Stik og pas

SMS’en om vaccination kom 08:29, og kort efter var jeg nr. 52 i køen på vacciner.dk. Der gik mindre end et minut, før jeg kunne booke tid.

Vaccine

NemSMS er en god ting – det tager længere tid at få besked fra e-boks.

Den først valgte prikketid var optaget, men i andet forsøg gik det: Den 6. maj og 14. juni.

Det har jeg dæleme ventet på længe! Men som en af de yngste i klassen kom jeg selvfølgelig sidst i køen, fair nok.

Der går nok 1-3 uger, inden det bliver fruens tur, så vi skal ikke snuble i opløbssvinget. Det føles overraskende forløsende, at prikket nu er på plads; min bekymring må have været større end som så.

Nye pas

Mit pas udløber i maj og Helles i juli, så primo marts fik vi taget nye pasfotos, men så viste det sig, at Borgerservice nærmest var lukket pga. corona. Man kunne aftale tid, men kun til ”uopsættelige og akutte ærinder”.

Hvad forskellen er på uopsættelige og akutte ærinder, ved jeg ikke, men da passet også tjener som indenlandsk ID, syntes jeg faktisk, at det hastede.

Der var bare lige det, at selvbetjeningen, ”Start ansøgning om pas”, ikke virkede. Jeg kunne logge ind med Nem-ID, men kunne ikke komme videre. Selv for digital adgang var der lukket, borgen var uindtagelig.

I tiden efter prøvede jeg et par gange med samme nul-resultat, men i mandags var der hul igennem. Jeg fik en tid samme dag og afleverede fingeraftryk og underskrift.

Opmuntret af mit held forsøgte vi samme aften at booke tid til Helle, og det lykkedes da også: Til den 10. maj! På et værtshus kan man bestille smitte om en halv time, sådan er der så meget.

Nå, men med stik og rejsepas i hus kan jeg snart begynde at tænke på flybilletter til et knap så velordnet samfund i det sensommerlune Ægæiske Hav.

Når vi rejser, vil Helle være nyslået efterlønner, så i princippet har ferien ingen udløbsdato, men vi nøjes nok alligevel med tre uger. Sådan cirka.

Det bliver vaccinerne, der får verden på højkant igen, og så må Tosser i Sort finde noget andet at gå op i, så de kan få brugt deres kanonslag. Det får de sikkert ikke svært ved.

/Eric

19 thoughts on “Stik og pas

  1. Donald

    Ja man skal have et pas og betale for det for at være et menneske, der kan bevæge sig over grænser, og det er uhyggeligt. Men vi er heldige i dette smørhul af verden at vi kan. Jo jeg har arbejdet hele livet og betalt skat, men alligevel er jeg taknemmelig.

    De digitale systemer har jeg ikke meget tilovers for, jeg fornemmer hele tiden en grundlæggende mangel på sikkerhed og forståelse af hvad teknikken gør og hvordan man holder ubesværet liv i det offentlige systemer, som er livsvigtige (hvad er forskellen på akut og uopsættelig — ja ja der har været mange forklarende kommentarer og jeg forstår det også godt. Men ventetid og nedetid er ikke nødvendige onder i dag.

    Svar
    1. Eric

      Ja, det er lidt pebret med små 1000 kr. for et nyt pas, men en gyldighed på 10 år trøster.
      Den digitale sikkerhed kan være et problem, men er det ikke mest, hvis man falder for phishing eller lignende? Jeg savner i hvert fald ikke papirbureaukratiet, som man stadig må leve med i mange lande.

      Svar
      1. Donald

        Mit sidste pas var fra 2010. Det var næsten gratis, 700 kr —
        men da man jo ikke måtte rejse ud, har jeg ikke fornyet endnu (100 kr. sparet pr.år haha)

        Jo phishing, identitetstyveri, det er simpelthen fejl som ikke burde kunne ske, hvis man havde lyttet på teknisk kompetente mennesker — som ofte er brokkehoveder! Som fx. Poul Henning Kamp (man finder ham vist stadig på version2.dk som “blogger”.)

