Nedtælling

Der er syv arbejdsdage tilbage. Den forestående overgang til efterløn har fyldt så overraskende meget, at jeg bevidst har forsømt bloggen.

Man skriver jo helst om det, hjertet er fuldt af, men man skal ikke plage sine læsere, og derfor har jeg holdt mig tilbage.

For tankerne om den forestående efterløn har fyldt overraskende meget. Dagligt leder noget tankerne hen på, at det og det snart er slut eller snart bliver anderledes.

Der er så meget, man gør for sidste gang, eller gør for sidste gang mens man er i arbejde.

Det lå ikke i kortene, at jeg skulle lave cement. Kortene sagde noget om sprog og litteratur, og det spor fulgte jeg en tid, indtil jeg fik kolde fødder.

Havde jeg ikke skiftet spor, skulle jeg i dag forklare teenagere, at sammensatte ord aldrig, aldrig, aldrig kløves på dansk som på fx engelsk.

Få dem til at forstå, at sammensatte ord oftest har tryk på første led, at en rødspætte ikke er det samme som en rød spætte, og at en tysk lærer ikke nødvendigvis er tysklærer.

Læs resten

Den uventede refusion

Sig det ikke til nogen, for så vælter det bare ind med tiggerbreve, men jeg har altså fået en uventet refusion.

Jeg kører ikke så ofte med offentlig transport, men det hænder, og så er det nemt med rejsekortet, selvom det er udskældt, og man skal huske at tjekke ud.

Det fungerer også okay med automatisk optankning, så behøver jeg ikke tænke på det, men det er selvfølgelig en tillidssag.

Med alt det, man har hørt om fejl, burde jeg nok holde skarpt øje med, om jeg betaler de rette beløb, men det orker jeg altså ikke, for så skulle jeg også sætte mig ind i de komplicerede rabatregler.

Og Rejsekort har åbenbart en løbende selvrevision, for forleden fik jeg e-mail fra deres kundecenter:

”Kære Eric Bentzen

Vi skriver til dig, da vi er blevet opmærksom på, at rabattrinnet på rejsekort xxxxxx xxx xxx xxx x ikke bliver korrekt opdateret.

Det betyder, at der for nogle af rejserne er betalt en forkert pris.

Vi beregner løbende, det, der er betalt for meget, og hver måned bliver saldoen på rejsekortet automatisk korrigeret, indtil rabattrinet fungerer korrekt.”

Det undrer mig en smule, at de skal vente og korrigere, til fejlen ligesom retter sig selv, men skidt, så længe de har styr på det, vil jeg glæde mig over bonuskommaet efter ”løbende”.

I parentes bemærket må kundecenteret også have en stærk gruppeidentitet, i og med der står ”vi er blevet opmærksom på” og ikke opmærksomme.

Og nu vi er ved det sproglige, er stavningen af ”rabattri(n)net” ikke konsistent, men trin kan i bestemt form staves med et eller to n’er, og tingene retter vel sig selv med tiden.

Det er ikke pænt af mig at skose dem, når de er ærlige og refunderer det, jeg har betalt for meget, men jeg kan ikke lade være at tænke på, om softwaren bag rejsekortet er programmeret med samme sans for detaljen.

Men nu får jeg råd til at gå i større sko. Undskyld!

Jeg vil ikke sige, at pengene falder på et tørt sted, for så burde jeg ikke gå på efterløn 1. januar, men det er da altid rart at få tilført uventede midler – især her op til jul.

Endnu har jeg ikke lagt forbrugsplaner, men de skal nok komme. Jeg skal bare lige vænne mig til tanken samt finde ud af, hvad jeg kan få for 1,32 kr.

/Eric