Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Knivdom skidt for isenkræmmerne

Hårdkogte crime fighters i regeringen og DF signalerer nu, at det ikke var meningen med signalpolitikken at ramme hobbyknive til erhvervsbrug.

Det var vel, hvad man kunne vente.

Jeg tænker mere på de stakkels isenkræmmere, som nu må se deres omsætning af kokkeknive og lignende styrtdykke. For hvem tør nu købe en køkkenkniv, selvom den kun skal bruges til at skære søndagsstegen for og hakke løg? Kniven skal jo transporteres hjem fra et offentligt tilgængeligt sted, og hvordan gør man det, uden at komme i konflikt med lov om våben og eksplosivstoffer?

§ 4. På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål.

Ret beset er det jo konkurrenceforvridning til fordel for postordrefirmaer, og hvad siger EU mon til det? Isenkræmmerne må enten ansætte bybude, eller også må du tage fiskestangen med og røjserne på, når du skal købe ny urtekniv.

Dage med pasform

Der er dage med pasform til lænestolen. Nogle må man bruge på at arbejde, men som regel får dagene først pasform i weekenden, når ugen er ved at være slidt til.

Så kan man hygge sig i lænestolen med bevidstheden om, at der er en dør, man kunne gå ud af, og uden for døren er der en vej, og vejen fører ud i verden. Hvis man altså gad.

Men lørdage med pasform er skabt til lænestolen, og døren forbliver lukket.

En snegl på vejen

På vej til mit arbejde er der en strækning, som myldrer med vinbjergsnegle, når det har regnet.

Når asfalten er våd, skal de absolut krydse gaden. Eller måske har de en dødsdrift, for mange bliver kvast af biler. I år har det regnet meget.

På vej mod næste weekend

Når jeg ser sådan en fætter puste ud på asfalten, kan jeg identificere mig med den. Ligesom den er på vej mod det grønne på den anden side, er jeg på vej mod næste weekend.