Rejseregnskab og erstatningscirkus

Hjemkommet fra ferien på Leros er megen tid gået med at kræve erstatning for flyforsinkelse. Man skal finde vej i formularernes labyrint.

Boarding pass

Det har både fordele og ulemper at arrangere ferierejsen selv i stedet for at vælge charterrejser.

Man bestemmer selv rejsedagene, og man kan vælge destinationer, som ikke findes i masseturismens katalog – som fx den græske ø Leros.

Til ulemperne hører, at man selv må stå for alt det praktiske forberedelsesarbejde, og at man selv må rage kastanjerne ud af ilden, hvis man fx får brug for lægehjælp, eller et fly bliver aflyst. Der er ingen barnepige, og det kan give stressende oplevelser.

Som fx i søndags hvor vores fly fra Leros til Athen blev aflyst. Det kom fra Athen for at flyve os retur, men kunne ikke lande pga. vindforholdene. ”I morgen,” lød beskeden.

Billetten fra Leros til Athen ”stod alene”, så jeg måtte ombooke SAS-billetterne fra Athen til København/Aalborg. Det gik nu problemfrit og gjorde kun ondt i tegnebogen. Det kostede 5.918 kr. Velbekomme!

Et døgns forsinkelse bør udløse en kompensation på 2 x 250 euro fra Aegean Air, og dertil kommer refusion af ekstra overnatning, taxi osv. Diverse kvitteringer skulle scannes, så de kunne sendes elektronisk, og så var jeg klar.

En labyrint af formularer

Imidlertid er luftfartsselskabernes hjemmesider en labyrint af formularer, og at finde den rigtige tog timer, og jeg fandt den først, da jeg ringede til kundeservice for at få hjælp.

Dagen efter var der mail fra Aegean Air. De ville have mig til at opdatere formularen med de bankoplysninger, de allerede havde fået. Da jeg forsøgte at opdatere formularen, fik jeg at vide, at de allerede havde oplysningerne, og at de ikke kunne ændres. Suk!

Jeg håber, at rejseforsikringen vil dække udgiften til ombooking, men der var et problem: Jeg havde betalt 5.918 kr., men kvitteringerne herfor beløb sig kun til 4.166 i alt.

Så jeg måtte have fat i SAS’s kundeservice, og i tredje forsøg lykkedes det at få kvitteringerne til at matche det, jeg havde betalt.

Før jeg kontakter rejseforsikringen for at høre, om de vil dække denne udgift, skal jeg dog lige have svar fra Aegean – måske er der mere, forsikringsselskabet skal tage stilling til.

Jeg forstår så glimrende, at nogle giver op på halvvejen, når de har et mellemværende med et luftfartsselskab!

Agamemnons hævn og den næste rejse

Ja, jeg beklager at have kedet dig, men bloggen fungerer også som en slags dagbog, og nu kan jeg gå tilbage og se, hvornår vi (igen) havde bøvl med flyselskaber, kompensation og den slags.

Dertil kommer, at jeg torsdag eller fredag i sidste uge fik løs mave. Ikke sådan eksplosiv løs, men generende med hyppige besøg der, hvor selv kongen er alene.

Jeg mistænker ikke hygiejnen på vores foretrukne taverne, Psaropoulos. Infektionen (eller hvad det nu var) må være kommet på anden vis. Det var træls i Athens lufthavn, hvor vi ventede fra kl. 11:15 til 19:40.

Jeg kan godt forstå, at Agamemnon, kongen af Mykene, stadig er sur. Efter hjemkomsten fra den trojanske krig blev han jo myrdet af Klytaimnestra, men hvorfor skulle hævnen lige ramme mig?

Desuagtet har vi booket lejlighed på Leros igen næste år startende en uges tid inde i september. Det bliver nu med flexbilletter til hjemturen, så vi kan ombooke billigere. At rejse er også at lære.

Den næste planlagte rejse bliver til Malta i februar/marts, hvor vi med Dansk Folkeferies hjælp flygter fra det sure vintervejr herhjemme. 10-15° varmere end i DK er ikke så tosset. Foråret tyvstarter på Malta – vi glæder os allerede!

8 tanker om "Rejseregnskab og erstatningscirkus"

  1. Uffe Jerner

    Man kan næsten mærke frustrationen ved at kæmpe sig gennem formularjunglen – det er utroligt, så meget tålmodighed det kræver at få en erstatning, man er berettiget til. Det virker, som om flyselskaberne har gjort det til en slags udholdenhedstest.

    Jeg kan godt forstå, at du overvejer flexbilletter næste gang!

    God bedring oven på maven, og held og lykke med både Aegean og forsikringsselskabet – det lyder som en kamp, selv Agamemnon ville have haft respekt for!

    At rejse er at overleve.

    Svar
    1. Eric

      @Uffe
      Den er indlysende gal med luftfartsselskabernes procedurer, når en underskov af specialfirmaer kan leve af at inddrive din erstatning. Jeg tror og håber, at jeg har fat i den lange ende og blot skal være tålmodig. Vi får se.
      Tak for de gode ønsker 🙂

      Svar
  2. Ellen

    Det er ikke kedelig læsning, for det er fint at lære af andres (både gode og dårlige) erfaringer.
    Flyselskaberne har gjort et stort arbejde for at gøre refusions-forretningsgangen så uigennemskuelig som muligt, og det virker i rigtig mange tilfælde! Jeg håber det lykkes for jer at få penge retur.
    Jeg kan anbefale fremover at medbringe fx Imolope eller lignende stoppende tabletter på rejser (håndkøb på apoteket). John tager dem sommetider fordi han indimellem kan få lidt bøvl med maven pga. hans behandling, og de er meget effektive!
    Det kom til os for nogle år siden at føle et større behov for ‘barnepige’. Selvfølgelig planlægger vi selv rejserne til England, men de fleste andre (fly)rejser, og især de lidt længere, vil vi gerne have arrangeret fra start til slut. Og den eneste gang, vi har haft brug for refusion, var fra England … 😀
    Vi ses – næsten – på Malta. Så snart John fik lov at rejse frit inden for Europa, bestilte jeg en tur dertil. Mellieħa er et godt sted, og Malta er varm nok til os i den første uge af februar. Jeg betalte en smule ekstra for selv at vælge lejlighed, så jeg var sikker på at få en af de nyrenoverede. Det tror jeg er de penge værd, for stedet har jo efterhånden nogle år på bagen.

    Svar
    1. Eric

      @Ellen
      Jeg er rimeligt fortrøstningsfuld med hensyn til at få kompensation og refusion af Aegean Air. For et par år siden blev flyet også aflyst (dengang pga. for svag vind!), og de betalte uden vrøvl, efter jeg havde forceret alle de digitale snubletråde. Anderledes med KLM – da vores fly til Sicilien blev COVID-aflyst, tog det 2½ år at få pengene retur!
      Tak for stoptip, det vil jeg huske. Vi har kun haft maveproblemer et par gange på vores mange rejser, men det er ikke sjovt at holde ferie på tønden 🙁
      Mellieha på Malta er nemlig et godt sted. Jeg har bestilt bungalow nr. 18. Den er ikke nyrenoveret, men den var fin nok til os i år. Den ligger tæt på centeret, og gårdhaven vender rigtig godt for solindfald næsten hele dagen. Det er i øvrig gratis at reservere en bestemt bungalow, hvis man er der i 3 uger eller mere.

      Svar
  3. Anni

    Nej, det keder ikke, det er nyttige oplysninger. Jeg rejser alene og altid på “egen hånd” og har netop de samme overvejelser om det er på tide at ændre rejseform.
    Godt at læse at “bøvlet” ikke har påvirket jeres rejselyst.

    Svar
    1. Eric

      @Anni
      Nej, bøvlet har ikke påvirket rejselysten, men med alderen og knirkende helbred er vi nok blevet mindre tolerante over for bøvl og strabadser, og jeg kan sagtens forestille mig, at vi vil rejse mere med “barnepige”.

      Svar
  4. Erik Hulegaard

    At såfremt man består aktuar-uddannelsen, venter der ifølge lønstatistikker nogle gyldne økonomiske oplevelser forstås sammenholdt med diverse forsikringspaladser i storbyer. Nuvel, indimellem kan det synes som diverse refusionsregler skal være så indviklede som muligt, hvorimod – forbløffende enkelt – forsikringspræmiers optimistiske opskrivninger indtræder hvert år.

    Ærgerligt med afslutningen på seneste ferietur. Papirarbejde – såvel på toilet som ikke mindst til den administrative indberetning – kan nemt stresse. Men længere ude i kalenderen venter der nye oplevelser med kendt koncept, først i skikkelse af Dansk Folkeferies sikre Mellieha Holiday Centre, langt væk fra nutidens krige, forsøgte våbenhviler og vinterens mørke og vejrlabile dagligdag i det mørke DK.

    Svar
    1. Eric

      @Erik
      Endnu har jeg ikke kontaktet rejseforsikringen, så jeg vil ikke dømme på forhånd. Og i modsætning til normale forsikringer stiger præmien ikke årligt, da vi har den som “tillæg” til vores fleksible ven, kreditkortet.
      Det digitale papirarbejde med at vriste penge ud af luftfartsselskaber er brydsomt. Jeg tænker uvilkårligt på de stakler, der har et arbejde, og som ikke kan bruge timer på at få en telefonsamtale med customer “service”.
      Malta bliver formentlig en stressfri oplevelse i den henseende, da Folkeferie er vores barnepige 🙂

      Svar

Skriv et svar til Anni Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *