Dagene i Siracusa på Sicilien

For 5. år i træk valgte vi at starte ferien i Siracusas gamle by, Ortigia, og slutte den i badebyen Giardini Naxos. Det var perfekt.

Gummifigen nær Fonte Aretusa

Vi havde 9 overnatninger i Siracusa, 4 i Giardini Naxos og 1 i Catania, før vi skulle flyve hjem.

I Siracusa havde vi igen en af Lilla og Massimos gode lejligheder i den gamle by. Lejligheden er veludstyret med alt fra wifi til strygejern.  Den er på 3. sal (med elevator!) og har en dejlig tagterrasse, hvor vi tilbragte mange timer. Det er ikke den billigste, men det er rart med komfort.

Vi har set de fleste historiske seværdigheder i byen, så det meste af tiden (når vi ikke drev den af på tagterrassen) slentrede vi bare rundt i den hyggelige, gamle by og nød atmosfæren.

Lampeskygge

Der er lidt Venedig-stemning over Ortigia med de smalle og kringlede gader. Ortigia er ikke nær så pompøs som Venedig, men hvor Venedig kan virke som en kulisse, er Ortigia the real thing uden statister.

Gårdhave

Vi kan slet ikke blive mætte af at gå gennem gaden med markedet. Der er friske grøntsager og frugt af en kvalitet, vi kun kan drømme om herhjemme, og de handlende skråler deres tilbud ud. Fisk, ost og andre lækkerier er der også i overflod.

Første dag, vi besøgte markedet, var dagens tilbud flere steder 1 kg jordbær for 2 €, så billigt er det også. Fx fik vi 4 små meloner og 1 kg appelsiner for 3 €, og melonerne var som søde kys.

Vejret var fremragende det meste af tiden uden at være for varmt, og vi nød gerne en aperitif på Lungomare Alfeo med havudsigt og solnedgang, før vi gik hen i gyden til Osteria da Mariano og spiste sicilianske lækkerier.

Aperitif

E-bogen får lidt opmærksomhed, mens vi venter på solnedgangen.

Det med maden skriver jeg nok mere om senere på madbloggen. Siciliansk mad er kulinarisk solskin og ofte med et arabisk strejf.

Her kunne vi godt bo en måned eller to, når vi trækker os tilbage, og et lille besøg hos en ejendomsmægler overbeviste os om, at man godt kan leje en møbleret lejlighed uden at blive ruineret.

Ja, skal man tro hende, vi snakkede med, kan stort set alt lade sig gøre – det behøver ikke være en relativt dyr ferielejlighed.

Helt ukultiverede var vi dog ikke. Vi tog en taxi over på ”fastlandet” og besøgte San Giovanni-katakomberne. Gangene er en del bredere og højere end i Roms katakomber, og forklaringen er, at de dovne kristne brugte grækernes gamle, underjordiske ækvadukter.

Desværre måtte man ikke tage billeder, men vil man have syn for sagen, kan man lave en billedsøgning. Vi havde jakker med, for der er køligt i det underjordiske – oh, den erfaring! De andre, sommerklædte turister frøs med anstand. Det er lidt ligesom med drypstenshuler: Mange overraskes af, at det drypper.

Jeg besøgte også Palazzo Bellomo, et kunstmuseum lige om hjørnet, som vi har passeret masser af gange. Som ventet var der rigtig mange malerier af madonnaen og barnet, men der var også andet, og bygningen i sig selv var et syn værd.

Stille dage fulde af nydelse var det. Det kan godt være, at vi finder på noget andet end Siracusa næste år, men det er helt sikkert en by, vi vender tilbage til og gerne i længere tid.

Søndag den 17. maj ringede jeg til Peppes taxi, og næste morgen kørte Peppe os til stationen. Vi skulle videre nordpå til Giardini Naxos.

/Eric

6 thoughts on “Dagene i Siracusa på Sicilien

1. Jørgen

Det lyder som det var været gode, energigivende dage i til tilbragt i Siracusa. Mere kan man vel ikke forlange af en ferie.

2. Stegemüller

Ja tænk at det drypper i drypstenshuler…

Siracusa ser ud til at være det rigtige sted at tilbringe de første forårsmåneder eller de første efterårsmåneder. Hvor må det være dejligt at være nået så langt i livet, at man kan begynde at overveje den slags. Og så de frugtpriser; med dem kan man jo leve af frugter og sikkert også af grønsager. I kan ende med at blive overmåde sunde dernede.

God weekend!

PS: Jeg kan godt lide din lampeskygge.

1. Eric

Siracusas gamle by er meget stemningsfuld og ret fotogen. Det er ganske rigtigt et godt sted at være, indtil det bliver for varmt.

God weekend til dig også 🙂