Huset solgt

Da huset havde været til salg i godt et halvt år, skiftede vi mægler, og efter ca. 10 dage var der en køber.

Huset på Birkevej

Da billedet blev taget, var der gråvejr, så den blå himmel er fotograffup!

Det nye mæglerfirma er næppe dygtigere end det første, det havde bare de ”rigtige” kunder i køberkartoteket. Det hjalp måske også, at vi slog yderligere af på prisen.

Set i bakspejlet var den første pris for høj, men der er en vis ræson i at prøve – der kunne jo være nogen, der bare faldt pladask for huset og sagde pyt med prisen.

Det var der så ikke. Der var vistnok 15 fremvisninger inkl. et par andengangsfremvisninger, men med de ombygninger, de potentielle købere ønskede sig, ”blev der for meget arbejde,” hvilket kan oversættes til, at det blev for dyrt.

De helt radikale var parret, der ville begynde med en bulldozer og så bygge nyt. Vi tænkte, at det var en temmelig dyr byggegrund, og der gik da heller ikke lang tid, før de (eller deres bank?) meldte fra.

Bid og bud

Så skiftede vi som sagt mægler, og det andet par, der kom til fremvisning, var tydeligt interesseret. De fik en fremvisning mere, denne gang ledsaget af en far med håndværksmæssig baggrund. Mægleren aftalte med dem, at de skulle give besked dagen efter, men allerede samme aften ringede mægleren til os: Der var bid og et bud.

Efter lidt ringen frem og tilbage med mægleren som penduldiplomat var handlen mundtligt på plads, og tirsdag den 11. november skrev vi under på købsaftalen.

Da mæglerens kontor er i midtbyen, valgte vi at fejre handlen med en middag på Ristorante Fellini.

Gorgonzola på Fellini

Gorgonzola på Fellini

Dagen efter skrev jeg til køberne og inviterede dem på besøg, hvor de dels kan få noget info og historik, dels lægge billet ind på nogle af de ting, vi skal af med, og som ikke har salgsmæssig værdi. De vil meget gerne komme, og vi har aftalt en dag, inden vi flytter.

Køber er et par i trediverne med to døtre i 10-årsalderen. De er førstegangskøbere og bobler af begejstring. Det er vi glade for – bare tanken om en bulldozer brød vi os ikke om.

Flytteforberedelser

Der er bestilt flyttefirma til den 4. december. En flyttefyr var på besøg mandag, og han vurderede flytningen til en stor bil og fire mand i seks timer. Vi skal bruge 80 flyttekasser, sagde han.

Der må maks. være 15 kg i hver kasse, så det er sørme godt, at langt de fleste bøger og en god del af vinkælderen allerede er fragtet ud i lejligheden – ellers havde vi skullet bruge minimum 40 kasser mere!

Antallet af bøger er reduceret meget efter skånselsløse sorteringer, men de nye reoler er alligevel fyldt til bristepunktet og venter utålmodigt på at blive aflastet af de reoler, vi har valgt at beholde.

Bøgerne er transporteret på cykel, og da hver tur er på ca. 9,6 km i alt, er det blevet til nogle kilometer.

Der er også bøger i underskabene

Der er også bøger i underskabene

Flyttefirmaet tager loftslamper ned og adskiller nogle af de større møbler. Jeg har hyret elektriker til at montere lamper dagen efter flytningen. Jeg er blevet for gammel til at balancere på en stige, og jeg er for nærsynet til at se de små skruer og dippedutter i lampestederne.

Dagen efter flytningen har jeg også en aftale med et borydningsfirma, som skal give tilbud på at fjerne de ting, vi ikke skal have med, og som ikke skal gå i arv til køber.

Så der er nok at se til, vi glæder os til at få det overstået.

Økonomi

Det er dyrt at sælge hus. Mægleren skal have en saftig luns, fotografen skal have sin del, der skal bekostes tilstandsrapporter, det koster penge at hilse på bankrådgiveren, der skal tegnes ejerskifteforsikring, og der skal betales gebyr for dit og dat.

Sådan er det bare, men nu skal der heller ikke flyttes mere. Det skulle da lige være til plejehjemmet eller en etværelses med låg.

Det er ikke så tosset.

7 tanker om "Huset solgt"

  1. Uffe Jerner

    Det er interessant, hvordan et mæglerskifte kan gøre så stor forskel – det er næsten som et lotteri, hvor billetnummeret til sidst endelig passer. Dejligt, at huset nu ender hos nogen, der værdsætter det. Det giver en vis ro at vide, at ens hjem får et nyt liv, ikke bare en ny start fra nul.

    Flytteforberedelserne lyder mindst lige så omfattende som selve hussalget. 80 flyttekasser, cykelbaseret bogtransport og koordinering med håndværkere – det er næsten befriende at læse om beslutningen om at lade andre håndtere stiger, lamper og små skruer. Alt i alt lyder det som en god afslutning på et langt kapitel – og mforhåbentlig begyndelsen på et, der er mere bekvemt og knap så vedligeholdelseskrævende.

    Svar
      1. Eric

        @Erik
        Nå, det var til din første kommentar, men jeg kan fuldt og MEGA tilslutte mig den anden.
        Held og lykke med dine salgsbestræbelser!

        Svar
  2. Ellen

    Der lyder et stort og rungende TILLYKKE herfra!
    Jeg har faktisk tænkt en del på dig/jer igennem nogle uger nu – at jeres hus var betænkeligt og/eller irriterende længe om at blive solgt – og så kommer du lige med dette indlæg, som gjorde mig rigtig glad på jeres vegne.
    Vi skulle bare true med at skifte mægler; så solgte den første lige pludselig huset på et par uger, efter et halvt år, hvor der ikke skete en pind. Hmmm, tænkte jeg bare …
    Det er en god ide at invitere køberne ud og se på ting/møbler, de eventuelt kunne tænke sig at overtage. Jeg har tænkt de samme tanker, efter min kusine solgte deres hus til en ung mand, som bare intet havde at fylde huset ud med. Han tog stort set alt, hvad de ikke selv skulle have med … ren win-win.
    Det var også en god ide at flytte alle dine bøger i mindre bidder, for der kan ikke være ret mange i en flyttekasse, før den bliver for tung, og det er vel begrænset hvor mange puder I har til at fylde kasserne op med 🙂
    Igen: Det glæder mig meget for jer. Skal I så fejre jul i lejligheden? Eller bliver det for stressende for børnefamilien at skulle ligge i flytterod nu? Hvornår overtager de huset?

    Svar
    1. Eric

      @Ellen
      Tak 🙂 Vi er netop vendt hjem efter en bogtransport til lejligheden.
      Den første mægler lå nu ikke på den lade side, og så var det heldigt, at mægler nr. 2 havde køberne i kartoteket.
      De overtager den 15.12. eller et par dage før – det afhænger af borydningen. Vi skal derfor julehygge i lejligheden, og børnefamilien skal sikkert have malet med mere, inden de flytter ind. Om der er ting, de ønsker at “arve”, må vi se. Som du siger, kan det være en win-win.
      Det er nemlig godt at flytte bøger inden den egentlige flytning. Hvis alle bøger skulle med flyttefolkene, ville antallet af flyttekasser blive helt uoverskueligt – hvor pokker skal de stå? Det bliver slemt nok med cirka 80!

      Svar

Skriv et svar til Erik Hulegaard Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *