Tendentiøs spin forklædt som journalistik

Dagens tophistorie i Jyllandsposten er tendentiøs og udokumenteret spin, men viderebringes af den øvrige presse uden gnist af kildekritik.

Jyllandspostens tophistorie i dag: ”Danske velfærdsydelser helt i top” viderebringes helt ukritisk af den øvrige presse.

Jyllandsposten har på 15 parametre sammenlignet Danmark med syv andre vestlige lande, og Danmark ligger samlet set bedst placeret med de fleste og bedste velfærdsydelser, siger artiklen.

Ikke et ord om metoden eller hvilke andre vestlige lande man har sammenlignet med. Det har ellers en vis betydning, om det er lande som Grækenland og USA eller Skandinavien og Nordvesteuropa.

Påstande uden dokumentation er enten dårlig journalistik, manipulation eller begge dele.

Dernæst nævnes en meningsmåling, hvor et flertal mener, at velfærden er blevet dårligere. Den opfattelse er nu “modbevist” af Jyllandspostens undersøgelse, og for at runde historien af skal man bare finde en person, der med autoritet kan levere avisens egen mening som konklusion og punchline.

Denne person blev en svensk ”velfærdsforsker”, Johan Norberg:

»Danskerne er blevet for dovne og magelige. De tør ikke satse eller løbe en risiko ved at starte noget nyt, for alting kommer jo til dem alligevel. Det danske velfærdssamfund giver borgerne så mange ydelser, at danskerne får alt for lidt lyst til at arbejde.«

En velfærdsforsker må vel vide det, og det er vel især de 170.000 arbejdsløse, han sigter til. De er dovne. Så er det slået fast.

Det er vist første gang, at Johan Norberg er blevet kaldt for ”velfærdsforsker”. Norberg er en højreorienteret forfatter, som nok er bedst kendt for bogen ”In Defense of Global Capitalism”.

Han skriver primært artikler og bøger om globalisering, ”entrepeneurship” og ”individuel frihed”. Hans syn på velfærd er vel nærmest, at den skal minimeres sammen med staten.

Norberg arbejder for Cato Institute, der er en højreorienteret amerikansk tænketank, som får CEPOS til at ligne en rødmende socialistrede.

Summa summarum: Jyllandsposten har undersøgt sagen. Danmarks velfærd er i top (læs: ikke forringet under den borgerlige regering), og en ekspert bekræfter, at danskerne er dovne og ikke gider at arbejde.

Denne tendentiøse vælling af pseudojournalistik viderebringes nu som ”nyhed” af Ritzau, og den øvrige presse genoptrykker uden gnist af kildekritik.

Hvor er det ringe, men desværre typisk.

Relateret:

2 tanker om "Tendentiøs spin forklædt som journalistik"

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.