Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Man skal kende sine stærke og svage sider

Nogen siger, at man skal arbejde med sine svage sider, så de bliver stærke, men det er ungdommelig dårskab – lidt ligesom at gøde græsplænen.

Når gyvelen blomstrer, er det forår

Når gyvelen blomstrer, er det forår

Det eneste, man får ud af at gøde græsplænen, er jo, at den skal slås noget oftere. Nej, man skal gøre det, man er god til, og værne om sine svage sider; ellers kan man jo ikke lave andet end at lave noget.

Jeg er fx meget dårlig til havearbejde. Det er afgjort en af de svage sider, jeg værner om – jeg er lige til planteskolens hjælpeklasse.

Men det er forår, gyvelen blomstrer og plænen gror, så i går, hvor vi havde fri pga. en flyvetur for længe siden, skulle der slås græs, skønt ingen i husstanden er god til det.

Læs resten

Berberis og Ischia

Et indlæg om lidelse og forundring, en torn og websidebesøg. De har intet med hinanden at gøre, sådan er det bare, her bestemmer jeg.

Castello Aragonese på Ischia

Castello Aragonese på Ischia

I morges skulle jeg bære sække med haveaffald ud til storskrald. Morgensøvnig tænkte jeg ikke på risikoen, og berberissen så sit snit til at jage en torn i min langemand og resolut knække sylen, så spidsen sad dybt begravet.

Den var stukket lodret ned og hånede mig med sin sorte rumpe, mens spidsen martrede den følsomme fingerspids. Jeg forsøgte at få fat med en synål, men måtte opgive – jeg skulle jo på arbejde.

Læs resten

Kampdag i haven

Jeg benyttede den internationale kampdag til at tage tidligt fri og gå til kamp mod det imperialistiske monopolmorads i forhaven.

Små iværksætterplanter fusionerer og vokser sig store på bekostning af den oprindelige beplantning, og som finanskapitalen er de tøjlesløst grådige, hvis ikke nogen griber regulerende ind.

”Nogen” er i denne forbindelse mig, og med forhavens klare paralleller til klassesamfundet syntes 1. maj velvalgt til at gå til kamp mod imperialistplanterne og undsætte den undertrykte urbeplantning.

Så jeg savede og klippede udbyttebuske til rode med sav, ørnenæb og saks, så jeg nu knap kan trykke ENTER med højrehånden. Det værste var ikke roserne, der ellers kan svirpe med halen som en pigrokke, nej det værste var berberissene.

Læs resten