        Svar
  2. Karl

    Borgerservice kan opleves på flere måder. En lille hyggekig historie fra virkeligheden.
    Jammerbugt kommune opdagede, at min kære kones pas var et af de vistnok mange fejlbehæftede, som skulle ombyttes. Men da vi i mellemtiden har forføjet os til det midtjyske, var de så flinke at henvise til borgerservice i Aarhus, på Dokk1. Da vi havde fået tid til covid vaccine med 2 timers interval, besluttede vi at prøve at løse passet samtidig, da det var i nærheden af vaccinationsstedet. I brevet fra Jammerbugt var der et link til tidsbestilling i Aarhus, og vi bookede en tid midt mellem de to vaccinationstider. De gjorde meget ud af, at man ikke skulle komme før tiden, så det gjorde vi ikke, men kom kun 10 min før, og hun blev kaldt ind 4 minutter efter den bestilte tid, og var ude igen efter mindre end 5 minutter. Jo når det virker er alt det her digitale halløj virkelig effektivt. God tur til Grækenland.

    Svar
    1. Eric

      Jeg kom til med ca. 5 minutters forsinkelse, og det er absolut acceptabelt. Jeg synes i det store hele, at digitaliseringen virker fortræffeligt. Det er jo også snildt, at alle forberedelser til fx en Grækenlandsrejse kan klares hjemme fra lænestolen 😉

      Svar
  3. Stegemüller

    Tre uger… waugh det lyder godt og helt rigtigt. Man kan ikke blive træt af Retzina og tzatziki og varme aftner måske med en god bog eller et krydsord.

    Jeg forstår fuldstændig, hvad du mener ang. lettelsen mht. til den bookede tid til vaccination. Sådan havde jeg det også – og da jeg havde fået stik nr. 2, og turde se min nærmeste ven, der også er færdigvaccineret, igen og spise en god lang frokost, føltes det som en festdag. Hun har en alvorlig nyresygdom, er 76 år og dør uden tvivl, hvis hun får Covid19. Det ville jeg være SÅ ked af. Hvorfor jeg selv fik tilbud om vaccination allerede i januar til 1. stik og primo februar til 2. stik, har jeg endnu ikke fattet. Jeg tror, det er en fejl, hjemmeplejen ringede til mig og spurgte, om jeg var interesseret. Det var da et dumt spørgsmål 🙂

    MIB er nogle forkælede, reaktionære racister, der ikke burde have ret meget presseomtale. Heldigvis har man ikke hørt meget til det på det seneste.

    Sprogligt: Jeg synes nu også, det er nogle lidt subtil sondringer borgerservice stille op for at man kan få et nyt pas, men som Kristine forklarede ovenfor, er der ved nærmere eftertanke forskel på de to begreber. Sprog er i øvrigt noget sjovt noget: Jeg sidder med to sprogversioner af min slægtsside. På engelsk hedder det: “What’s New (past 10 days)”. Det er korrekt, men de har på dansk fået det til: “Nyheder (sidste 10 dage)”. Det er forkert, for med “sidste” er det jo som om der ikke kommer flere dage bagefter. Der bør stå “seneste 10 dage”. Det er sådan noget, jeg elsker at gå op i.

    Hav en god aften!

    Svar
    1. Eric

      Tre uger i det græske er ikke værst 🙂
      Det bliver en kolossal lettelse for os alle, når (næsten) alle har fået vaccinen om få måneder. Det er og har været en prøvelse. Ganske vist er DK kommet så nogenlunde igennem (indtil nu i hvert fald), men det har været slemt nok. Så må vi se, hvad der skal til af årlige vaccinationer, eller hvad ved jeg.

      Svar
      1. Stegemüller

        Jeg glemte i min 1. kommentar at nævne, at jeg også synes, vaccinationerne med tidsbestillingerne, alt den (selv-)administration man kan nu kan foretage elektronisk hos det offentlige fungerer fantastisk i både stat og kommuner. Jeg havde også mange ringbind engang.

