Den uventede refusion

Sig det ikke til nogen, for så vælter det bare ind med tiggerbreve, men jeg har altså fået en uventet refusion.

Jeg kører ikke så ofte med offentlig transport, men det hænder, og så er det nemt med rejsekortet, selvom det er udskældt, og man skal huske at tjekke ud.

Det fungerer også okay med automatisk optankning, så behøver jeg ikke tænke på det, men det er selvfølgelig en tillidssag.

Med alt det, man har hørt om fejl, burde jeg nok holde skarpt øje med, om jeg betaler de rette beløb, men det orker jeg altså ikke, for så skulle jeg også sætte mig ind i de komplicerede rabatregler.

Og Rejsekort har åbenbart en løbende selvrevision, for forleden fik jeg e-mail fra deres kundecenter:

”Kære Eric Bentzen

Vi skriver til dig, da vi er blevet opmærksom på, at rabattrinnet på rejsekort xxxxxx xxx xxx xxx x ikke bliver korrekt opdateret.

Det betyder, at der for nogle af rejserne er betalt en forkert pris.

Vi beregner løbende, det, der er betalt for meget, og hver måned bliver saldoen på rejsekortet automatisk korrigeret, indtil rabattrinet fungerer korrekt.”

Det undrer mig en smule, at de skal vente og korrigere, til fejlen ligesom retter sig selv, men skidt, så længe de har styr på det, vil jeg glæde mig over bonuskommaet efter ”løbende”.

I parentes bemærket må kundecenteret også have en stærk gruppeidentitet, i og med der står ”vi er blevet opmærksom på” og ikke opmærksomme.

Og nu vi er ved det sproglige, er stavningen af ”rabattri(n)net” ikke konsistent, men trin kan i bestemt form staves med et eller to n’er, og tingene retter vel sig selv med tiden.

Det er ikke pænt af mig at skose dem, når de er ærlige og refunderer det, jeg har betalt for meget, men jeg kan ikke lade være at tænke på, om softwaren bag rejsekortet er programmeret med samme sans for detaljen.

Men nu får jeg råd til at gå i større sko. Undskyld!

Jeg vil ikke sige, at pengene falder på et tørt sted, for så burde jeg ikke gå på efterløn 1. januar, men det er da altid rart at få tilført uventede midler – især her op til jul.

Endnu har jeg ikke lagt forbrugsplaner, men de skal nok komme. Jeg skal bare lige vænne mig til tanken samt finde ud af, hvad jeg kan få for 1,32 kr.

/Eric

18 tanker om "Den uventede refusion"

  1. Erik Hulegaard

    I disse tider, hvor milliarder vaskes og troen på offentlig retfærdighed giver rystelser, er det velsignet at læse, at vi er blevet opmærksom(me) på en korrektion. Det eksorbitante restbeløb kan næppe generere et ekstra kosttilskud til Tot, men “lidt har jo også sin ret!”.

    Svar
    1. Eric

      Ja, det varmer, når retfærdigheden sker fyldest. Godbidder sælges dog ikke stykvis, men hvis det fortsætter nogle måneder, bliver der måske til en pose.

      Svar
  2. Jørgen

    Undervejs ved læsningen af kommentarerne nåede jeg frem til at ville glæde mig over at beløbet ikke er fremsendt pr. check og pr. post, men det er jo skrevet, så derfor nøjes jeg med at sige, at jeg trak på smilebåndet med lyd på under læsningen.

    Svar
  3. Helle Zaupper

    En ting kan vi i hvert fald blive enige om: livet er for kort til at holde styr på rejsekortet. Så hellere betale lidt for meget engang imellem. Måske helt op til en daler?

    Svar
    1. Eric

      I vores landsdel lader vi nødig daleren rulle, men det med, at livet er for kort, er et vægtigt argument 😉

      Svar
  4. Lene

    Nogen gange kan det give anledning til problemer, når man pludselig kommer til penge. Det håber jeg ikke kommer til at ske for dig 🙂

    Svar
    1. Eric

      Pludselig velstand kan stige folk til hovedet og skylle fornuften ud. Jeg er meget opmærksom på, om jeg får symptomer.

      Svar
  5. Pia

    Hvilken formue, og det kræver sin mand at forvalte dem fornuftigt 😉
    De er alligevel mere large end visse andre instanser, hvor beløbsgrænsen er noget højere før udbetaling sker.

    Svar
  6. Ellen

    Du skulle da have vidst noget om dette store beløb noget før – så kunne du have været gået på efterløn, da det blev opdaget 😀

    Nå. Okay … man skal nok bare glæde sig over, at administrationsomkostningerne sikkert ikke beløber sig til alverden, i og med, at det hele foregår elektronisk.

    Svar
  7. Stegemüller

    Jeg må erkende, at du faldt over flere ting end mig; damn… men det er et at af de “skønnere” breve, jeg har set længe. Gad vide hvad det koster at holde regnskab med alle de små 1,32 og 1,65? Selvfølgelig kunne det blive til millioner for firmaet, og selvfølgelig skal kunderne betale den rette sats, men alligevel…

    Svar
      1. Henny Stewart

        Så havde du sq nok ikke hørt om din refusion. Nå, ret skal være ret. Med Post Nord kommer tingene frem. Som regel. Før eller senere. Mere senere end før.

        Jeg går ud fra, at du nu har lagt planer for din nyerhvervede ekstra formue? Brug dem nu ikke alle sammen på et sted …

        Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.