Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Oprydning, storskrald og bestiller-ordning

Når man ikke har bil, er det praktisk, at man kan bestille afhentning af stort affald, og når man gør, åbner en ny og venlig webside.

Redningsbåden køres gennem klitterne

Har man ikke bil, og var der ikke mulighed for afhentning, var stort affald omtrent så besværligt som det, de har gang i på billedet. “Redningsbåden køres gennem klitterne” af Michael Ancher, 1883 (SMK)

Når man har god plads, men ingen bil, har tingene med at hobe sig op i stedet for at ryge ud – i hvert fald her i huset.

Kælderen er derfor en veritabel kirkegård for computere, skærme, printere, tidsskrifter, et fjernsyn, skrammel, tøj og hvad ved jeg. Ude af øje, ude af sind.

Men efter renoveringen af udestuen rider vi på en bølge af energi, og da der er storskrald på mandag, tog vi fat i dag og fyldte sække med forskelligt brændbart.

Nu skal det være! Ordnung muss sein!

Containeren til genbrugspapir blev (igen) fyldt med gamle bøger og papirer, vi ALDRIG får læst. I dag var det fortrinsvis materiale fra studietiden.

Man trænger altså til at få ryddet op, når man kan finde en kuvert med stencils til en spritduplikator!

Storskrald tager kun brændbart affald nu om stunder, men 4 gange om året kan man bestille afhentning af andet stort affald (max 3 ting), og det er jo fin service.

Som det sidste pillede jeg derfor harddisken ud af en gammel PC, gik ind på skidt.dk og bestilte afhentning af 1 computer og 2 computerskærme. En ny side åbnede, og der stod:

Vi har modtaget din bestilling. Bestillerordningen holder sommerferie til og med uge 32.

Du vil høre nærmere fra os.

God sommer,
Aalborg Forsyning, Renovation

Fin service her i uge 42, og jeg takker for venligheden. Nu må vi se, hvornår de kan komme. Måske kan vi nå at bestille en afhentning mere i år. 🙂

/Eric

En kvinde i nød

En kvinde i nød stod på cykelstien i morges, og mænd af min generation er opdraget til ridderlighed, også når cyklen ikke er hvid.

Bedst som det gik ned ad bakken mod Teknisk Skole, holdt der en bil med ét hjulsæt oppe på cykelstien og katastrofeblinket tændt. På cykelstien stod en grædende kvinde.

Da det farbare areal på cykelstien derfor var reduceret en del, satte jeg farten ned, og da jeg nærmede mig kvinden, strakte hun armene frem og råbte:

”Har du en mobiltelefon? Har du en mobiltelefon?”

Det var nu, jeg så og hørte, at hun græd. Hun var ung, velsagtens først i tyverne, men det var svært at vurdere i det dunkle morgenlys.

Jeg stoppede selvfølgelig gangeren, fandt den teknologisk antikke Nokia, fjernede tastelåsen og rakte hende telefonen.

Læs resten

Så blev håndværkerne færdige

Det var fantastisk at tage på ferie og komme hjem til en nyrenoveret udestue. Nu er de endelig færdige med de sidste detaljer.

udefraTilbygningen med udestue og en del af køkkenet skulle renoveres, og det var fedt at sidde i flyveren på vej mod Grækenland og vide, at netop nu gik håndværkerne i gang, så vi slap for byggerod og en flygtningetilværelse i eget hjem.

Og det var fedt at komme hjem og se, at de næsten var færdige. De var bagud med malearbejdet og manglede nogle få udvendige detaljer, men alt det ”grove” var overstået.

Der er kommet helt nyt tag med zinkbeklædt stern (vedligeholdelsesfrit!), og de brede sålbænke er også beklædt med zink.

Der er nyt gulv og loft i udestuen samt nye kontakter og lampesteder. 18 vinduer inkl. 2 døre er skiftet til lavenergiglas og har fået nye vindueslister og frisk maling.

Der er ny vitrinedør mellem stue og udestue, de indvendige murstensvægge er vandskuret og malet, der er nye termostatventiler og, og, og … Læs resten