Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Nyt køkken og renovamok

Køkkenet og en del mere skal renoveres, mens vi er på Sicilien. Entreprenøren er valgt, og forberedelserne med at rydde køkkenet er startet.

Udsigt fra det græske teater i Taormina

Når vi rejser til Sicilien, rykker håndværkerne ind, og når vi kommer hjem, er håndværkerne ude.

Jeg har før skrevet, at det var sindssyge i gerningsøjeblikket, da vi i sin tid købte en hjørnegrund, og jeg gentog det i dag, da jeg gennemførte første heat af årets første fortovsrensning.

Første heat, kalder jeg det, for fortovet er så langt, at jeg ikke kan klare det hele på én dag. Der blæser en kold vind, så jeg var forfrossen efter en god time og lod det være ved det.

Men det er nu engang her, vi bor, og når vi rejser på ferie til Sicilien, rykker håndværkerne talstærkt ind. Køkkenet skal skrælles fuldstændig, og nyt skal op inklusive nyt gulv, kontakter, lampesteder m.v. Det eneste, der ikke skiftes, er loft, køleskab, komfur og opvaskemaskine.

Læs resten

Vildfarne forespørgsler om råmaterialer

Det sker, at folk kommer direkte igennem til mig og spørger, om cementfabrikken kan bruge dit eller dat – fx hestemøg fra travbanen.

Jeg har gennem årene fået stor erfaring i at vurdere, om et råmateriale eller brændsel kan bruges i Aalborg Portlands cementproduktion.

Normalt er det vores indkøbere, der spørger, hvis en kravspecifikation ikke giver entydigt svar, og hvis folk vil sælge noget, er det da også rigtigst at kontakte indkøbsafdelingen.

Men det hænder, at nogen kommer direkte igennem til mig. Som regel fordi de kender nogen, som kender mig, eller fordi omstillingen misforstår og tror, at det er noget procesrelateret.

Den sjoveste forespørgsel, jeg har fået, var nok dengang en fyr ringede og spurgte, om vi var interesseret i hestemøg fra travbanen – han havde jo læst i avisen, at cementfabrikken brænder det tørrede spildevandsslam fra Aalborg kommune. Læs resten

En elcykel, Skat

Penge tilbage i skat er dejligt, og da bakkerne er blevet stejlere og modvinden fremherskende, har jeg besluttet at købe en elcykel.

VæltepeterDet med at vente i hele og halve timer på Skats server er ikke os, så vi rettede først årsopgørelsen i dag – helt uden irriterende ventetid.

Med fuldt håndværkerfradrag får jeg knap 7K tilbage og fruen endnu mere. Jeg har ikke undersøgt, hvorfor de har overvurderet vores beskedne indkomst, men har blot taget det til behagelig efterretning.

Pengene er ikke udbetalt endnu, så de brænder ikke i lommen, men de betyder alligevel, at mine overvejelser om at købe en elcykel er blevet til en beslutning.

I mange år har cyklen været vores foretrukne transportmiddel, og det er den stadig, men i de snart 24 år, vi har boet på toppen af Vejgaard, er bakkerne blevet stejlere og modvinden hyppigere. Læs resten