Hverdag i Siracusa

Vi nyder det her i Siracusa. Søndag og mandag var vejret gråt og køligt, men i dag er det sommerligt, og sådan fortsætter det vist.

Støv på bil i Siracusa

Sådan så alle biler ud i morges

Som på alle fri- og helligdage var der mange ude at promenere i påskedagene, også i går hvor det smådryppede.

I den slags vejr er det ikke så let at se, hvem der er lokale, og hvem der er turister. Det er meget nemmere, når der er omkring 30° i aftensolen, for så går kun sicilianere i dynejakke eller dynevest.

Om noget føles koldt eller varmt er vel et spørgsmål om, hvad man er vant til. Helle mener stadig, at storken for vild, da den afleverede hende i DK i stedet for på Sicilien, men hun går dog ikke i dynejakke af den grund.

Vinbaren på promenaden

På aftenturen i går fik vi plads under vinbarens markise, og det var heldigt, for der gik ikke mange minutter, før det begyndte at regne, så alle gæsterne i det fri måtte flygte ind til os. Der var ikke stole til alle, så nogle måtte stå, til det drev over.

Vinbaren er et hyggeligt sted med udsigt over bugten, og så kan man følge solnedgangen inde over ”fastlandet”, når solen altså er til at se.

Indehaveren er en hippietype på min alder, og selvom han bærer kulørte perlearmbånd, er han begyndt at gå i hvid, løsthængende skjorte, og det er måske for at signalere, at han er værten.

Musikken er helt sikkert ikke valgt af de unge mennesker, som serverer, for den er mest fra 70’erne og 80’erne, hvor de ikke var født endnu. Alt for mange steder er det italiensk sirups-pop, der siver ud af højttalerne, så dette er en velkommen undtagelse.

Ortigias marked

Feriestart på Sicilien

For os var skærtorsdag langtorsdag. Først med fly fra Aalborg til Amsterdam 06:25, dernæst til Rom og herfra til Catania, hvor vi landede 15:40.

Solnedgang

Solen går ned i Siracusa

Rejsen til Siracusa var trættende, men flyene landede til tiden, og al bagage er i behold. I tagterrassens skygge var der 18,4° kl. 18:30.

Det er besværligt at komme til Siracusa med offentlig transport fra lufthavnen, så jeg havde bestilt kørsel, og Carmello ventede i afgangshallen med et BENTZEN-skilt. Der er ca. en times kørsel i bil, og 60 € er godt givet ud.

Carmello er vel omkring 25, og med sine stride, sorte skægstubbe og mørke solbriller ligner han ikke just en messedreng, men han korsede sig, når vi kørte forbi hellige steder.

Carmello taler ikke engelsk, og vi var trætte, så det blev ikke til megen snak, ud over at vejret var godt o.l.

Turen via motorvejen gik tjept, men faldt til sneglefart på indfaldsvejen til Siracusa. Carmello styrede rutineret uden om hullerne i vejen, og jeg betragtede de mange citronlunde på højre side og tænkte på, hvor mange flasker limoncello de mon kunne blive til.

Et sted vi holder af – Siracusa

I 2008 var vi på charterrejse til Sicilien, og en udflugt førte os til Siracusas gamle by. Det var kærlighed ved første blik.

Dengang vidste vi ikke, at det er nemt at tage toget fra Giardini Naxos, så vi valgte en bustur arrangeret af charterselskabet.

Den var halvdyr, og den unge guide ævlede non stop, men da vi havde 1½ time på egen hånd i Siracusas gamle by, følte vi os straks hjemme; det var kærlighed ved første blik.

Prægtige palazzi i værdigt forfald, krogede gader, gyder, piazzaer, porte – byen oser af historie og atmosfære. Den gamle by ligger på en forholdsvis lille ø, og det giver en slags intimitet.

Port i Siracusa

Den er ikke storslået som Venedig, den er mere luvslidt, men til gengæld er den meget ældre. Grækere grundlagde byen i 734 før vor tid, og den var en stormagt, længe før Rom førte sig frem. Siracusa var fx med til at banke Athen i den peloponnesiske krig.

Som en af mange historiske detaljer kan nævnes, at domkirkens søjler er fra et græsk tempel, som stod samme sted. Her kan man helt bogstaveligt føle historien.