        Svar
        1. Eric

          Ja, efterhånden fungerer det rigtig godt. I starten var jeg træt af NemID’s nøglekort (krævede næsten lup), men med appen virker det bare, som det skal: Én og kun én døråbner til mange døre.

          Svar
  4. Lene

    Dejligt at I snart er vaccinerede. Jeg glæder mig også over at min mand nu har tid. Vi kom dog hurtigt igennem med en hurtig tid til følge.
    Disse fagre nye tider med alt, der kan gøres via nettet og mobil virker bare ikke altid, godt at du alligevle fik passet fornyet.

    Svar
    1. Eric

      Vaccinen er ligesom “stemplet,” der dokumenterer, at det går den rigtige vej.
      Jeg synes nu, at det digitale halløj som regel virker, og når jeg tænker på fortidens bøvlede og langsommelige papirgange, er jeg ikke i tvivl om, hvad jeg foretrækker. Jeg skal bare tænke på alle de ringbind, jeg havde med kontoudtog, skattepapirer osv. 🙂

      Svar
  5. Ellen

    Tillykke og velkommen i den gode klub 🙂
    “Overraskende forløsende” – det var nemlig lige præcis hvad det var at kunne få lov at bestille tid. Dem jeg kender, der nu enten er færdigvaccinerede eller ‘bare’ har en aftale, følte alle (inklusive mig selv) en lettelse og befrielse, vi ikke havde kunnet forestille os. Selvfølgelig glædede vi os, men glæden var endnu større end forventet.
    Tosserne i sort kan nok altid finde noget at lave ballade over. De har da vist i øvrigt holdt overraskende lav profil her på det seneste. Måske fordi de kan mærke, at de ikke rigtig kan få folket med sig? Eller gør pressen virkelig som i England? Det tyder det dog ikke på i en del andre tilfælde.

    Svar
    1. Eric

      Tak for velkomsten 🙂
      Jeg blev faktisk overrasket over den lettelse, der meldte sig – ja, jeg var næsten febrilsk nervøs, da jeg bestilte tid.
      Tosserne i sort vil være et gentaget intermezzo i landets historie. Vi kan trøste os med, at det er så meget værre andre steder (endnu).

      Svar
  6. Kristine

    Uopsættelig betyder, at det ikke kan udskydes.
    Akut betyder, at det er pludseligt opstået og kræver handling nu.
    Så det er uopsætteligt for jer, at få fornyet jeres pas, da I ellers ikke kan rejse udenlands, men det er ikke akut, fordi I har masser af tid til at få dem fornyet.
    Mvh.

    Svar
    1. Eric

      Tak for sondringen: Et akut ærinde er pludselig opstået, mens det uopsættelige kan have været år undervejs. Jeg synes imidlertid, at det er en kende sofistisk at skelne, når behovet for en løsning har meldt sig. Så skal det løses her og nu, uanset hvor længe behovet har været om at melde sig.

      Svar
      1. Kristine

        Enig.
        “Nødvendige” ville være dækkende, men anvendelse af sprogets finurlige nuancer har også sin berettigelse.
        Mvh.

        Svar
  7. Erik Hulegaard

    Stik i siden, stik af solen, stik i kunst, stik af insekter, stik i kortspil, stil af solen og så…det bedste: De(t) gyldne vaccinationsstik. Tiden nærmer sig og i mellemtiden har du foretaget en sand ekvilibristisk digital surfing i det offentlige system, så den pasformede rødbedefarvede adgangsbillet til Det Ægæiske hav igen åbner op for husstandens trofaste besøg og efterfølgende generøse euro-donationer.

    Svar
    1. Eric

      Ja, man kan roligt sige: “Når det stikker mig”.
      Sammenlignet med mange andre lande (fx korresponderer jeg med en canadier) synes den danske coronahåndtering at være særdeles velordnet godt hjulpet af den digitaliserede kontakt mellem borgere og myndigheder.
      Besværet med at få fornyet rejsepasset havde jeg dog ikke forudset, men det var da en oplevelse at besøge en Borgerservice i belejringstilstand 😉

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *