Forsikringsselskaber er tunge at danse med

Man skal gennem en labyrint af bureaukratisk forhalingstaktik, før man kan få erstatning for noget så simpelt som en trafikskadet cykel.

Labyrint

Vejen til erstatning

Som før beskrevet tog cyklen skade, da den og jeg blev angrebet af en uagtsom varebil forleden. Hovsabilisten kontaktede leasingselskabet, som fortalte, at jeg skulle kontakte mit eget forsikringsselskab, som så ville tage sig af sagen.

Efter et par dage lykkes det at komme igennem til mit forsikringsselskab. En dame fortæller mig venligt, at de ikke vil røre sagen med en ildtang. Jeg skal selv kontakte skadevolders forsikringsselskab.

Videre til leasingselskabet, som dirigerer mig videre til Chartis, der har forsikret bilen. På hovsabilistens foranledning har leasingselskabet skrevet til Chartis den 2. februar kl. 15:46, får jeg at vide.

Efter laaang tids dåsemusik får jeg en Chartis-mand i røret. Jeg fortæller ham faktuelt og præcist, at jeg tirsdag morgen blev kørt ned af en bil, som er forsikret hos dem, og at min cykel tog skade ved uheldet.

Han beder om og får bilens registreringsnummer. Bilen er ganske rigtigt forsikret hos dem, men de kender intet til sagen. Og så spør’ han:

”Hvilken skade er der sket på bilen?”

Jeg skal skåne jer for resten. Jeg fornemmer, at dette bliver tungt. Jeg er trådt ind i en labyrint af bureaukratisk forhalingstaktik.

8 thoughts on “Forsikringsselskaber er tunge at danse med

  1. Ellen

    Sikke en mølle, du åbenbart skal igennem nu.
    Jeg ville seriøst overveje at skifte forsikringsselskab, for det, du lige har oplevet, er ikke rimeligt.
    Jeg er tre gange, på mine 2×60 km om dagen i små 33 år, blevet påkørt bagfra, hvorfor det ikke er min skyld og dermed ikke min forsikring, der skal betale skaden. Men jeg henvendte mig til mit forsikringsselskab, som tog sagen med det samme og sagde, at mellemregningerne klarer de selv selskaberne indbyrdes. Faktisk ville de helst ikke have, at jeg henvendte mig til et ‘fremmed’ selskab. Jeg har mit selskab, og det er min kontakt til det system. Se, det kan vi jo lide, og jeg undrer mig over den dårlige behandling, du har fået.

    Svar
    1. Eric

      Ja, jeg var også lidt overrasket. På den anden side har der (trods labyrinten højere oppe på siden) ikke været problemer med ALKA de ganske få gange, hvor der har været rørskade eller en stjålet (!) cykel. De er heller ikke så grådige som aktieselskaberne, så jeg tror jeg bliver. Græsset er måske grønnere hos naboen, men så skal det sikkert klippes oftere.

      Jeg skal såmænd også nok få min erstatning, men attituden hos den Chartis-medarbejder, jeg talte med, var bestemt ikke til en reklamefilm for selskabet.

      Svar
  2. Stegemüller

    OK og jeg glemte at oplyse, at der ganske enkelt er objektivt ansvar for bilister. Det betyder, at bilens ansvarsforsikring skal betale nærmest uanset hvilke omstændigheder, der ligger til grund for ulykken!

    Svar
    1. Eric

      Ja, det sagde min egen forsikring også. Dog med denne tilføjelse: “Med mindre cyklisten har udvist grov uagtsomhed.”

      Svar
  3. Stegemüller

    Altså jeg var faret 4 meter op i luften, hvis jeg ringede og de spurgte mig, hvilken skade, der var sket på bilen! Du ringer og spørger, hvordan du kan få udgifterne til at reparere din cykel refunderet og så skal de simpelthen ikke spørge sådan. Det er en hån!

    Svar
  4. Erik Hulegaard

    Når jeg gennem mit plettede liv har bevæget mig i talrige gadebilleder i ind- som udland, har nogle forhold altid slået mig med næsten nuklearagtig kraft. Et af dem er de mildest talt imponerende forsikringsbygninger/-paladser, der kan ses.

    Et “studentervikariat” kort efter stenalderen i et sådant palads (Danske Lloyd) befæstede min livslange tro på, at blogindlæggets illustration på enkel og mesterlig vis illustrerer arbejdsgangen i en skadesanmeldelse.

    Cand.act.- uddannelsen i forsikringsvidenskab gør givet meget for at vedligeholde denne labyrint. Derimod kniber det ganske meget mere i diverse troværdighedsanalyser over brancher, hvor ikke blot TDC, diverse automekanikere o.a. bunder de nederste pladser.

    Medens den nordjyske næse bliver pudset næsten konstant, reservér mindst et lommetørklæde til at tørre sveden af panden i den proces, der er igangsat for at få retmæssig erstatning.

    Fortsat go´ bedring…og jagt! 😉

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.