Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Eksotiske gæster og geografitime

Nogle af gæsterne på mine websider kommer fra lande og steder, som sætter min geografiske viden på prøve og pirrer min fantasi.

Jorden

De kommer fra nær og fjern

Hjemmesidens besøgsstatistik siger i dag, at der det sidste år har været gæster fra 227 lande inklusive ”not set,” hvor det så end er. 😎

Langt de fleste kender jeg, men der er også nogen, jeg ikke lige vidste, hvor ligger. Det er typisk små østater, som der er mange af i Caribien og Stillehavet.

Dem har jeg slået op, og her følger et resume af dagens geografiske udbytte.

Guam. Ringede en klokke, noget med 2. Verdenskrig, men hvor er det lige, den ligger? Det er en ø i Stillehavet, et godt stykke øst for Filippinerne. Amerikansk militærbase. 90 % af turisterne kommer fra Japan.

Kiribati. Østat midt i Stillehavet på højde med Colombia. Datolinjen slår en pukkel, så Kiribatis øer kan have samme dato (praktisk for administrationen, og så er det her, man kan fejre nytår først). Med den globale opvarmning satser de vist på at evakuere indbyggerne til Australien og New Zealand, inden øerne oversvømmes.

Læs resten

Oprydning i reolen

Jeg samler ikke for at gemme, men er god til at glemme og får for sjældent smidt væk. I dag fik den dog en skalle med oprydning.

Colosseum

Håndværkerne rykker ind, når vi er rykket til Italien.

Om et par måneder går håndværkerne løs på førstesalen, hvor bl.a. arbejdsværelset skal renoveres. Så det skal ryddes.

Ja, vi kalder det arbejdsværelset, skønt der ikke bliver arbejdet overhovedet. Navnet har bare hængt ved, fra dengang vi brugte stationære computere ved et skrivebord. Nu har vi begge bærbare; man er vel magelig.

I dag ramte energien reolerne med fuld styrke. Der er nogle ordbøger, computer- og skakbøger, men ellers er det mest ringbind og kassetter til tidsskrifter og papirer af alskens slags.

Det tog ikke lang tid at tømme og flytte reolerne, nej det tidskrævende var at sortere og smide væk, før reolerne blev fyldt igen.

Læs resten

USB-nøglen der blev væk

Kan en USB-nøgle overleve 15 minusgrader, et vandbad og at blive trådt på? Min kunne.

USB-nøgle

Man kan se skurestriberne.

Min første PC havde en harddisk på 32 MB. Nu går jeg rundt med en USB-nøgle, der rummer 32 giga, og den fylder mindre end en tændstikæske. Fagre nye verden …

Jeg bruger den ikke så meget, men den er praktisk, når der skal kopieres mellem computere, og så har jeg nogle private filer på den, som jeg kan tilgå, hvis der er adgang til en computer.

Da vi var i vinterens værste vold for et par uger siden, var USB-nøglen pludselig væk. Jeg ledte og ledte, men kunne ikke finde den.

Jeg indstillede mig på, at der nok skulle købes en ny, når føret tillod sikker cykeltransport til den lokale computersnedker.

Omkostningen på 200-300 kr. ville jeg nok komme over, men tanken om, at en eller anden måske snagede i mine personlige filer nagede mig noget. Alt tåler dagens lys, men privatlivets fred og alt det der …

Weekenden kom med voldsomt tøvejr, og mandag, da jeg kom hjem, så jeg USB-nøglen ligge ved lågen mellem for- og baghave.

Den var sjaskvåd af smeltevand, og på den ene side var der skurestriber, som vidner om, at den mindst én gang er blevet presset mod flisen af tunge vinterstøvler.

Jeg rystede det vand ud, jeg kunne, og lagde nøglen til tørre. Et døgn efter satte jeg den i computeren, og alt var ved det gamle.

Det er jeg ret imponeret af. Den har ligget begravet i sne i ned til 15 graders frost, den er blevet betrådt af vinterstøvler, den har svømmet i smeltevand, og alligevel virker den, som om intet var hændt.

Nu er jeg ikke så naiv, at den ryger til kogevask, hvis den får virus, men er der nogen af jer derude, der bare lige ved, om man kan password-beskytte sådan en dims?

/Eric