Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Den glemte PIN-kode

Forkert PIN-kode. Prøver igen, denne gang mere koncentreret. Forkert PIN får jeg koldt at vide. Kortet er i automatens elektroniske bug.

DankortPokkers! Er det ikke noget med, at automaten konfiskerer kortet og putter det i sin mekaniske blindtarm, hvis man taster forkert tre gange?

Her har jeg brugt kortet og koden i årevis, og så kikser det lige pludselig. Er helt sikker på at jeg ramte de rigtige taster. Så dæmrer det: sammenblanding med koden til det andet Dankort fra den anden bank.

Sidste chance. Jeg forhøjer med laserpræcision og tilbageholdt åndedræt det andet ciffer med +1 og ser lettet automaten reagere kundevenligt. Pyh!

Der er så meget, man skal huske, og man kommer så nemt til kort.

 

Fagre nye fladskærmsverden

Fladflimmeren blev leveret som aftalt, og digital HD er sørme noget andet end analog billedrørståge. Det er lidt som at få nye briller.

FjernsynDet største arbejde med at få det nye TV op at køre var næsten at pakke det ud. Installationen var lige ud ad landevejen, men som med en computer er der så mange muligheder for ditten og datten, at detaljer kræver nøjere studium.

Standardindstillingen havde for meget kontrast, og farverne var overmættede, men på en eller anden måde fandt vi den rette menu uden at læse biblen manualen, og så var billedet bare perfekt.

Jeg må indrømme, at HD – altså høj opløsning – står knivskarpt og helt uden flimmer. Wauw! Det er næsten som at få nye briller, når man trænger.

Og siderne på tekst-TV skifter momentant og skal ikke bladre hele køkkenrullen igennem. Det sætter jeg pris på til morgenkaffens nyhedsoverblik.

Apparatet kan en masse andet og sågar internet via WiFi, men det kræver en dyr USB-dims. Nix – hvad skal man også med internet uden tastatur? Det vildeste bliver nok at stikke USB-pinden i og se fotos i widescreen.

Vil jeg så se mere TV nu?

Næppe. Måske hvis der er en naturfilm eller lignende, hvor billederne bare brager æstetisk ind på nethinden, men ellers ikke. Indholdet er der jo ikke ændret på, bortset fra flere kanaler vi aldrig vil se.

 

En værre vejrudsigt for Nordjylland

Jeg havde nær fået kaffen i den gale hals, da jeg så vejrudsigten for Nordjylland på TV 2’s tekst-TV i morges.

Udsigt gældende til onsdag nat

Torsdag med temperaturer helt ned til frysepunktet og og i nat op til frysepunktet med ned til frysepunktet

Kilde: TV 2 Vejrcenter

Der står noget andet nu. Det er ikke nær så sjovt, men koldt er der.