Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Hvad man dog gemmer

I dag skete noget skelsættende, som fortjener at komme på bloggen og blive en del af kulturarven: jeg fik ryddet op i gamle papirer.

Virusscanneren fik et flip, blokerede for et eller andet og insisterede på et boot-scan, hvorefter den gik i gang med at snuse intimt til hver eneste fil på harddisken.

Det fik den så lov til. Man surfer jo så meget, at der godt kan snige sig noget ind, som først senere kommer i virus-databasen. Livet er blevet farligt med Internet, NSA og den slags.

Jeg indså hurtigt, at scanningen ville tage rigtig lang tid. Jeg kunne selvfølgelig have startet en anden computer, men abstinenserne var ikke akutte, og inspireret af scannerens virketrang gav jeg mig i stedet til at rydde op i gamle papirer.

Læs resten

Verdens aktuelle kedsommelighed

Liberal Alliance har ekskluderet 6 medlemmer, formentlig fordi de har opsagt deres konti i Saxo Bank. Ellers er der ikke meget at grine ad.

Kommunevalget er heldigvis overstået, og så er vi (næsten) fri for at høre mere om det. I fredags lå der stadig en valgplakat på cykelstien, man med fryd kunne køre over, men ellers er det småt med underholdning.

Udenrigsministeriets embedsmænd har gjort i nælderne, men det er ikke underholdende, snarere foruroligende. Så hellere nogle saftige Snowden-afsløringer.

Det mest interessante i længere tid, nemlig VM-matchen i skak, er også overstået. Unge Magnus vandt sikkert og vil sikkert dominere de næste 10-15 år, men skønt han vandt fortjent, har jeg lidt ondt af sympatiske Anand.

Jeg har ydet mit bidrag til verdens aktuelle kedsommelighed ved at skrive en side om, hvordan man importerer csv-filer til Excel med VBA makroer.

Det vil sikkert glæde de 2 – 3 stykker, som ikke kan få det til at fungere med semikolon som separatortegn.

Jeg har ikke den store energi i vintermørket, men nu ved bloggen da, at jeg ikke har glemt adgangskoden.

Godt vi snart har ferie. Vi trænger.

/Eric

Det kommer der af at brokke sig

Lad det være en lære. I sidste indlæg vrissede jeg ad efterårets lavtryksvejr, og i dag har det været flot med blå himmel de la creme.

Da der tilmed er hviledag i VM-matchen (i skak), var der ingen undskyldning for ikke at gøre noget ved nedfaldsæblerne, et projekt jeg ellers drevent har udskudt.

Nedfaldsæbler

Det er helt ufatteligt, hvad det lille æbletræ har båret af frugt i år. Egentlig er det ikke så lille, men det kalder vi det, fordi der engang stod et større ved siden af.

Det store tiltede af alderdom for nogle år siden, og selvom det nu er væk, hedder det tilbagestående stadig ”det lille æbletræ”.

Der er kogt grød og mos, Helle har haft poser med på arbejde, og der er et par spande til endnu mere mos og grød, men ikke desto mindre var græsset under træet dækket af æbler. 5½ trillebørfulde kørte jeg på kompostbunken, så nu kan fuglene skide tyndt det meste af vinteren.

De fleste himmelstormende æblegrene blev studset, og i den synkende sol (hvad synker den?) rev jeg græsplænen for vandgranens nåle. 2 sække blev det til.

I morgen ryger de ud med storskrald ligesom alt det ulæste valgmateriale. Jeg vil have et skilt på postkassen: ”Læg venligst valgløfter i containeren til papir”.

En kinesisk vandgran smider nålene om efteråret. Hvorfor den ikke kan være stedsegrøn som andre anstændige graner, ved jeg ikke. Måske gik den på en dårlig planteskole.

Det er det samme cirkus hvert år, og hvis den ikke var kattens foretrukne hvæssetræ, var den endt som pejsebrænde. Der er stadig masser af nåle på træet, så det er ikke slut.

Nu er jeg træt. Det bliver jeg af havearbejde, allerede før jeg begynder. Man skal lære hele livet, og før jeg brokker mig over efterårsvejret næste gang, sørger jeg for at planlægge noget uopsætteligt.

/Eric