Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Søndagens succesoplevelser

Jeg måtte en tur i byggemarkedet. Jeg har byggemarkedsfobi, men der var ingen vej udenom: Bruseren var kaput, og bade vil man jo.

Sammenføjningen mellem slange og bruser var flækket. Sådan noget går jeg ikke så højt op i, hvis det virker alligevel, men efter en afkalkning (brusere kan også blive for vandbesparende), var der ikke noget til at tætne revnen, og man kan tænke sig til resten.

Så jeg måtte en tur i byggemarkedet, som jeg hader, fordi jeg aldrig kan finde det, jeg leder efter, og altid har glemt at tage mål, hvis dimsen fås i flere størrelser, og altid gør noget forkert, når jeg gør det selv i stedet for at lade andre gøre det.

Tot nyder livet

Læs resten

Hensynsfuld parkering

Få ting kan hidse mig op som biler, der holder på cykelstien og spærrer, men på hjemvejen har en bil holdt hensynsfuldt parkeret i ugevis.

Det er ikke hver dag, jeg cykler ad Østre Allé, men det sker, når jeg fx skal købe et eller andet ind på vejen, og så er bilen svær at overse.

Nu har den holdt der i flere uger. Der er ikke fortov ved siden af cykelstien, men alligevel har bilisten hensynsfuldt fundet plads, der hvor fortovet ville have været, hvis der altså var plads til et fortov.

Og det sætter jeg pris på. Jeg er normalt et besindigt menneske med en udstrakt grad af selvkontrol, men bilister, som parkerer på cykelstien for at snakke i mobiltelefon eller hæve penge i en automat, kan få mig op i det røde felt.

Hvad rager deres bøder mig, når jeg ikke kan komme forbi? De kan sgu’ da slukke for den mobil. Mennesket har faktisk erobret det meste af jorden uden mobiltelefon eller parkering på cykelstien.

Derfor sætter jeg stor pris på, at denne bilist har langtidsparkeret hensynsfuldt.

Hensyndfuld parkering 1

Hensyndfuld parkering 2

Det undrer mig bare, at ingen henter vraget, selvom politiet har pakket det ind i gavebånd.

 

Om ukrudt og design

Mælkebøtte

Hvis væksten i samfundet stod mål med den seneste tids botaniske udvikling på mit fortov, var krisen afløst af overophedet tigerøkonomi.

Ukrudtets kickstart skyldes nok, at foråret endelig er kommet, selvom jeg hellere ville give regeringen skylden med al dens snak om netop kickstart og vækstpakker.

Jeg kunne ikke finde på flere gode undskyldninger. Ferien er omme, og man skal syd for Alperne for at finde bedre vejr, så jeg har renset fortov i dag.

Det indebar også amputation af de tentakler, som glubske vækster i havens reservat sender på mission for at indfange fodgængere, der uvidende om faren passerer uden for raftehegnet.

Jeg har siddet nogle timer på fortovet for at grave ukrudt op af revnerne og efterfølgende fejet, så alt ser præsentabelt ud og lever op til dydsiret parcelhusnorm.

Og nu fortæller ømheden i fingre og ryg mig, at jeg slet ikke er designet til den slags. Nej, jeg er designet til lænestole, middelhavsmad og ferie i lande, hvor oliventræerne trives.

Jeg har fx aldrig fået ondt i ryggen af at være på ferie, bortset fra den gang på Rhodos, hvor jeg forløftede mig på en kuffert, men det var jo heller ikke til at vide, at mokken havde fyldt sin bagage med guldbarrer.

Jeg har heller aldrig fået ømme fingre af at marinere en lammeculotte endsige stege og spise den, og det er godt, for ud over lænestolen er det nemlig programmet for resten af dagen.

Først vil jeg dog sidde lidt og planlægge marinaden i detaljer. Det er bedst at gøre det, man er designet til.