Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

En røgalarm kan give pip

Jeg havde lige sat mig i lænestolen, da røgalarmen kom med et lavmælt pip som en fugl. Sådan pipper Hystaden, når den vil have nyt batteri.

RøgalarmHelt anderledes hysterisk lyder alarmen, når der trænger den mindste smule velduft ud fra køkkenet til entreen, hvor den sidder og sniffer. Det er derfor, vi kalder den ”Hystaden”.

Nå, men det småpipperi var irriterende at høre på, så jeg fandt et batteri og kravlede op på en stol. Det er en smule drilsk at skifte batteriet, og arbejdsstillingen med nakken bagover hører afgjort til de ubekvemme.

Aldrig så snart var jeg kommet på plads i lænestolen, før hystaden pippede igen. Det var som pokker! Var der ved en fejl sat et gammelt batteri ind til de nye? Jeg fandt et garanteret nyt i ubrudt emballage og fik det monteret.

Veltilfreds sank jeg for tredje gang ned i lænestolens favn, men hvad var nu det? Den pippede sgu’ igen! Den forbandede røgalarm måtte være defekt. Den mistanke havde jeg nu egentlig haft længe, med det koleriske temperament den udviste.

For tredje gang steg jeg op på stolen, men denne gang for at demontere røgalarmen og drukne den i en spand vand. Jeg fjernede den første skrue med kold mordlyst, og Hystaden var en halv skrue fra druknedøden, da der lød et pip.

Pippet kom afgjort ikke fra Hystaden. Lyden kom fra 1. sal, hvor der sidder en anden røgalarm, som aldrig har gjort væsen af sig. Det var den, der havde pippet hele tiden, og slet ikke Hystaden.

Hystaden blev monteret igen, og med begyndende hold i nakken fik jeg skiftet batteri på 1. sal; men nu kan jeg ikke få alarmen på 1. sal til at virke. Røgalarmer redder liv, men de er altså til at få pip af.

 

Hvad der end sker i det nye år

2012 byder på fremskridt. Hvor julen i 2011 var en arbejdsgiverjul, falder juleaften i år på en mandag. Skærtorsdag er dog stadig en torsdag.

Kirketårn

Kirkemødet i 325 har stadig konsekvenser

Du skal arbejde en dag gratis i februar, hvis du er månedslønnet, men til gengæld skyder skudåret juleaften frem til mandag, og det er unægtelig et fremskridt for de fleste.

Skærtorsdag falder dog stadig på en torsdag, selvom påsken aldrig kan falde til ro. Det er konsekvensen af kirkemødet i Nicaea år 325, hvor man besluttede, at påskedag er den første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn.

Man skal vist frem til vore dages dagpengeregler for at finde noget, der er lige så kringlet. Hvis et vist parti i folketinget vidste, at det rod blev besluttet i den by, som nu hedder Ìznik og ligger i Tyrkiet, måtte kirkeministeren nok stå skoleret i spørgetiden.

Det var vist ved samme kirkemøde, man afgjorde den store fadderskabssag, men alt for sent til at Jomfru Maria kunne kræve børnepenge af ham, du ved nok, som har haft så stor betydning for vores tidsregning.

Og apropos regninger, så har jeg købt flybilletter til Italien i forsommeren. For uanset om smøgerne kommer bag røgslør, eller om e-uroen kulminerer med kollaps, ligger det fast, at vi igen holder ferie på Sicilien.

Vi små mennesker har hverken indflydelse på højtidernes placering eller finansmarkedets hysteriske vanvid, men vi kan i nogen grad forme vores egen tilværelse, og står det til mig, bliver det langt hen ad vejen same procedure as last year.

Postkassen kom op i dag, og så må det andet sejle, som det bedst kan.

 

Årets sidste blogindlæg

I årets sidste indlæg vil jeg slet ikke skrive noget. Man skriver jo ikke rigtig noget, når man bare skriver, hvad man ikke vil skrive om, vel?

NytårAltså bare fordi man har en blog, behøver man jo ikke skrive noget, fordi det snart er nytår.

Jeg vil ikke gøre status, det er der så mange andre, der gør. Jeg havde ingen nytårsforsætter, jeg skal stå til regnskab for, og mit liv er ikke opdelt i årsregnskaber med revisionspåtegninger.

Jeg vil heller ikke opildne til noget. Herregud, løbet er jo alligevel kørt til midnat, og der bliver såmænd rigeligt med skyderi endda.

Jeg vil heller ikke ønske godt nytår. Ikke at jeg ikke inderligt ønsker alle et godt nyt år, men det kan lyde så automatisk og tomt. Det bliver nemt så’n en besværgelse, der ikke har den fjerneste indvirkning på realløn og helbred.

Jeg vil bare prøve at føle, hvordan det er, når man med ord ikke siger noget. Negationens substans. Ganske som visse politikere.

Det føles underlig tomt og ikke særlig fedt. Uuups! Der kom jeg alligevel til at sige noget. Pokkers! Det må tjene til min undskyldning, at jeg mangler øvelse. Det vil nogen måske bestride, men lad mig så præcisere med ordet ”bevidst”.

Nu hvor skaden er sket, altså at jeg kom til at sige noget, kan jeg jo lige så godt tage skridtet fuldt ud næste år.

Jeg håber, vi ses igen, for det har været rart. Det er jo altid det, vi gør om fremtiden: håber. Uanset om vi skriver noget eller ej. Håb flytter ingen bjerge, men det kan være en spore til handling.