Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Brudstykke

Det kan godt være, at det ikke er skybrud i teknisk forstand, men et eller andet er der da brud på. Jeg er helt brudsikker.

Fodspor i betonDet behøver vel heller ikke være skybrud eller syndflod i bibelsk forstand for at være træls.

Man kan bare konstatere, at det vælter ned med brudstyrke. Et rigtigt nedbrud. Hvad skal monsunen på disse breddegrader?

Hvis det lige pludselig røg retur, kunne man tale om opbrud. Det kunne se skægt ud. Ligesom en regnvejrsfilm kørt baglæns, men så heldige er vi ikke.

På Leros kan de sagtens, ingen grund til at tynge kufferten med termoundertøj og paraplyer:

Leros vejrudsigt

Fra wunderground.com. Klik for større billede.

Her er det for koldt ude – selv på den overdækkede terrasse. Regnen slipper ikke solen ind og suger al varme. To trøjer og et tæppe er ikke nok. Jeg har prøvet.

Kom nedbøren så bare fra whiskyer, var det noget ved.

Hov, nu stoppede det. Afbrudt!

/Eric

Nye vindueskarme i granit og vejrudsigten

Så kom de nye vindueskarme i granit, og snart er alt klart til håndværkerne. Vil jeg smile bredt, skal jeg bare se vejrudsigten for Leros.

Blue Pearl granit

De gamle vindueskarme er meget lidt kønne, så vi har flottet os med nye i norsk granit, Blue Pearl. De kom i onsdags.

Jeg søgte vidt og bredt for at finde nogen, der kunne levere i op til 231 cm længde, skåret efter mål. Det var ikke så let, men det lykkedes hos e-byggeri.dk.

De kunne tilmed sige inden for en time, hvornår karmene ville komme. Jeg spurgte den unge mand, om han ville hjælpe med at bære dem ind, og han sagde: ”Selvfølgelig”. Det var godt, for de store er umanerligt tunge, og dem havde jeg ikke kunnet klare alene.

Nu ligger de på stuegulvet. Jeg synes de er meget flotte. Det er en mørk granit, men det afhænger fuldstændig af vinklen, og hvordan lyset falder, for der er perlemorsagtige flager, som reflekterer lys.

De virker mørkere på afstand end ovenstående foto, som er taget på nær hold, men hvis jeg skulle vise, hvordan denne nærmest levende sten skifter udseende efter vinkel og lysindfald, skulle der en hel stribe billeder til.

Helt billige var de ikke, men jeg er særdeles tilfreds, og forhandlerens service var upåklagelig.

En succesoplevelse

Jeg har i nogen tid skumlet over regnbygerne, for græsset skulle jo gerne slås. I går, da jeg kom hjem fra arbejde, havde sol og vind tørret plænen, så jeg kom i gang i en fart.

Blygrå tordenskyer var på vej, og netop som jeg tog de sidste kvadratmeter under æbletræet, faldt de første dråber af det, der blev en ordentlig bløder. Tænk, at en græsslåning kan være en succesoplevelse!

I dag gider vi ikke lave noget, vi sidder indpakkede på terrassen og nyder det. Weekenden bliver travl, men det gør ikke noget. Jeg skal bare søge på ”Leros weather forecast” for at smile bredt.

Vromolithos Bay på Leros

Vejrudsigten er perfekt.

/Eric

Godt tilbud om hushjælp

Da jeg kom hjem, lå der i postkassen et seddel fra en polsk studerende, som tilbyder rengøring, madlavning, babysitning m.m.

Hushjælp

Siden jeg læste min første Peter Wimsey-kriminalroman, har det været en uindfriet drøm at få en butler.

Sådan en der varmer barbervandet til den rette temperatur, finder tøj frem om morgenen formiddagen, står klar med de varme tøfler og dekanterer årgangsportvinen over et stearinlys.

Men økonomien har ikke rigtig været til det. Vi har heller ingen Bentley, han kan køre os rundt i, og en rickshaw kan man ikke byde en rigtig butler.

Så med økonomisk realitetssans er Gabrielas tilbud om hushjælp ikke så ringe. Der er sikkert også krummer i en pige, som tager fra Polen til Aalborg for at studere, og som er parat til at arbejde ved siden af.

Og vi kunne gøre brug af hendes hjælp. Helle stryger, men uden begejstring, og det med rengøring og vinduespudsning går vi heller ikke til med sang. Maden ville vi dog fortsat selv lave, det morer og interesserer os (for det meste).

Babysitning og bilvask er ikke aktuelt, opvask klarer Marie (opvaskemaskinen) og at gå tur med katten Tot er mildt sagt en udfordring. Han kan finde på at gå tur med os, men det er en anden snak.

En husalf ville ikke være så tosset, men ret beset har vi nok mere brug for en havemand.

Jeg ønsker dog Gabriela det bedste, og har af diskretionshensyn fjernet hendes telefonnummer.

/Eric