ved at være færdig.

Jeg undskylder, at jeg kommer til at sætte dapper på det nyvaskede og endnu våde gulv, men hun slår det hen - "jeg tager det bare igen" siger hun med et stort smil.

Senere går vi op. Helle får en blund, og ved totiden går vi hen på den hyggelige café og får kaffe og vand. Den store hund er kollapset på fortovet - den har det vist ikke godt med varmen. Den sorte mis har nok fundet sig et mere uforstyrret sted at sove.

Da vi går hjemad, ser Helles falkeblik, at der er et skilt med "græsk mad" lidt længere ude, og vi går derhen for at tjekke. Det er Hotel Solons strandrestaurant, og menukortet med klassiske græske retter ser godt ud.

Hjem på altanen, hvor der nu er skygge - skønt!

Hotel Solons strandrestaurant

Ved 7-tiden går vi hen på cafeen og får en aperitif og derefter på Hotel Solons strandrestaurant.

Der er kun tre gæster, da vi kommer, så vi kan frit vælge mellem de mange borde. Det meste af den store terrasse er overdækket med markiser, og der er læ.

Vi bestiller spinat-pie til forret, men det har de ikke, siger servitricen, så i stedet bliver det til feta i filodej med honning og sesamfrø. Dvs. det er vist ikke sesamfrø, men pyt, det smager godt - og godt vi delte én portion.

Til hovedret bestiller vi ovnstegt lam med kartofler, en græsk klassiker, og det er et par ordentlige knokler. Udskæringen kan vi ikke greje (chop-chop?), men det er meget, meget mørt, og der er mere, end vi kan spise.

Den valgte rødvin får hotellet lavet specielt på en vingård i Nemea. Flasken serveres afkølet, men vinen stiger hurtigt i temperatur, og den smager krydret og solbrændt.