Til skak-DM i Svendborg

I nogle af påskedagene var vi i Svendborg som turister og tilskuere til DM i skak. Her lidt om turen.

Gammelt bindingsværkshus i Svendborg

Den ulækre medpassager

Han sidder overfor, da vi finder vores pladser i togets stillezone.

Han er mindst 2 meter høj og ikke slank. Det halvlange røde hår er fedtet, skægget uplejet. Han trækker vejret tungt gennem munden, når han ikke snøfter og hoster.

Larmende fortærer han en sandwich, og vi har frit indblik i mundens maskinrum. Mayonnaise sætter sig klatvis i skægget, og andre madrester drysser, så maven kunne tjene som foderbræt. Måske har han en diagnose, men det formår ikke at vække vores sympati.

Heldigvis gør et ældre ægtepar krav på pladsen i Hadsten, og vi får appetit til at spise den medbragte klemme.

Mellem Horsens og Fredericia må vi med togbus. I fjor var det mellem Aalborg og Aarhus, så de bliver vel færdige, når de kan starte forfra. Resten af turen til Svendborg går uden forsinkelse.

Skak på Hotel Svendborg

Skakturneringen spilles på Hotel Svendborg, og der er omkring 250 deltagere i forskellige grupper. I den stærkeste, landsholdsklassen, spiller 10 mand om DM-titlen, og partierne kan følges på storskærm i analyserummet.

Her diskuterer to stærke spillere og publikum løbende partierne, og ”seancen” streames på nettet, så spillere i hele landet kan give deres besyv med på chatten.

Landsholdsklassen er ikke den stærkest mulige, men det har givet plads til nogle af de yngre løver, og der bliver virkelig gået til vaflerne, remisprocenten er lav.

Sideløbende med skakturneringen er der møder og arrangementer. Vi har ikke været aktive i ca. 20 år, så der er mange nye ansigter, men også en del gamle bekendte. Jeg møder også en Facebook-ven, som jeg ikke har hilst på før.

Nogle få bekendte er døde, og én har fået lungekræft, hører jeg. Det er ikke lutter lagkage.

Vores dobbeltværelse er glimrende, og vi har booket fire overnatninger med skak-rabat. Morgenbuffeten er blandt de bedre. Det er også muligt at spise frokost og aftensmad på hotellet, men det gør vi ikke brug af, bortset fra søndag hvor der er stævnefest.

Spadsereture i Svendborg

Husfacade

Vi får ikke set så meget på byen som under tidligere besøg, og den væsentligste årsag er vejret, der byder på en del småbyger.

Men nogle ture bliver det da til, og de bekræfter mit tidligere indtryk af en velholdt og køn by med en rimeligt homogen byggestil. Mange af de pæne, gamle huse i bymidten skæmmes af ”moderne” butiksfacader, som bryder stilen, men det er desværre ikke kun et Svendborg-fænomen.

Kloakdæksel

Restaurantbesøg

Torsdag spiste vi på Resumé, og det var fremragende. Det vil føre for vidt at beskrive menuen, lad det være nok at sige, at maden var god og kreativ, og at der sikkert bruges pincet til nogle af anretningerne. Vi fik en opgraderet vinmenu, og vinene var glimrende.

Unghanebryst på Resumé

Restauranten har til huse i en tidligere frikirke, så der er højt til loftet og god plads ved og mellem bordene.

Fredag spiste vi på Bella Italia nær havnen og Ærøfærgen. Oven på gårsdagens menu bestilte vi nøjsomt spaghetti alla carbonara med oste til dessert. Husets røde var til den søde side og kunne med fordel have været nogle grader koldere. Flasken havde et pænt depot af vinsten. Betjeningen var effektiv og venlig.

Lørdag aften spiste vi på Salig Simons Gaard, som kalder sig bistro. Det er samme koncept som på Resumé, nemlig én eller to faste menuer.

