Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Mus i mit hus

Da jeg tog overtøj på i morges, kom en lille mus spadserende i entreen. Jeg spurgte, hvor den skulle hen, men den var musestille og svarede ikke.

MusLille bitte var den, mindre end en tændstikæske. Jeg er ikke musekyndig og kan ikke sætte navn på racen, men en mus så lille er nok en musling.

Den virkede ikke frygtsom og havde ikke travlt, men hjulede støt hen over tæppet som en lille mørkegrå legetøjsbil.

Jeg kunne nemt have trådt på det lille væsen, men det faldt mig ikke ind. I stedet åbnede jeg åbnede døren til vindfanget, og med lidt støvletramp blev musen overtalt til at klatre over dørtrinet.

Opmuntret af min succes åbnede jeg derpå hoveddøren. Musen var henne at sniffe, men det var alligevel et nummer for koldt, så den gøs og gemte sig bag skohylden.

Det kan jeg ikke fortænke den i, for kulden er ikke tillokkende, men i modsætning til musen har jeg et arbejde at passe, så jeg lukkede døren til vindfanget og tog af sted.

Da jeg kom hjem, ville jeg have Mickey til at posere, men kræet var ikke i vindfanget længere, så jeg tog et billede af Helles mus i stedet. Om musen er ude væk eller inde væk, ved jeg ikke, men i den kommende tid vil mit blik nok afsøge krogene.

Vi må hellere investere i et par fælder, for selvom den så nuttet ud, vil jeg ikke dele hus med mus.

 

Super lavenergi køleskab

Jeg har et kæmpestort køleskab, som overhovedet ikke bruger strøm eller anden energi. Det virker effektivt det meste af vinteren.

Terrassen som køleskabJeg har ikke meget godt at sige om vinteren, bortset fra at man ikke skal slå græs og den slags. Dog må man lade vinteren, at den forvandler terrassen til et glimrende køleskab, ja undertiden en dybfryser.

Man behøver ikke putte rester og den slags i pladsøkonomiske bøtter, for at det hele kan være i køleskabet. Nej, ud på terrassen med stegegryden, hvis man ikke gider andet. Her bliver tingene også kølet ned hurtigt, hvilket jo er vigtigt, hvis man vil undgå ubehageligheder.

Man kan også købe stort ind uden at tænke på, om der nu er plads i det energimærkede køleskab, hvor pladsen er trang pga. den tykke isolering.

Så når der partout skal være hunde hop koldt, er det i det mindste positivt, at man har terrassekøleren, selvom den blev invaderet af fygesne forrige weekend.

 

Fornyelse af pas

Passet udløber, mens jeg er på Sicilien. Det ville ikke være den store ulykke, men nu har jeg jo købt returbillet, og den kan ikke ændres.

Jeg har derfor fået taget nyt pasfoto og skal nu ansøge om nyt pas. Det er risikabelt, for man risikerer at ryge i spjældet, hvis man sætter et flueben forkert.

PasfotoDen lokale fotohandler tog det nye pasbillede. Det er et job for en professionel, for i 2006 kom der nye og skrappe regler for fotos til pas og kørekort.

Han bad mig tage brillerne af, for der må ikke være reflekser, og man skal tydeligt kunne se øjnene. Det hele var overstået på mindre end et kvarter, og de fire små billeder kostede 100 kr. Det gjorde de også for 10 år siden, så her er da endelig en ting, der ikke er steget i pris.

Man er under mistanke, når man søger om dansk pas. På blanketten citeres straffeloven i uddrag, og der står, hvilke registre man kommer i.

Jeg har udfyldt ansøgningen og kontrolleret, at jeg er mand, har dansk indfødsret og har haft pas før, for hvis jeg afgiver urigtige oplysninger, kan jeg straffes med fængsel.

Ansøgningen skal jeg aflevere personligt hos Borgerservice sammen med 600 kr. og det pas, jeg under strafansvar har oplyst, jeg har haft før. Borgerservice lukker tidligt undtaget om torsdagen, hvor borgere med arbejde kan få service indtil kl. 17.

Skal man have indfødsret i dag, skal man bestå en eksamen, hvor man ikke ved, hvilke spørgsmål man skal besvare forkert for at svare rigtigt.

Så jeg er glad for, at jeg fik indfødsret, før det blev besværligt, og at det kun er passet, der skal fornys.