Åben remise hos Limfjordsbanen

Foreningen for veterantog i Aalborg, Limfjordsbanen, holdt åben remise i dag, så man kunne se det gamle materiel. Jeg aflagde besøg.

Damplokomotiv

Damplokomotiv FFJ nr. 34

Foranlediget af Henriks kommentar til forrige indlæg fandt jeg Limfjordsbanens hjemmeside. Her stod, at de holdt åben remise i dag, så jeg planlagde et besøg.

På hjemmesiden kan man læse meget mere om foreningens historie, materiel, køreplan osv., men kort fortalt er det en forening af frivillige entusiaster, som startede i 1973.

Gennem årene har den fået doneret forskelligt materiel. Noget er sat i stand og kan køre, andet er under renovering eller står i venteposition.

Pengene til renovering tjenes ved billetsalg til ture med veterantog til Østhavnen i juli og august samt andre ture fra tid til anden. Togene afgår fra Aalborg Banegård, og det er ikke fra perron ¾.

Materiellet opbevares under tag i Aalborg Privatbaners gamle remise på Hjulmagervej nr. 56 (privatbanerne lukkede i 1969). Det var her, foreningen holdt åbent hus i dag.

Remisen

Aalborg Privatbaners gamle remise

Det var egentlig meningen, at der også skulle have været veterantogstur i dag, men den var desværre aflyst – jeg ved ikke hvorfor. Lokomotiv og vogne stod klar på skinnerne.

Jeg tog en del billeder, og for at siden ikke skal blive alt for tung at loade, vises nogle af dem i et lille format, og hvis du klikker på et lille billede, vises det i en større version på et nyt faneblad.

Damplokomotivet FFJ Nr. 34

Billedet øverst viser FFJ nr. 34, som blev bygget i 1916. Jeg citerer fra Limfjordsbanens hjemmeside, hvor man kan finde en del flere oplysninger:

”Nr. 34 var i drift til ca. 1953, og nåede at køre ca. 1 mio. km. Den blev gemt eller glemt i remisen i Asaa og overlevede den store ophugningsbølge i 1966 og blev i stedet opstillet på en legeplads ved Vesterkæret i Aalborg.”

Jeg har et personligt forhold til nr. 34, for i nogle år var jeg flittig gæst på den nævnte legeplads (skrammellegepladsen på Skydebanevej) og har klatret rundt på lokomotivet.

Jeg ville umiddelbart mene, at det kom på legepladsen før 1966, men det er ret ligegyldigt.

Opdatering 1. juli 2019:

Helle har fundet dette (lys)billede af hende og lillebror Mogens på legepladsen. Hvis FFJ 34 kom i 1966, skulle hun være 8 år på billedet og Mogens 7, og det er ikke troligt. Billedet taler for, at nr. 34 kom på legepladsen før 1966.

Fra legepladsen

Klik for større foto

Opdatering slut.

I dag fremstår det en del pænere, end det gjorde dengang, men der er også lagt tusinder af timers arbejde i at få lokomotivet gjort køreklar.

Du kan se en video på YouTube, hvor nr. 34 er ude at køre.

Andet materiel

Jeg viser kun et udpluk af det andet materiel. På foreningens hjemmeside kan man læse langt mere om materiellet og dets historie.

Her ses en ”jernbanetraktor” fra 1929, som stadig bruges ved oprangering af togstammer:

Jernbanetraktor

Jernbanetraktor

Skinnebussen SVJ SM 7 er fra Skive-Vestsallings jernbane. Motoren er frostsprængt og kasseret, og bremsesystemet skal have et større eftersyn. Omkostning: 50.000-100.000 kr.

Skinnebus

Skinnebus – klik for større foto

Sådan ser det computerfri førersæde ud:

Førersæde

Førersæde – klik for større foto

Og her sad passagererne.

Passagervogn

Klik for større foto

En af de gamle togvogne:

Togvogn

Klik for større foto

På dørene i de gamle vogne står: ”Luk ikke op, før toget holder”

Jeg ser frem til en veterantogstur i juli eller august. Den bliver sikkert fornøjelig, og så er det heller ikke værst at støtte en forening, der værner om et stykke historie.

