Caravaggio i Siracusa

Barbarer som os har uforløst kulturelt potentiale, og chancen bød sig med en udstilling her i Siracusa, en udstilling af maleren Caravaggio.

Caravaggio

Klik for større version.

Ja, det er altså ikke Caravaggio, der udstiller, for han døde i 1610, 38 år gammel, men da udstillingen er i et palazzo på domkirkepladsen få minutters gang fra lejligheden, var det en mulighed for at få lidt kulturel fernis på den matte overflade.

Min viden om klassiske, italienske malere har afgjort mangler. Mit indtryk fra flere museer er nemlig, at det foretrukne motiv var madonnaen og barnet i utallige variationer, indtil nogen blev alvorligt trætte af det og fandt på noget andet.

Eller nok rettere: Til nogen fandt på at betale for noget andet. Man må være fair og sige, at det er svært at male sanselige nymfer, hvis den eneste kunde er kirken, der vil have madonnaer.

Nu havde vi så muligheden for at se en af de helt store, en af barokkens pionerer som inspirerede generationer, bl.a. Rubens og Rembrandt for blot at nævne to af de kendte.

Vi besøgte Siracusas Caravaggio-udstilling, før vi gik på markedet. Åndelig føde fylder, men er vægtløs og levner plads i rygsækken til brød og bananer. Det er sværere at konsumere kultur med fisk i oppakningen.

Udstillingen

Billetsalget er lige inden for døren, 7 € per næse, og damen med de polerede negle taler nydeligt engelsk. En meter fra kasseapparatet står en smilende habit, som river talonerne af og lader os passere.

Indgangen til selve udstillingen er et sort forhæng, men før man går ind i det allerhelligste, er der en oplysende planche med tekst på italiensk og engelsk om Caravaggios liv og levned.

Den gode Caravaggio var noget af en vildbasse. Han havde et hidsigt temperament, og i Nordjylland ville vi sige, at han var en skidt knægt.

Han flyttede til Rom og skabte sig et navn, for male det kunne han.

Ifølge nogle kilder var det dog ikke en temperamentshandling, men koldt overlæg, da han (sammen med andre) myrdede en alfons.

Han flygtede fra retfærdigheden og havnede i Napoli, som dengang var et selvstændigt kongerige. Pavestolen fik ham dømt til døden in absentia.

Jorden begyndte vist også at brænde under ham i Napoli, for han tog til Malta, hvor han blev optaget i Johanitterordenen. Der er divergerende beretninger om omstændighederne, men også her kom han i klammeri og flygtede med venners hjælp.

Han havnede på Sicilien, hvor han malede løs, og på et tidspunkt blev han benådet af pavestolen (man har vel venner) og begav sig mod Rom.

Han døde under uklare omstændigheder på vejen, formentlig som offer for et kirkeligt snigmord eller en forgiftning.

Jeg har ikke sat mig så nøje ind i sagen, men man kan vel roligt kalde omstændighederne for dramatiske.

Billedet

Og nu er det så tid til at smyge sig forbi det sorte forhæng og beskue kunstskattene. Der er næsten intet lys i lokalet, og en dame hvisker til mig, at jeg gerne må tage billeder, men ikke bruge blitz.

Så er det sagen at have et godt kamera, der kan operere under lysfattige forhold. Lyssætningen er heller ikke ideel, fordi lyset reflekterer i maleriernes lak.

Og det gør det i dem alle tre.

Der er nemlig ét maleri, som Caravaggio har malet, og to af hans ven, Mario Minniti. Caravaggio-billedet er det samme, som pryder udstillingsplakaten, ”Sankt Andreas korsfæstelse” eller noget i den dur.

Man kan med andre ord se Caravaggios billede ved at se plakaten, som hænger adskillige steder i byen, hvor lysforholdene er en del bedre end i det allerhelligste.

Morale

Hvis der er en morale, er det vel, at det er helt rimeligt at tage 7 € for at vise ét billede. Der skal jo være til hende der sælger billetter, herren der river taloner af, damen som hvisker bag forhænget og damen som svæver over vandene.

Og tænk så bare på den barokke dannelse, jeg har tilegnet mig ved efterfølgende at læse om Caravaggio og hans dramatiske lyssætning på nettet. Det var aldrig sket, i hvert fald ikke nu, hvis der ikke havde været en udstilling i Siracusa.

Relateret:

/Eric

11 thoughts on “Caravaggio i Siracusa

  1. Jørgen

    Selvfølgelig må man gå på rlevante udstillinger af og til, men jeg har nu nok en fornemmlse af, at de 7 euro (kunne ikke lige finde tegnet på dette tastatur) jeg betalte for at komme ind i Holstentor var givet mindst lige sågodt ud – og jeg fik endda en snak med billetmanden om Roskilde og god motion på rundtrapperne.
    Måske ville jeg også foretrække at læse dine tanker om udstillingen end at se den.

    Svar
    1. Eric

      De 7 € gør mig ikke noget. Min første tanke, da jeg så den beskedne udstilling, var ganske vist, at “nu har de taget r**** på dig igen”, men kan det hjælpe fremtidige initiativer, gør det ikke noget, og indtil udstillingen ophører, er der nogle stykker, der har arbejde.
      Og så fik jeg jo noget ud af det – uden inspiration fra udstillingen havde jeg ikke søgt information.

      Svar
    1. Eric

      Det var det så heller ikke her – faktisk kunne Caravaggio-dosen kun have været mindre, hvis man havde valgt et mindre maleri 😉

      Svar
  2. Erik Hulegaard

    I mine nære cirkler findes en (prof.) kunstmaler, der er en stor beundrer af Caravaggio. Han har begejstret fremhævet hans kompetencer, herunder clairobscur-stilen (vistnok noget med skarp lysmarkering på mørk baggrund). Jeg har således inspireret oplevet ham i nyere tid på Prado (Madrid) og Uffizi gallerierne (Firenze). Det er en ”tung dreng” fra 1600-tallet og din entrébillet forekommer absolut som et mega fint tilbud (måske finansielt understøttet af Don Corleone).

    Åndelig føde er vægtløs…og så alligevel mærkes i særlige øjeblikke en vis vægt. Klart at museumspersonalet følte det….og vel du også. 😉

    Svar
  3. Stegemüller

    Jeg har ikke en brik forstand på kunst, men når jeg kigger på billedet, synes jeg, det er interessant, at det udspiller sig i minutterne før selve korsfæstelsen. Jesus har endnu ikke nagler gennem hænder og fødder. Han har ikke tornekronen på og i øvrigt ser han noget ældre ud, end han sædvanligvis beskrives i evangelierne (vist omkring 30’erne).

    Svar

Skriv et svar til Jørgen Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *