Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Lovløse cykler og stressede biler truer trafiksikkerhed

Få ting kan hidse folk op som andres opførsel i trafikken, og færdselsloven krænker dybest set deres personlige frihed.

Stresset bilSom cyklist bekymrer det mig, når andre cyklister kører over for rødt, skyder genvej over fortovet og hvad de ellers kan finde på. Ved at gøre det uventede stresser de nemlig bilerne, og stressede biler er farlige – nogen bliver sågar hævngerrige.

Vi kan alle fortælle trafikhistorier. Om hvor få skolevogne der er på vejene, når man skal over fodgængerfeltet, om chikane, om mobiltelefoner bag rattet, om defekte lygter, om dem der ikke viser af osv.

De fleste biler kører vel egentlig pænt, men det er ikke dem, vi husker, medmindre de ligefrem gav afkald på deres ret for at vise hensyn.

Som cyklist er jeg allermest utryg, når bilerne ikke sætter farten ned på vej mod krydset, hvor de har vigepligt. Så bliver jeg nervøs og bremser.

Hvis alle cyklister gjorde det, kunne ca. 40 % af alle cyklistuheld undgås, men den stressede bil foran mig bliver irriteret, fordi den selvfølgelig havde set mig og bare ville demonstrere sin unikke bremseevne.

Men det kunne jeg jo ikke vide, for når jeg venter ved et fodgængerfelt, og den heller ikke der sætter farten ned, kører den netop videre uden at holde tilbage. Farten er bilens kropssprog, og stressede biler skræmmer mig.

Så kære medcyklist: Vil du ikke nok køre pænt og lade være med at stresse bilerne? Du er kun til fare for dig selv, men stressede biler er til fare for mig, og jeg kan ikke fordrage at blive dyttet af, fordi du kørte råddent, og fordi færdselsloven krænker den personlige frihed.

Kunsten at lave ingenting

Snart skal vi på ferie og perfektionere kunsten at lave ingenting. Vi er i forvejen gode til det, men der er altid facetter, man kan pudse af.

Det at lave ingenting tolkes forskelligt. De rettroende må absolut ikke lave noget som helst ud over at sove længe om morgenen, trække siestaen i langdrag, gå tidligt i seng og søge asyl i en flugtstol, undtaget når de får maden serveret.

Helt så ortodokse er vi ikke. Vi ser det f.eks. ikke som kættersk at slentre en tur mellem måltiderne. Vi kan også finde på at tage på udflugt, men lader selvfølgelig batterierne op som aflad bagefter.

Det er godt, at det sker i vores ferie, for medmindre man er på ferie eller har arvet en formue, er det ildeset at lave ingenting. Det er f.eks. helt utilstedeligt, hvis man er arbejdsløs og ingenting har at lave. Så bliver man aktiveret og sendt på kurser om ingenting.

At lave ingenting kan dog også være et dække over faktisk at lave noget, som er mere odiøst end at lave ingenting. Helle fortæller således fra sin barndom, at hendes mor kunne råbe til Mogens (en af brødrene), når han blev mistænkeligt stille:

”Mogens, hvad laver du?”

”Ingenting”

”Ka’ du la’ vær’ med det!”

Og det var så et blogindlæg om ingenting.

Oh, livet er godt!

Regnen trommer på halvtaget over terrassen, men endnu ikke voldsomt. Grillen udsender liflig røgelse og minder mig om, at der er ting, der skal vendes.

Fuglene er forstummet, og en forsinket solsort flyver hastigt forbi. Hjem til reden.

Sol og lidt mere varme havde været godt, men det er, som det er. Det har også sin charme at sidde tør en halv meter fra den våde demarkationslinje og høre regnen tromme og grillen sisle.

Om lidt er maden klar.