Tag-arkiv: Journalistik

Tendentiøs spin forklædt som journalistik

Dagens tophistorie i Jyllandsposten er tendentiøs og udokumenteret spin, men viderebringes af den øvrige presse uden gnist af kildekritik.

Jyllandspostens tophistorie i dag: ”Danske velfærdsydelser helt i top” viderebringes helt ukritisk af den øvrige presse.

Jyllandsposten har på 15 parametre sammenlignet Danmark med syv andre vestlige lande, og Danmark ligger samlet set bedst placeret med de fleste og bedste velfærdsydelser, siger artiklen.

Ikke et ord om metoden eller hvilke andre vestlige lande man har sammenlignet med. Det har ellers en vis betydning, om det er lande som Grækenland og USA eller Skandinavien og Nordvesteuropa.

Påstande uden dokumentation er enten dårlig journalistik, manipulation eller begge dele.

Dernæst nævnes en meningsmåling, hvor et flertal mener, at velfærden er blevet dårligere. Den opfattelse er nu “modbevist” af Jyllandspostens undersøgelse, og for at runde historien af skal man bare finde en person, der med autoritet kan levere avisens egen mening som konklusion og punchline.

Denne person blev en svensk ”velfærdsforsker”, Johan Norberg:

»Danskerne er blevet for dovne og magelige. De tør ikke satse eller løbe en risiko ved at starte noget nyt, for alting kommer jo til dem alligevel. Det danske velfærdssamfund giver borgerne så mange ydelser, at danskerne får alt for lidt lyst til at arbejde.«

En velfærdsforsker må vel vide det, og det er vel især de 170.000 arbejdsløse, han sigter til. De er dovne. Så er det slået fast.

Det er vist første gang, at Johan Norberg er blevet kaldt for ”velfærdsforsker”. Norberg er en højreorienteret forfatter, som nok er bedst kendt for bogen ”In Defense of Global Capitalism”.

Han skriver primært artikler og bøger om globalisering, ”entrepeneurship” og ”individuel frihed”. Hans syn på velfærd er vel nærmest, at den skal minimeres sammen med staten.

Norberg arbejder for Cato Institute, der er en højreorienteret amerikansk tænketank, som får CEPOS til at ligne en rødmende socialistrede.

Summa summarum: Jyllandsposten har undersøgt sagen. Danmarks velfærd er i top (læs: ikke forringet under den borgerlige regering), og en ekspert bekræfter, at danskerne er dovne og ikke gider at arbejde.

Denne tendentiøse vælling af pseudojournalistik viderebringes nu som ”nyhed” af Ritzau, og den øvrige presse genoptrykker uden gnist af kildekritik.

Hvor er det ringe, men desværre typisk.

Relateret:

Israelsk kapring og uprofessionel DR-dækning

DR’s dækning af den israelske aktion mod nødhjælpsskibene er surrealistisk og umanerligt ringe journalistik.

Aftenens TV avis havde som et af sine hovedspørgsmål, hvem der ”startede skærmydslerne” ombord på de nødhjælpsskibe, som blev opbragt af israelsk militær.

Hvordan kan andre end Israels PR-folk overhovedet stille det spørgsmål?

Det ubestridte faktum er, at skibene blev bordet og opbragt af israelsk militær i internationalt farvand. Vi har set israelernes egne billeder af, hvordan bevæbnede soldater blev hejset ned på skibene fra helikoptere.

Der er modstridende meninger om, hvad der skete derefter, men der kan da ikke være nogen som helst tvivl om, at israelsk militær åbnede ballet ved at angribe skibene.

Hvis der skulle være tvivl om, hvem der startede skærmydslerne, måtte man acceptere den absurde påstand, at opbringning af et skib med våbenmagt ikke er magtudøvelse, men en fredelig handling.

Uanset hvad man mener om Israel, Gaza og hele den betændte suppe i Mellemøsten, er det for ringe journalistik at hoppe på den galej.

Som journalist med benhårde fakta på bordet er det slet ikke et spørgsmål at stille.

Her har man som reporter et bjerg af saftige kødstykker, såsom at bordingen bedst kan sammenlignes med pirateri, fordi det sker i internationalt farvand, og at fængslingen af de ombordværende vel derfor ret beset er kidnapning – og så hopper man på en limpind af spin og gør limpinden til temaet.

Man har fået en fuldfed and på et sølvfad, og så kaster man sig over ønskebenet. Hvor er det ukritisk, ringe og uprofessionelt!

Avisens løgn som fik sit eget liv

En løgnehistorie i Oxford Mail om julen og byrådet i Oxford har fået sit eget liv, selvom den for længst er dementeret og stemplet som uvederhæftig journalistik.

Under min søndagssurfen stødte jeg på dette blogindlæg “Vrøvl og vandrehistorier om engelsk ydmygelse“.

Det handler om et læserbrev i dagens udgave af Jyllandsposten, som postulerer, at offentlige myndigheder i England ydmyger sig ved at rense sproget for ord og vendinger, som kan krænke muslimer. Således skulle byrådet i Oxford have forbudt anvendelse af ordet “christmas” i alle officielle skrivelser.

Blogindlægget dokumenterer med et skærmdump fra byrådets hjemmeside, at læserbrevet er noget vrøvl: ordet “christmas” står gentagne gange på byrådets hjemmeside.

Det pirrede min nysgerrighed: hvordan i alverden opstår sådan en historie, som helt indlysende er noget sludder, og hvordan kan den leve videre?

Læs resten