Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Det var godt at hyre arkitekten

Renovering af udestuen m.m. går nu i udbud, og om alt går vel, er håndværkerne færdige (eller næsten), når vi vender hjem fra ferie.

Et for indlægget aldeles irrelevant billede af en vandgran.

Et for indlægget aldeles irrelevant billede af en vandgran.

Noget af det bedste, vi har fundet på længe, var at hyre et arkitektfirma til at forestå renoveringen af udestuen m.m. Der er bare styr på det hele, og med sin tekniske indsigt, er han kommet med flere gode ideer, som vi aldrig havde fundet på.

I går havde vi møde om udbudsmateriale og kontrakt. Det var et veritabelt katalog af muligheder, hvor vi så kunne fravælge. Samtidig havde han budgetpriser på hver enkelt del.

Det var ikke meget, vi fravalgte, for hans skøn over totalomkostningerne var en del lavere, end vi havde ventet (læs: frygtet).

Læs resten

Stille sommer med for få helligdage

Æbler
Solen hænger i blændehøjde, når jeg cykler på arbejde, og trafikken er ferietynd. Nogen er kommet tilbage fra ferie, men der er stadig stille.

Der er af gode grunde ikke så mange møder i ferietiden, og det er rart, når man har flere opgaver end til daglig. Alligevel er der stille, aktivitetsniveauet er på vågeblus.

Det er og har været en pragtfuld sommer, om end det er for varmt at bevæge sig. Regnvejret søndag kom som en forløsning, men der er varmt igen.

Heldigvis støder mit kontor op til kontrolrummet, og der er aircondition. Det går jo ikke, at de mange computere får hedeslag, så produktionen må stoppe.

Min kontorfælle kom fra ferie i går, og det var rart. Så skal jeg ikke lave det, han er bedst til. Det er også godt at have en at ping-ponge med, når noget skal analyseres.

Når jeg kommer hjem, flader jeg bare ud på terrassen. Alt andet er for varmt, og på den måde er det en stille sommer.

Måske er det æbletræets sidste. Barken er frønnet af alderdom, der er døde grene og færre æbler, end der plejer at være. Men hvis træet er lige så gammelt som huset, et det 63 år, og så har det ydet sit, uanset hvad regeringen siger.

I Aalborg er dagens længde aftaget med 1:26, og før vi får set os om, er sommeren slut. Så tager vi til Grækenland, hvor sommeren er mere holdbar.

Indtil da er weekenderne for korte, og hvis nogen gider stifte en folkebevægelse for sommerhelligdage, får den min fulde støtte.

Ikke at jeg tror, den kommer igennem med noget; dertil er folketingets ferie alt for lang.

/Eric

Om terrassen og at lære af historien

Rundt omkring i verden slår de hinanden ihjel med ubændig blodtørst, i Ukraine, i Gaza, you name it, men her på terrassen hersker fred.

Hvis galningene i verdens brændpunkter har lært noget af historien, er det at dræbe med større og større teknisk snilde. Civilisationens fernis er tynd som bladguld.

Jeg derimod har for eksempel lært, at bærbare computere og WiFi kunne gøre os til friluftsmennesker. Fra maj til og med september har der nu i nogle år været dømt terrasse i al slags vejr undtaget < 12° C og storm fra øst.

tot_oregano

Tot gør os selskab. Han har sin egen stol med hynde, men ligger også gerne på Helle, når hun har lagt benene op og ser komfortabel ud.

Læs resten