Hedetur til Limfjorden

Vi cyklede en tur til tyskernes vandflyveplads, som nu er marina. Vi undslap ikke den afrikanske hede, men det luftede lidt nede ved fjorden.

Fra Street Food i Aalborg

Heden var hamper i går. Termometeret viste 30° i skyggen, og jeg var selvklæbende. Vi har prøvet det værre, fx i Sydeuropa, men det var slemt nok.

Da Helle fik fri, cyklede vi (langsomt) ud til Marina Fjordparken vest for Aalborg. Dels for turens skyld, dels i håbet om at fange en luftning, der hvor blæsten bør gå frisk over vandene.

Tyskernes vandflyveplads

Tre dage efter besættelsen landede de første tyske vandfly heromkring. Tyskerne anlagde en vandflyveplads, og hele området blev militært med hangar, bunkers, kanonstillinger osv.

Flere af klitterne i det, man i dag kalder Vestre Fjordpark, er tildækkede bunkers, som man opgav at sprænge efter krigen. Man prøvede én sprængning, men det eneste, der røg i luften, var vinduerne på Vestre Fjordvej.

Da jeg var dreng og boede i Vestbyen, var en del af området stadig militært (eller måske Civilforsvarets eller Hjemmeværnets?). Det var indhegnet, og adgang var verboten.

I dag huser den gamle hangar Forsvars- og Garnisonsmuseet, og i starten af firserne (vistnok) lavede kommunen den gamle vandflyveplads om til marina: Marina Fjordparken.

I dag er der en klump boligblokke øst for marinaen, mange af lejlighederne med pragtfuld udsigt over fjorden.

Aalborg Vandrerhjem ligger også ved marinaen, så vandrerne kan få deres vandrelyst styret, hvis de vil til Aalborgs centrum. Det er en tur på 4-5 km hver vej.

Læs mere på Wikipedia om tyskernes vandflyveplads.

Egholm og Kronborg

De få bænke, vi så, var enten optaget eller i stikkende sol, så vi kørte mod øst på stien langs fjorden, og der er ikke langt til færgelejet, hvorfra en lille færge sejler til Egholm hver halve time.

Vi var på Egholm engang i starten af firserne, og øen er et muligt udflugtsmål i fremtiden. 20 kr. for en returbillet (som også dækker cyklen) er til at overkomme.

Jeg tror dog ikke, det bliver med spisning på Restaurant Kronborg, dertil ser buffeterne for bastante ud; men vi kan vel få en forfriskning – Helles mellemnavn er immervæk Kronborg.

Vestre Fjordpark

Fra færgelejet kan fodgængere og cyklister fortsætte ad en sti langs fjorden. Det, der tidligere hed Friluftsbadet, er nu bygget om, og hele området hedder nu Vestre Fjordpark.

Da vi var børn og teenagere, besøgte vi ofte Friluftsbadet. Dengang var der flere bassiner. Fx det vi kaldte Pisbassinet (for de små), og Dybet som kun var for svømmere.

Dybet havde vipper og udspringstårn, og alle kiggede, når en udspringer vovede sig de 10 meter op til tårnets top. Det skete, at nogen fik kolde fødder og kravlede ned, og så blev der buet. Jeg kom aldrig derop, jeg sprang over.

Vi dvælede ikke, området var som et fluepapir med mennesker i badetøj, men det så ud til, at alle bassinerne nu er ét – jeg er dog ikke sikker.

Nu er der også badebroer ud i fjorden. Det glæder mig, at fjorden i dag er bade-ren og fri for uhumskheder.

Vi kom ikke langt, før vi så en ledig bænk et par meter fra vandet, og der slog vi os ned. Skygge var der ikke, men det luftede i det mindste lidt.

Ved Limfjorden

Masser af sejlere var ude, og en kajakroer øvede sig i eskimovendinger, som man i dag nok skal kalde grønlændervendinger for ikke at krænke.

