Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

En fiks ide om at nå pensionsalderen

I dag er det et år siden, jeg blev kørt ned af en bil. Jeg slap heldigt uden at komme noget til, men ulykken har alligevel sat sig spor.

CykelhjelmNogen vil kalde det et mirakel, at jeg slap så billigt fra at blive kørt ned af en kassevogn, men jeg tror ikke på mirakler. Det var et miks af forudseenhed, reaktionsevne og held.

Ulykken har sat sig spor, selvom kun cyklen led overlast. Jeg købte cykelhjelm, jeg er om muligt endnu mere opmærksom i trafikken, og jeg tager aldrig min forkørselsret for givet.

Hvis en bil med vigepligt ikke med ”kropssprog” signalerer, at den vil holde tilbage, og jeg ikke kan få øjenkontakt med føreren, holder jeg tilbage. Forkørselsret dulmer ingen smerte.

Forleden skulle jeg krydse en vej, hvor der er lysregulering, så cyklister kan komme sikkert over. Der blev grønt, men jeg ventede, til to biler var blæst over for rødt.

Jeg ventede, fordi de ikke gjorde miner til at bremse. De vil sikkert sige, at solen hang lavt, og det gør den jo i januar; men jeg har før ventet på biler, der uanset årstid skulle over for rødt dette sted.

Så pas på, hvis du skal videre ad Østre Allé i Aalborg, hvor vejen til højre er Nyhavnsgade. Mentalt er nogle bilister måske stadig på motorvejen, jeg ved det ikke, men det er et farligt kryds.

Det er ikke til at forstå, at det er et år siden ulykken. Tiden går hurtigt, men reaktionstiden stiger med alderen. Så jeg må passe på og være forudseende.

Jeg har nemlig en fiks ide om, at det kunne være sjovt at nå pensionsalderen.

 

Rugbrød og svære valg

Livet er fuld af beslutninger. Selv noget så enkelt som at købe et rugbrød kan byde på komplicerede spørgsmål, som skal besvares hurtigt.

”Jeg vil gerne ha’ et hjemmebagt rugbrød.”

”Helt eller i skiver?”

Øh, er skiverne mon tykke, tynde eller tilpas? Det hele holder sig nok bedst, men jeg tager chancen og siger:

”Skiver, tak.”

”Bløde kerner eller grove kerner?”

Er de grove kerner mon hårde og ikke bløde? Er de bløde kerner mon ikke grove? Vil brødet med de grove kerner smuldre mere? Hvad er bedst? Er det lige meget?

Jeg kan ikke beslutte mig, er lammet, pausen bliver pinligt lang, pigen kigger spørgende på mig med armen strakt ud mod rugbrødshylden, hvor længe kan hun mon holde armen sådan uden at blive træt? En ny kunde stiller sig bag mig.

”BLØDE!” – næsten råber jeg.

”14 kr.”

Jeg lægger 14 kr. på disken, lettet over at der ikke var flere spørgsmål.

 

Strikovertræk til bøjler og bistand

Forleden fik jeg mail fra en kvinde, som overtrækker træbøjler med strik og sælger dem til fordel for Danmissions projekt ”Verdens Døtre”.

Gamle bøjler

Gamle bøjler uden strikovertræk

Mailen kom via bloggens kontaktformular. Jeg tænkte først: ”Nå, spam!” men da jeg så havde læst mailen, blev jeg lidt rørt:

From: Gunhild (efternavn og e-mail slettet af mig)

Subject: Strikovertræk på bøjler

Jeg overtrækker træbøjler med strik.

Ialt har jeg indtil nu strikket betræk til ca.250 stk. Bøjlerne sælges gennem “Kirkens Genbrug” eller på bestilling hos mig. Man kan ønske, hvilke farver, man vil (tilnæmelsesvis) 1 stk bøjle koster 30 kr.stk ( 4stk for 100kr) + forsendelse. Sandsynligvis leveringstid.

ALT overskud sendes til Danmissions projekt “Verdens døtre”.

Jeg gætter på, at hun er kommet ind på bloggen via indlægget ”De trofaste gamle bøjler”.

Jeg tager hatten af for folk, der gør en indsats for at hjælpe andre, her projekt ”Verdens Døtre,” og hvis dette indlæg kan hjælpe på bøjlesalget, har jeg da også gjort lidt. Måske bøjlehjælpen ledsages af et kristeligt ord fra Danmission, men det klarer døtrene nok.

Jeg vil ikke gøre Gunhild til spamoffer ved at publicere hendes e-mailadresse, så hvis du har særlige ønsker til overtrækkets farve, må du skrive og få adressen.