Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Rødvinen fra Toscana

Rødvin fra Toscana er ikke så tosset, og Brugsen har i denne uge tilbud på en 3-liters BIB-karton. Der er bare én ting, som irriterer mig …

Toscana BIBRødvin er godt, og rødvin på tilbud er endnu bedre. Jeg køber sjældent rødvin fra Toscana, for jeg synes generelt, at den er for dyr i forhold til, hvad man får, og Brunello og den slags er helt ude i overpris-hampen.

Ganske vist er der smukt i Toscana (jeg har skam været der, besøgte en vingård og smagte også Brunello), men det bør ikke indvirke på prisen. Det gør det så nok heller ikke, men den gamle forklaring med udbud og efterspørgsel er så prosaisk.

Nå, men det var vinen fra Brugsen, vi kom fra. På kartonen er der et kort over Italien, og den lille røde prik skal nok fortælle forbrugeren, hvor Toscana befinder sig i denne verden.

Der er bare lige det, at prikken ligger sådan cirka på grænsen mellem Emilia-Romagna og Veneto. Toscana ligger her: Toscana I kan sige, hvad I vil, men jeg synes, det er pinligt. Okay, vinen går an til prisen, men der er rød kuglepen til den røde prik!

/Eric

Tjenerproptrækkeren

Tjenerproptrækker

Man skal ikke gå på kompromis med kvaliteten, når det gælder værktøj til vigtige opgaver, så vi har i årevis haft en rigtig tjenerproptrækker.

På Cypern i 2005 havarerede en nyindkøbt vingeproptrækker, da den skulle åbne sin første flaske, og den deprimerende hændelse lærte mig, at kun det bedste godt nok, når det kommer til proptrækkere.

For 48 kr. købte jeg en professionel tjenerproptrækker. Den reklamerede for et kendt vinfirma, men det kunne jeg godt leve med, for tjenerproptrækkeren er det perfekte værktøj.

Læs resten

Lummervarme

Det er nok værre i Singapore eller Hongkong, men lummervarmen her er slem nok. Den er aktivitetsdræbende og ulidelig. Godt man ikke har ferie.

Det er jo, så sveden pibler frem, bare man løfter kaffekoppen. Jeg orker ikke andet end at sidde helt stille i skyggen på terrassen.

I nat var jeg oppe for at slå en streg og kunne selvfølgelig ikke falde i søvn igen. Lummervarme hører til nattesøvnens værste fjender. Dens tordensvangre omklamring gør en hvileløs, så man længes efter det forløsende brag og styrtregnen.

Men hvis jeg nu læner mig tilbage og lukker øjnene, kommer morfar måske forbi med drømme om lav luftfugtighed, behagelig brise og barometerstand.

Er der i øvrigt andet end hummertarme, der rimer ordentligt?

/Eric