/Eric

10 thoughts on “Åben remise hos Limfjordsbanen

  1. Henrik

    Jeg er glad for at jeg (lidt) har kunnet inspirere til dette skriv …

    Jeg har selv kørt med veterantog fra Høng til Gørlev, på Nærumbanen med “Sølvgrisen” samt fra en Bochumforstad til Dortmund primært ad gamle, voldsomt underbenyttede industrispor. Endvidere nåede jeg på Frederiksværk-banen at køre med Diesellokomotiverne HFHJ 8, HFHJ 9 og HFHJ 11.

    Svar
    1. Eric

      Det er for mig en af goderne ved en blog, nemlig at læserne kan “medvirke”.
      Kørende veterantog er levende historie, og det er også fedt for ungerne – der var en del børn blandt gæsterne til Limfjordsbanens åbne remise, og de fik en god oplevelse.

      Svar
  2. Ellen

    Veterantogture er meget hyggelige. Det er alle andre togture nu også ofte – jeg holder meget af at køre med tog; det er transporten i begge ender af turen, der er problemet …

    Svar
  3. Henny Stewart

    When God asked me what kind of brain, I wanted, I misheard. I thought she said “train”, so I answered “a small one that goes round and round in circles …”

    Svar
  4. Stegemüller

    Jeg holder så meget af mennesker, der har en passion/er entusiaster. Jeg forestiller mig, at jernbaneentusiasterne hygger sig med at sætte de gamle lokomotiver og vogne i stand ,alt imens de har et fællesskab og for nogledsvedkommende måske endda noget at stå op til, som de måske ellers ikke ville have.

    Det er jo tydeligt på dine billeder (og på videoen), hvor omhyggeligt arbejdet bliver gjort. Hvor er nr. 34 dog flot. Godt den kom væk fra legepladsen med alskens uvorne unger, der ikke forstod at sætte pris på dens kvaliteter.

    Det bliver garanteret en fin tur i juli eller august.

    Svar
    1. Eric

      Jeg er sikker på, at de hygger sig med materiellet og fællesskabet.
      Og ja, det var godt at nr. 34 kom til at køre igen, men for vi unger havde det nu også kvaliteter – blot af en anden karakter 🙂

      Svar
  5. Erik Hulegaard

    Disse veterantogs foreninger findes snart i mange hjørner af DK, hvor mere eller mindre driftssikre udrangerede lokomotiv-typer med ofte meget velholdte passagervogne glæder både tilskuere og ikke mindst foreningernes egne folk.

    Ofte er det tidligere togførere og DSB-ansatte, der i mere eller mindre gnidningsfrit samarbejde med andre ”togeksperter” er sande ildsjæle, der samlet set kunne generere energi nok til en lang tur med et gammelt damptog.

    Denne herlige hobby er ikke gratis, som også fremgår klart af dit indlæg. Skinnebus-varianten erindres tydeligt fra Nordsjællands linjer og jeg nåede også damptog, inden MY, MX og ME-lokomotiverne overtog for igen senere at blive erstattet af IC2, IC3 og IC4.

    En licitation afholdt i 2016 gav fremtiden (2021-) for togdriften: Siemens skal levere nye Vectron el-lokomotiver til DSB.

    Sidst, men meget vigtigt: Det ultimative centrum for denne herlige hobby findes i Odense: https://www.jernbanemuseet.dk/viden/veterantog/

    Svar
    1. Eric

      Jeg har den største respekt for de frivilliges store arbejde. Selvfølgelig er de entusiaster og morer sig med det, men alligevel – det er godt, at noget reddes fra skrotdøden.

      Selv har jeg (endnu) kun kørt med veterantog én gang, og det var i 2004 på Mallorce (Palma-Sollier). I en verden, hvor alt skal gå hurtigere, var det vederkvægende, at der var god tid til at nyde udsigterne. Min foreløbige plan er en lokal tur med veterantog den 17. juli – så får jeg også set noget mere af Østerådalen 🙂

      Svar

Skriv et svar til Stegemüller Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *