Portvinsaften på landet

Som et led i projekt selvforkælelse var vi fredag til spisning på Skovsgård Hotel nær Brovst. En menu med varme krydderier og portugisiske vine.

Regnfronten var draget mod øst, da vi ankom til Aalborg Busterminal og steg på nr. 70, som kører til Thisted. Nr. 70 er ikke gennemgående (som X-busserne), men stopper i hver eneste landsby på vejen, hvis nogen ønsker det.

I Aalborg blev bussen fyldt op med teenagere, som havde skolefri og skulle hjem til oplandet. Jeg havde hold i ryggen og følte mig fuldt berettiget til sædet for gangbesværede.

Skovsgård Hotel

Vi er ikke lokalkendte i Brovst og omegn, så jeg bad chaufføren give et praj, når vi skulle af. Vi steg ud i den stride vind, krummede ryg som de forblæste vejtræer og sjoskede en lille kilometer ad Hovedgaden til Skovsgård Hotel.

Og ja, det hedder vejen, ”Hovedgaden” altså.

Mens vi tjekkede ind, ankom en af mine tidligere kollegaer, som stoppede på fabrikken i 2008 i forbindelse med en organisationsændring fyringsrunde. Verden er lille! De skulle også til portvinsaften.

Værelset

Dobbeltværelset var pænt og rummeligt. Rå murstensvægge, hvidmalet plankegulv. Der kunne godt have været en stol mere, og et par kroge til at hænge noget på havde heller ikke gjort noget; men WiFi’en fungerede upåklageligt, og sengen var god.

Først næste morgen fandt jeg ud af, at brusekabinens sæbedispenser var tom, men det har vi været ude for på hoteller, der er væsentligt dyrere.

Mad & vin

Arrangementet begyndte kl. 18. Der var ca. 40 deltagere bænket ved to langborde, og inden længe gik snakken ubesværet. De fleste af gæsterne havde en alder, hvor de kunne have børnebørn.

Hver ret blev præsenteret af kokken, og vinene af David fra vinslottet.dk.

Jeg vil ikke gå i detaljer med menuen, dertil var den for omfattende. Forretten var nok det bedste efter vores smag: rimmet kammusling med agurk, hasselnødder og chili-marinerede æbler. Hertil to gode hvidvine i den syrlige ende af spektret.

Rimmet kammusling

Hovedretten var oksetværreb marineret/braiseret med kirsebær og lakrids(rod). Det smagte rigtig godt, blot gik der for længe mellem anretning og servering, så kødet var koldere end lunkent. Der var forskelligt tilbehør, hvoraf den syltede kål med chili var for stærk for min gane. De to muskuløse rødvine var udsøgte.

Herefter stod aftenen i portvinenes tegn. De var små af deres alder, og det var nok godt for balancenerven, men de var rigtig gode – portvin er guf! Desserterne manglede kant (fx var blåskimmelmoussen møj lidt skimlet), men det er selvfølgelig et smagsspørgsmål, så lad det ligge.

Hjemtur

Vi gik til ro lidt før midnat og stillede til morgenmad kl. 9. På vejen hilste en ældre herre venligt på mig. Det var tidligere skatteminister Ole Stavad. Socialdemokratiet skulle vist have noget tjam-tjam på hotellet samme dag, og Stavad bor vist i Brovst.

Jeg åbnede Google Maps for at lokalisere busstoppestedet præcist, og det gik op for mig, at jeg havde sjusket med mit hjemmearbejde: Bussen mod Aalborg gik kun hver anden time.

Vi måtte altså vente og tage bussen 11:38 i stedet for 10:38.

Det blev til et par ture ud på fortovet for at lufte piben. Heldigvis var den stride blæst løjet af, og jeg bemærkede, at såvel fodgængere som cyklister hilser på hinanden i landsbyen Skovsgård.

Alt i alt et udmærket arrangement. Maden var ikke så god som den, vi har fået ved lignende begivenheder på Frøken Madsens Spisehus i Sæby, men til gengæld var prisen inkl. overnatning særdeles rimelig.

Det er ikke sidste gang, vi deltager i den type arrangementer, blot må det gerne være nemmere med offentlig transport, end det var denne gang.

/Eric

8 thoughts on “Portvinsaften på landet

1. Ellen

Det er da en hyggelig klub, denne her med gode (og desværre en sjælden gang mindre gode) kulinariske oplevelser.
    Portvinssmagning er bestemt ikke at foragte, men lidt ærgerligt, at maden ikke helt levede op til forventningerne.
    Jeg kan godt forestille mig, hvor bøvlet det er at komme rundt uden bil, men I har ellers mulighed for mange gode ture af samme karakter inden for en rimelig radius af Aalborg – Hvalpsund Færgekro, Hotel Thinggaarden i Hurup, Tambohus m.fl. – der er nok at tage fat på, så god fornøjelse
    I sparer jo mange penge ved ikke at have bil, så en taxa kunne måske være en mulighed? Ikke helt fra Aalborg, men fra en by med acceptable forbindelser i nærheden af spisestedet?

1. Eric

Ja, der er muligheder nok, men de fleste er en kende besværlige. For at komme til Tambohus fx skal man først til Aalborg Busterminal, dernæst med bus til Thisted, derefter med tog til Hvidbjerg, derefter med bus fra Hvidbjerg for afslutningsvis at gå lige knap en kilometer.
      Alt i alt knap 3½ time så det er hurtigere og nemmere at tage toget til Odense. Heldigvis er der nemmere mål, og rejseplanen.dk er en glimrende hjælper 🙂
      Man kan ganske rigtigt køre meget i taxa, for de penge man sparer ved ikke at have bil, men taxadækningen i landdistrikterne er sine steder ikke eksisterende!

1. Ellen

Det er da vildt, så besværligt det er! Vi kan, iflg. Google Maps, køre til Tambohus på 3 t 48 min, men det er jo helt nede fra Sydøstsjælland
        Vi kan heller ikke lige praje en taxa, men hvis vi bestiller en i forvejen, så kører de alle vegne, men de gider selvfølgelig ikke køre en masse kilometer uden kunder for at køre dem en kort tur, der kun giver få penge.

1. Eric

Ja, det er besværligt. Heraf kan man også slutte, at medmindre man er selvforsynende eremit, skal man have bil for at bo på landet 😉

2. Lene

Portvinssmagning kunne jeg godt tænke mig at prøve. Hotellet har vist mange gode arrangementer, men jeg kan godt forestille mig at bustider ikke er så hyppige som tæt på Aalborg.

1. Eric

Portvinssmagning er en fornøjelse 🙂 Det er ikke bare et sødt, rødt fluidum, der er store forskelle alt efter typen.
      Hvis man skal bo i Aalborgs opland, er det vist svært at undvære privatbil!

3. Erik Hulegaard

Gudskelov er der hjul på de fleste trolleykufferter, så gåturen i nordjysk modvind ikke var for strabadserende. Man(d) senser den sædvanlige grundighed og kulinariske glæde ved beskrivelsen af menuen.

Glæden ved det vinøse kan sagtens forstås, hvilket afføder en oprigtig (og semi-kvalificeret) anbefaling til en fremtidig rejse til Europas smukkeste hovedstad – Lissabon (eller selveste Porto), ifald det kan presses ind i familiens massive rejseprogram.

1. Eric

Ja, heldigvis er der hjul på kabinekufferten, og heldigvis var sneen pist væk. Det havde været en træls tur for et par uger siden.
      Lissabon har vi skam overvejet, men da byen vist er meget kuperet, frygter jeg, at det måske er for meget for fruens bentøj.