Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Et værdigt møde med asfalten

De fleste ulykker sker i hjemmet, siger man, men på en måned er det lykkedes mig at vælte på cyklen to gange. Er det alderen? Døm selv.

Det skete første gang for en måned siden nær hjemmet, så hjemmet kan nok ikke helt fritages for skyld.

Jeg havde ikke forudset, at store sløjfer på snørebåndene er en trafikrisiko, som kan fange og vikle sig om cyklens pedalarm. Hu-hej sidder foden fast, og når man ikke kan holde gyrokraften kraftig, vælter de fleste.

Der gik et intellektuelt og dyrebart sekund med at analysere årsagen; et sekund hvor jeg kunne have kastet tyngdepunktet mod højre, så højre fod kunne have nået asfalten.

I stedet for handling spildte jeg tiden på analyse, og i næste sekund beredte jeg mig på at møde asfalten så smertefrit og værdigt som muligt. Med cyklen over benet i snaren var det besværligt at komme fri. Der var ingen vidner, så værdigheden udadtil var intakt, og jeg var helt uskadt.

I dag tiltede jeg så igen, og denne gang på tåbeligste vis.

Det at stige af en herrecykel er normalt et studie i koordination og balance. Da jeg nåede bjergetapens sidste del, der hvor farten løjer af, og hvor jeg skal op ad en trappe, svang jeg med vanlig elegance højrebenet bagud og op, mens forkroppen blev lænet forover som kontravægt.

Jeg havde imidlertid glemt, at der var en rygsæk bagpå, og da benet mødte forhindringen, var det for sent at genvinde balancen. Igen må jeg forbløffes over, hvor mange tanker man kan nå, i den tid det tager, før kroppen møder asfalten.

Jeg bilder mig ind, at jeg faldt med værdighed, men igen var der ingen vidner, som kunne give karakterer for den kunstneriske udførelse.

Det sidste fald må nok tilskrives manglende koncentration. Det er ikke noget, jeg er stolt af, men det skete i det mindste tæt på hjemmet, så hjemmet er nok ikke uden skyld.

Jordskælv og rystelser

Jeg ved nu, hvordan jordskælv føles. To gravkøer graver i kø, og en vibrator vibrerer undergrunden lige uden for, så alt ryster og dirrer.

Skælv og efterskælv går i ét. Glas og porcelæn klirrer af rædsel i skabene. Nips og bøger hopper forskræmt for at evakuere hylderne. Tænderne klaprer, og hårene overvejer hårsæksflugt.

Rystet glemmer jeg alt om korthuse og mikado og går inspektionsrunder.

Åh, gudskelov! Nu blev det fyraften; men hvad kan ske i morgen?

En gravko skal ikke malkes

For min dør holder en gravko på larvefødder. Maskinen får huset og fantasien til at ryste.

Hvis gravkoen strakte hals, kunne den stikke sin store mund ind gennem stuevinduet, og hele huset ryster, når den kravler på sine pibende larvefødder.

Man er ved at udskifte en brøkdel af Danmarks nedslidte kloaknet, og det er prisværdigt. De arbejder fra kl. 7 morgen til kl. 18, men tidsplanen er langt overskredet, og de er kun halvt færdige.

Vejen ligner en skyttegravskrig, og det er svært at komme frem og tilbage. På hver side har der stået skilte, som henviste fodgængere til det modsatte fortov. Cyklister kan til nød komme frem, men bilisterne har det hårdt: De må gå op til 100 meter eller mere.

Det spøjse ord ”gravko” kommer vistnok af, at der stod ”Grave Compagniet” på den første importerede gravemaskine. Sådan er der så mange sjove ord. Gummiged er et andet af slagsen, og her har vi altså en ko med mindst fire hjørner. Den går på larvefødder og skal ikke malkes.

Larvefødder er også et godt ord. Det er ikke nær så kedeligt som ”bæltekøretøj”, om end gravkøer i Hellerup og omegn bestemt må være whiskybæltekøretøjer.

Det er godt at få nye kloakrør, men arbejdet har stået på siden april og er som sagt kun halvvejs, selvom det skulle have været færdigt for 2 uger siden.

Klo-ak! Eller som vi siger i Nordjylland: Det er godt nok træls!