Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Afspadsering og virtuelle mølkugler

Om en afspadseringsdag med forkert kassekø, telefonsnak i bussen og time travel i Aalborgs centrum.

I min kø skal der altid skiftes kassestrimmel, stregkoder kan ikke læses, et dankort kan ikke kommunikere, en gammel dame har alligevel ikke de småpenge, hun tror, hun har, en pris stemmer ikke overens med skiltningen inde i butikken, et gavekort er til en anden supermarkedskæde, kassedamen skal have flere byttepenge eller skal afløses osv.

Jeg cykler hjem og tager bussen ind til centrum. Kvinden ved siden af taler i telefon. Højt og længe. Læs resten

Hvepse i mundhulen

Man kan vænne sig til meget, men jeg vænner mig aldrig til at få kraniet forvandlet til resonansbund for tandlægens højfrekvente redskaber.

Borearbejde”Vi skal liiige have taget et par røntgenbilleder, det er 3 år sidst. – Det har du vel ikke noget imod?”

Det har min tegnebog i høj grad, men hvad ved den om tandpleje og diagnostiske hjælpemidler? Så jeg trækker på skuldrene, hvilket er lidt af en bedrift, når man ligger i limbo på en tandlægestol.

Undersøgelsen afslører ingen huller, men der er knækket noget af en kindtand, og det er bedst at få lavet en plastfyldning, får jeg at vide.

”Skal du have bedøvelse?” spørger hun, og jeg svarer: ”Ja, hvis det gør ondt!”

Jeg plejede at være ret sej til det uden bedøvelse, men sidst hun borede for nogle år siden, ramte boret et eller andet, så jeg nær havde ramt loftet.

Aldrig har jeg følt så intens smerte, og jeg tænker uvilkårligt på Maratonmanden, som blev filmatiseret med Dustin Hoffman i hovedrollen (hovedpersonens tænder torteres af en nazistisk tandlægekrigsforbryder).

Boremaskinen slippes ikke løs i dag, men tandrensningen slipper hvepse løs i mundhulen. Jeg ved ikke, hvad instrumentet hedder, men det føles og lyder som en vinkelsliber, når det fræser emaljen. Tobak, kaffe og rødvin nydes ikke ustraffet.

Det offentlige tilskud til tandrensning går nu til fængselsvæsnet, og tandrensningen løber op i 307,13 kr. (komma tretten). Det med fængselsvæsnet er ingen joke, men destilleret politikerlogik i finansloven for 2013.

Nu skal jeg bare have aftalt en tid til plastfyldningen, som koster 1175 minus 96,05 (komma nul fem) i tilskud. Skal jeg tage bedøvelsen til 280 (komma nul nul)? Eller skal jeg spare den og risikere, at tandlægestolen igen forvandles til katapult?

Åh, disse svære beslutninger …

/Eric

Hvis kloden satte farten op i oktober

Jeg sætter morgenkaffen over og lukker katten ind. Han hilser med et mjav og vikler sig høfligt om mine ben nogle gange, før madskålen får fuld opmærksomhed.

jordenDer er nu så mørkt om morgenen, at det slet ikke er morgen, for per definition er det nat fra solnedgang til solopgang. Siden slutningen af september er jeg derfor taget på arbejde om natten med ekstra lys på cyklen, neonvest og trafiktunede reflekser.

Så det er dybt godnat at kalde det dagarbejde. I hvert fald de første timer, hvor man burde have nattillæg, og om et par måneder bliver det nat, før man får fri.

Lad os forsyne planeten med frekvensomformer eller turbo. Så giver vi den gas i oktober og november og sætter farten gevaldigt ned resten af året, hvor globen hælder i den rigtige vinkel.

Vi sparer kassen på lykkepiller, cykellygtebatterier, rumopvarmning, fuglefoder og en hel masse andet. Tusindvis af skiturister undgår at brække benene, Grønland bliver grønnere, og vi kan nyde halvårgangsvin, når vi kan høste to gange årligt.

Og alle får råd til sko til +2000, som ikke klemmer, bare fordi en honorær formand uden honorar rejser på 1. klasse. Tværtimod vil man få overskud til at se det positive i, at han er væk, så længe det varer.

Der er garanteret nogle brokrøve på den sydlige halvkugle, som ikke værdsætter, at Kalahari og store dele af Australien bliver frugtbare igen, men man kan ikke gøre alle tilfredse; det er ren utopi.

/Eric