Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Inspiration i regnvejr

Hvordan finder man inspiration til at nedfælde glade minder fra solrige Sicilien, når regnen siler ned, det blæser og er hundekoldt?

RegnskyOg det kalder de sommer! I trods har jeg iført mig adskillige lag tøj og putter mig under hele to tæpper på den overdækkede terrasse, men det er koldt alligevel. Der er så koldt, at jeg kan se min egen ånde.

Regnen trommer på halvtaget, og det kunne sikkert være inspirerende, hvis jeg skulle skrive om efterårsdepressioner, uhelbredelige sygdomme eller regeringens skattereform, men sgu’ ikke når det skal være en glad rejsebeskrivelse fra solrige Sicilien.

Solsorten har det sikkert på samme måde. Han prøver et lille fløjt, men det bliver ikke rigtig til noget, og han puster sig op for at holde varmen.

Man kunne selvfølgelig tage sig en limoncello, lidt solskin på flaske, men det ville være selvbedrag. Jeg må bare vente på bedre vejr og højtryksinspiration. Lige nu passer vejret bedst til at læse aviser og vedligeholde politikerleden.

Men okay, det med limoncelloen var måske ikke så dum en idé alligevel …

 

Det blæser godt

Det blæser godt, siger man, men det er jo noget vrøvl, for hvad godt er der ved kraftig blæst, medmindre man er windsurfer?

Måske er det kun i Nordjylland, man siger sådan, jeg ved det ikke. Vi siger jo også: ”Det er godt nok” i tide og utide og kan sågar finde på at sige: ”Det er godt nok skidt,” og det er i hvert fald noget vrøvl. Det udtales i øvrigt: ”Gonnok”.

I dag havde jeg modvind på cykelstien hjem fra arbejde, og så er det godt nok noget skidt, at det blæser godt.

Men betydningen af kropslige anstrengelser og semantiske spekulationer skrumper i det store perspektiv, som tegnes af, at jeg nu har ferie. Fra i dag.

Det er godt nok godt, og så vil jeg blæse på blæsten!

 

Solsortene og videokameraet

Solsortene i baghaven er gode motiver, når jeg vil øve mig med det nye videokamera, og med den kraftige zoom kan jeg undgå at skræmme dem.

Haven er territorium for en solsortefamilie, og græsplænen er det foretrukne spisekammer. Her hopper de rundt, lægger hovedet på skrå og finder kryb. Ind imellem er der tid til et bad, og hen under aften synger fatter solen ned.

Fuglene har været gode motiver for øvelserne med det nye videokamera, som jeg må se at finde et andet navn for end ”Sony HDR-CX250E”.

Man skal jo eksperimentere for at blive fortrolig med mulighederne, og den kraftige optiske zoom har overrasket mig. På mange gange fuglenes sikkerhedsafstand kan jeg zoome ind og få et pænt skarpt billede.

Men det kræver øvelse, for med kraftig zoom virker selv små håndrystelser meget voldsomme. Man skal også lige lære det rette tryk på knappen, så der ikke zoomes for hurtigt ind og ud.

Nogle af disse begyndervanskeligheder ser man i de flg. klip. Det første klip er fatter i fuglebadet på 6 meters afstand. I det andet får han fat i en regnorm, som fruen dog straks ”overtaler” ham til at afgive. Det er hende, der bestemmer i den familie.

Jeg har prøvet at brænde en DVD med den medfølgende software, og det tog 1½ time at konvertere sølle 2,2 GB til et standardformat og brænde skiven. Heldigvis har jeg fundet ud af, at fjernsynet kan afspille filerne i det originale format.

Det skyldes sikkert, at både kamera og fjernsyn er fra Sony – fjernsyn fra andre producenter kan næppe læse videofilerne i Sonys eget filformat.

Det er super! Det går meget hurtigere at brænde en datadisk, og så fungerer den som lagringsmedie for de originale filer. Ekstern lagring er nødvendig, for selv få sekunders video i HD fylder rigtig meget.

Og nu vil legebarnet ud at se, om solsortene er villige til at posere. 🙂