Under den sidste vending faldt han nedenud, men han fik vendt kajakken, kravlede op og tømte fartøjet med en håndpumpe.

Her er han fotograferet med fuld zoom, mens han pumper:

Kajakroer pumper

Vejen gik videre langs vandet. Her var der losseplads i min drengetid. Måger mæskede sig, og klunsere klunsede. I dag er der rekreativt, som man siger, når der er grønt og fint.

Vi kørte ad Fjordbyens søside og forbi marinemuseet til Street Food i Skudehavnen. Fjordbyen er et kapitel for sig, som du kan læse om her.

På Street Food fik vi tidlig aftensmad: ”Pulled” and med rødkål, pommes frites og en smule sjasket salat. And var der ikke meget af, så det er nok de dyreste pommes frites, jeg nogensinde har fået.

De skal dog have point for boden, der ses på billedet øverst i indlægget. Skulle der blive en næste gang, vælger jeg nok wok-mad eller lammespid.

Fra Street Food gik det direkte hjem. Vi havde tilbagelagt 13,4 km, vi havde fået lidt luft i håret, og der var stadig 30° i skyggen på terrassen.

/Eric

6 thoughts on “Hedetur til Limfjorden

1. Lene

Det er godt nok varmt at bevæge sig rundt i disse dage, jeg gør det på arbejde 🙂
    Jeg elsker konceptet ved Street Food, at man hver især kan finde det, man godt kan lide og så spise sammen på afslappet maner.

1. Eric

Ja, pyyyh! Men regnen i går hjalp på det.
      Konceptet med Street Food er fint. Det, vi fik, var bare ringe.

2. Erik Hulegaard

Egholm-færgen alias M/F Egholm blev nydt ved seneste DK-9000 tour. Kronborg er sådant en solidt dansk navn. Udover din hustrus anvendelse eksisterer der p.t. 4 danske restauranter med varianter af navnet. Jeg er kommet med uregelmæssige mellemrum gennem mange år såvel i den københavnske som Kronborg Havbad i marinaen tæt ved slottet i Helsingør.

Både udfordrende og ret imponerende, at I orkede en lang cykeltur på det tidspunkt af dagen. Men noget tyder på, at styrken af begrebet “nostalgi” giver kræfter til oplevelser og prøvesmagninger af begrebet “Street Food”.

1. Eric

Det var nu mest håbet om en brise, der lokkede – hjemme var der skrækkelig varmt. Og i denne tid vil vi gerne foretage os noget fredag, hvor Helle går på weekend, og så slappe af lørdag. Fredagen før spiste vi i gårdhaven på Fellini, en god italiensk restaurant, og det var ikke så lidt bedre end gademaden.

Vi har selvfølgelig besøgt Kronborg Slot, men jeg mener ikke, at vi spiste i Helsingør – højst en snack, og det tror jeg ikke, man kan få på Egholm, desværre.

3. Ellen

Godt gået. Eller cyklet … vi gider ikke, når det er så varmt. Og vi gider heller ikke, når det blæser som det gør i dag – elcykler eller ej.
    Jeg tror ikke, jeg nogensinde ville komme længere end til en halv grønlænder … min søster skulle kunne tage to (altså hele!) i træk for at blive accepteret som deltager i kajakturen oppe i Isfjorden på Grønland. Hun er lidt sej
    Gad vide, om der er nogle stykker, der rider lidt for højt og lidt for nemt på street food-bølgen. Det skulle jo ellers være så lækkert, men det er det åbenbart ikke altid.

1. Eric

Vi kørte langsomt, og der var ulidelig varmt hjemme på terrassen.
      Og ja, sejt af din søster! Jeg ville også kun nå en halv, og så kunne jeg ligge der med hovedet nedad og tænke på, om der var noget andet, man med fordel kunne lave, når man nu endelig var der …
      Vi faldt for lokkeanden, og bevares, det var nogle gode dyre fritter, men jeg vil smage/prøve noget andet og mere, før jeg siger noget generelt om Street Food i Aalborg.