Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Hold i ryggen er et baghold

Der skal helst være hold i rygter, men hold i ryggen er et lumpent baghold, og jeg har en rigtig dårlig holdånd.

Tot og Æsel

Hverken Tot eller Æsel har rygproblemer

Skønt mit lændehold ikke er et elitehold på prolapsniveau, er det absolut ikke mit favorithold, for jeg er sat på bænken og kan fx ikke dyrke havearbejde.

Man kan så med god ret sige, at intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, men jeg var alligevel helst holdbar eller ryggesløs, for et forhold er næppe bedre end et baghold.

Selv når man sidder stille, skal man være agtpågivende og fx zappe væk fra tårepersere, for enhver bevægelse er en smertefuld holdkamp.

Det står mig ikke ganske klart, hvad der udløste holdindsatsen, men jeg så gerne en snarlig holdudtagelse.

Man skal holde sin ryg fri, skal man.

/Eric

Fra ferie til hårdt arbejde

Pyh, hvor er jeg træt! Huset er rengjort for håndværkerstøv, og de fleste ting er flyttet fra kælderen tilbage i de nye køkkenskabe.

Nyt køkken

Nyt køkken

En klump af højskabe og køleskab er lavet til en arbejdsplads. Overskabet i midten (to låger) skal erstattes af et vitrineskab.

Vi kom hjem fra Sicilien i går aftes, en god halv time senere end planlagt fordi kufferterne ville more sig lidt på egen hånd i Amsterdam. Det anede mig, at Helles nye røde var en taske.

Kufferterne blev bragt i formiddags, og i et senere indlæg følger mere om ferien, som var tip top, selvom den startede med krise og kaos pga. aflyste fly fra Rom.

Da vi rejste, rykkede håndværkerne ind, og udover en stribe vedligeholdelsesopgaver er det væsentligste et helt nyt køkken. Der mangler et par vitrineskabe, men det er vist ikke usædvanligt, at køkkenfirmaerne ikke kan finde ud af at levere det bestilte.

Der er også et par småting, såsom en vandlås der drypper, men detaljer af den art følges der op på i næste uge, når arbejderne gennemgås for fejl og mangler.

I dag stod den først på rengøring. Hele køkkenet, det siger sig selv, men også resten af hytten – der var håndværkerstøv overalt undtaget i kælderen. Der var også lige en langhåret græsplæne, der skulle klippes, mens der er tørvejr.

Dernæst skulle alt på plads igen – alle de ting, som var i det gamle køkken, og som var pakket ned i kasser og båret i kælderen. Selvfølgelig har vi benyttet lejligheden til at smide ting ud, vi alligevel aldrig bruger, men pyh, hvor blev det til mange ture op og ned ad kældertrappen.

Men hvor er det en fornøjelse med et nyt køkken, som ikke kun ser bedre ud, men som også er en bedre og mere funktionel arbejdsplads.

Nu skal der slappes af – i morgen er der atter en fridagsarbejdsdag. Man kunne jo også smage lidt siciliansk solskin på flaske: Tilpas nedkølet limoncello. Uhm!

/Eric

Mit bijob med Excel-programmering

Det er fint, når man kan tjene en skilling på at lave noget, man synes er sjovt. Fx har jeg lige lavet et Excel-program til en kunde.

Kode

Jeg har nogle websider om Programmering i Excel med VBA makroer, og det hænder jævnt tit, at nogen skriver og beder om hjælp til et eller andet. Det får de så – som regel.

Som regel kan jeg nemlig hurtigt gøre folk glade, og det er rart, for taknemmelighed er ikke hverdagskost for en synder. På den måde får jeg også indblik i de utroligt mangeartede opgaver, folk arbejder med, og det kan give inspiration.

En gang imellem sker det, at nogen vil hyre mig til at løse en opgave. Hvis det er noget, jeg magter og orker, får de et tilbud.

Læs resten