Maden var glimrende, men der blev temmelig varmt i lokalet (beskeden loftshøjde og mange borde), og paradoksalt nok steg ventetiden mellem retterne i takt med, at der blev færre og færre gæster. Vi fik 6 retter, hvoraf de 5 var små, og var der i næsten 4 timer.

Krebsesalat på Salig Simons Gaard

Søndag var der stævnefest på Hotel Svendborg, og maden var okay: Røget kulmulefilet, langtidsstegt kalv og citrontærte.

Hjemrejse

Mandag havde vi en ikke refunderbar orange billet til kl. 12:10 fra Odense, så det passede fint med toget (Arriva) fra Svendborg kl. 10:53.

Jeg burde skrive ”ville have passet fint”, for toget blev nemlig aflyst!

Næste tog var 11:22 med forventet ankomst til Odense 12:05. Klokken sagde 12:06, før vi ”landede”, og med trængsel for at komme af toget havde vi vel max 3 minutter til at forcere trappen fra spor 8 ned til tunnellen og op igen ved spor 5.

Trapper er ikke Helles bedste ven, men vi nåede det – til dels fordi toget mod Fredericia var et par minutter forsinket.

Denne gang delte vi ikke bord med en ulækker mandsperson, så trods togbus igen var humøret godt, og bussen fra Aalborg Busterminal kørte til tiden.

Mon ikke vi besøger Svendborg og skak-DM igen i påsken 2025?

/Eric

11 thoughts on “Til skak-DM i Svendborg

1. Lene

Ja det er ikke godt med den tidlige påske, det er ofte en kold omgang. men det lyder nu til at I alligevel nød turen 🙂

2. Erik Hulegaard

Sikke et herligt beskrivende ”resumé” fra Påskens oplevelser. Det gælder både den sammensatte biologiske personlighed i ”hold-kæft-kupéen” som den sydfynske hovedstads HORESTA slotte udi det kulinariske.

Den landfaste ramme i den gamle søfartsby udgjordes (som sædvanligt) af byens kendte Halberg-families knap 70-årige hotel Svendborg, hvor hjernesportens fagtermer som rokade, gambit og royale titler udgjorde underholdningen.

P.S. Svendborg-banens irregularitet er desværre recidiverende……

1. Eric

Svendborg er en venlig by at gæste, og DM-arrangementet er fint for nørderne 🙂
      Næste år lægger vi nok mere tid ind til togskiftet – det andet var for stressende.

3. Kristine

Når man køber en orange billet fra Svendborg til Aalborg, så gælder billetten hele vejen selvom man ikke når den planlagte videre forbindelse pga. forsinkelse, men først den næste. Hvis forsinkelsen bliver en time eller mere er der kompensation – enten lidt penge eller en erstatningsbillet til samme rejse med vilkårlig afgang indenfor et år.
    God fornøjelse næste år

1. Eric

Jeg led af den misforståelse, at orange billet var et rent DSB-fænomen begrænset til strækningen Kbh. -Frederikshavn, så vi tog turen mellem Odense og Svendborg på rejsekortet. Nu er jeg blevet klogere, tak for det!

1. Kristine

Så lidt.
        Selvom jeg mener, at jeg har ret meget styr på den offentlige trafik, har jeg gjort mig det til en vane at checke, at Rejseplanen er enig med mig (også billetpris(er)).

4. Ellen

Det lyder som en god kombitur – bortset fra vejret, men sådan er det jo i lille Danmark.
    Puha, jeg ville have fået udpræget og voldsom kvalme ved den ulækre mandsperson. Det er nok svært at abstrahere fra både lyde og syn.
    Fire timer for seks retter – det er for meget i mine øjne, og ja, det var et ulogisk paradoks med den stigende ventetid. Men det er vel netop kvintessensen af et paradoks 😀

1. Eric

Det var en fin kombitur, og næste år falder påsken vist sent, så der er håb om bedre vejr. Vi fravælger nok Salig Simons Gaard – i fjor oplevede vi det samme sejtrækkeri, så det ligner et mønster. Men Svendborg er absolut værd at gæste!