Så fik jeg omsider de penge tilbage, som luftfartsselskabet KLM havde lånt rentefrit i et par år: 8.838 kroner.
Vi glædede os meget til tre ugers forsommerferie på Sicilien i april/maj 2020, men så kom coronaen, og flyene blev aflyst. Lufttrafikken gik i stå verden over.
Voucher
Vi fik ikke pengene retur, som loven ellers foreskriver. Den eneste mulighed var at bede om en voucher – et tilgodehavendebevis som kunne bruges til en ny rejse.
Det havde jeg en vis forståelse for. Med så mange aflysninger ville luftselskaberne gå rabundus i rekordfart, hvis alle skulle have deres penge tilbage straks, og hvad skidt – der kom vel en rejse mere.
Men der kom ingen voucher. Jeg kunne hverken finde en e-mailadresse eller en brugbar kontaktformular, så jeg måtte ringe og forhøre mig. Jeg tror, det tog mere end en time til udlandstakst at komme igennem, men damen lovede skam at gøre noget ved sagen.
Der skete bare ingenting, skønt jeg ventede længe
Så fik jeg den lyse idé at kontakte KLM via Messenger på Facebook. Det gav gevinst: efter en dag eller to dumpede der to vouchers ind i min elektroniske postkasse. Jeg tror, det var i juli måned 2020.
Vi fik dem ikke brugt i september 2020 – en mellemlanding i Amsterdam ville dengang give problemer med at komme ind i Grækenland, så vi tog i stedet med SAS til Athen (og det gjorde vi også året efter).
På et tidspunkt forlængede KLM voucherens gyldighed til 31. december 2021. Jeg havde på en eller anden måde fået det indtryk, at pengene ville strømme ind, når voucheren udløb, men der skete intet.
Så var det nok!
Jeg opgav at finde rundt i KLM’s hjemmeside-jungle og bad i stedet om hjælp via Messenger på Facebook – det virkede jo fint, første gang jeg prøvede.
Efter et par dage med robotsvar, kom der omsider besked fra et menneske, og jeg fik et link til en godt gemt kontaktformular, hvor jeg kunne bede om at få voucheren omsat til kolde kontanter.
Det virkede upåklageligt, jeg havde styr på alle nødvendige papirer og numre, og i dag kunne jeg se, at pengene er overført til min konto.
Nu tænker jeg bare, at den mulighed har jeg sikkert haft hele tiden, men det sørger de omhyggeligt for ikke at fortælle kunderne.
På det punkt er de næppe værre end så mange andre, men jeg er alligevel så gammeldags, at jeg ville have værdsat et ”Tak for lån”.
/Eric
Det var ellers en ordentlig sjat penge, godt at de endelig kom tilbage.
Jeg har den tanke, at dette firma, og andre, som er i nød, har nogle skrappe ansatte, som blandt andet for ikke at miste deres eget daglige brød, forsøger sig med alle slags forsinkelser for at der i det mindste er ressourcer til deres egen løn.
Det var rart at gense pengene, efter de havde “føjtet” i 2 år 😉
Der er vist mange firmaer, der er helt uden skrupler. Kun én ting tæller.
Thumbs up for din udholdenhed – hvor er det godt, at den langt om længe gav gevinst.
Jeg har en lignende historie om et krydstogtselskab. Den kommer på bloggen, når – eller hvis – der kommer andet end total frustration ud af det 🙂
Nogle selskaber har perfektioneret forhalingens kunst, for med lidt held dør kunden, inden kravet er indfriet. Men holder man dig i live, skal man ikke give op, selvom de er tunge at danse med. Pøj pøj med din krydstogtshistorie!
“Going dutch” kan vel næppe anvendes i denne kontekst. Nederlænderne er berømte for deres livsduelighed (og nærighed) og ovennævnte eksempel på juridisk ekvilibrisme er vel et eksempel. Det er næppe blevet mere generøst efter flyfusionen 2003/04 med Air France. – I årtierne 1970´erne og 1990´erne fløj jeg en del med dem og servicen matchede retfærdigvis betalingen for den korte tur fra CPH-Schipol t/r.
Der er så ekstra til kommende ferie(r) samt en godbid til Tot.
Generøse er de afgjort ikke, heller ikke med ord, men det har sin løsning: Jeg vælger dem fra, medmindre det prismæssigt er tudetosset. Ikke at jeg tror, at alternativerne er meget bedre, men der har været andre, dårlige oplevelser tidligere, og brændt barn skyr ilden.
Hold da op – tænk at det lykkedes for dig med kun to års forsinkelse. Det er virkelig flot, for det kan være MEGET svært at komme i kontakt med sådanne selskaber. Tillykke.
Tak. At få kontakt med nogen, der kan træffe en beslutning, er som at slå vand af en sten. At kontakte dem via Messenger på Facebook var en uventet gevinst, men den mulighed skruer de sikkert også ned for, hvis den bliver for kendt og populær.
KLM har bedt mig “rate” deres service via Facebook, men jeg foretrækker at lade mine præferencer styre valget af luftfartsselskab. Det kan godt blive KLM igen, men ikke hvis der er fornuftige alternativer – jeg har meget lidt fidus til dem.