Snefald og lektiehjælp til dovne unge

Snefald og køb af løsninger på hjemmeopgaver har intet med hinanden at gøre, bortset fra at jeg her brokker mig over begge dele.

Solsort

Uskarp forstørrelse af en frysende solsort

Vi fik et ordentligt pulver i nat, og der lå vel omkring 10 cm sne i morges. Det (eller mængden) kom åbenbart helt bag på snerydningstjenesten, for der var ikke ryddet overhovedet.

Jeg tog cyklen i forventning om, at problemerne på villavejene ville være væk, når jeg kom til ”den store vejs” cykelsti, men nej, hverken cykelsti eller kørebane var ryddet.

Så der blev kørt med stor forsigtighed, og det gik, men det havde været fornuftigere at spadsere. Hjemad var det fortovskørsel en del af vejen, for selvom der var saltet, havde saltet ikke fået bugt med al den fastkørte is, og det er disse ”isstumper,” der er de farligste.

Og hvad er det så med lektiehjælp til dovne unge?

Det er jo en kendt sag, at der er sider på nettet, hvor elever kan downloade opgavebesvarelser. Lærerne har sikkert oprustet med værktøj mod dette snyd, for man lærer ikke meget, hvis man ikke selv besvarer opgaver.

Forleden fik jeg mail fra en fyr, der ville have hjælp til programmering i Excel. Han skrev:

”Hej, jeg har hørt du kan hjælpe med VBA i Excel. Jeg sidder og kæmper med en opgave fra skolen lige nu, som jeg simpelthen ikke kan dreje. Jeg har ikke noget imod at kompensere for brugte timer, i form af løn 🙂

Giv endeligt et kald på ********, hvis du skulle have mulighed og lyst til at hjælpe. Det drejer sig om en mindre opgave, der ikke tager mere end nogle timer for en “ekspert”.

Vh Xxxx”

Jeg svarede:

”Hej Xxxx

 Det er et princip – som jeg skriver på VBA-sidernes forside:

“Men glem alt om lektiehjælp og skoleopgaver – den slags afviser jeg kategorisk! Det er mægtig smart at få andre til at lave sine hjemmeopgaver, men det lærer man altså ikke meget af.”

Mvh. Eric”

Nu havde han nok ikke læst det om lektiehjælp på siden, før han skrev, eller også troede han, at en økonomisk gulerod ville gøre forskellen.

Jeg bliver godt gammeldags forarget, når elever hellere vil købe sig til opgaveløsning end gøre en indsats selv. Et er, at det er dumt, men det vidner også om en snydermentalitet. Går den, så går den.

Jeg indrømmer blankt, at jeg hadede latin af et godt hjerte og læste oversættelser af de tekster, vi havde for, men der lå da i det mindste et stykke arbejde i at lære dem udenad.

Som bevis på, at jeg kan andet end vrisse, vil jeg slutte med, at det var en sand fornøjelse at komme hjem i dag og se, at ”snemanden” havde ryddet og saltet fortovet.

Visse tjenester er det helt legitimt at købe sig til. 🙂

/Eric

9 thoughts on “Snefald og lektiehjælp til dovne unge

  1. Pia

    Jeg frustes til at spørge hvad snerydning er. Det er ikke noget vi kender her, ud over det vi selv rydder. Der er utroligt langt mellem saltede og ryddede fortove og veje i vores område. Kun hovedvejen bliver saltet.
    Hrmfp.. Et par timers arbejde for en ekspert, hvilken frækhed. Jeg som ellers synes at de unge mennesker generelt er dygtige og ihærdige med deres studier. Her var så lige en der faldt ved siden af.

    Svar
  2. Jørgen

    Snerydning kan være en vanskelig opgave at løse.
    Ville dit svar have været det samme, hvis den unge mand havde udtrykt et ønske om samarbejde til løsning af opgaven, forstået sådan, at han måske med en smule indsats kunne være bibragt forståelse så han kunne komme videre selv? Jeg er med på det strider mod din tekst.

    Svar
    1. Eric

      Jeg betragter mine sider om VBA som en hjælp eller inspiration til andre, og udover de regulært professionelle opgaver har jeg gratis hjulpet mange, som er gået i stå med en opgave. Men når det er deciderede skoleopgaver, taler vi om en læringssituation, og der, synes jeg, man bør søge hjælp hos læreren eller en klassekammerat. Hvis jeg gav los på det punkt, kunne jeg hurtigt få nok at se til.

      Svar
  3. Ellen

    Nu er der vel forskel på at hjælpe og på decideret at løse opgaven for den pågældende elev.
    Jeg har hjulpet Charlotte med mange matematikopgaver, men jeg har ikke bare siddet og løst dem for hende.
    Jeg fornemmer dog, at det var mere en løsning end en hjælp til forståelse, den unge mand ønskede 🙂

    Svar
    1. Eric

      Selvfølgelig er der forskel, men “nogle timer” og mod betaling opfatter jeg ikke som et pædagogisk puf, men som et ønske om at få løst opgaven.

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *