Sommer, tidens hast og GDPR-kollaps

Så kom den danske sommer, som vi kender den, og med det vand, vi fik i går, er der ingen overhængende brandfare.

Vi tog ekstra tøj på og nød lørdagen på terrassen, mens regnen trommede på halvtaget. Det var ikke nødvendigt at efterfylde fuglebadet, og som i trods grillede vi.

Naboen holdt sig inde. Han bruger ellers al sin fritid på at rive bede og trimme plænen med en neglesaks, men i går var det alligevel for vådt.

Det med neglesaksen er selvfølgelig løgn, men det er et udmærket billede på hans entusiasme. Han er flink nok, og lyden af riven giver ikke mig dårlig samvittighed.

Tværtimod glæder det mig på kattens vegne, at løs og velrevet jord er så let tilgængelig.

Tidens hast

Det er utroligt, som tiden spurter af sted. I morgen er der kun et halvt år til, at jeg har sidste arbejdsdag, hvis ferieforbruget følger planen, og det plejer det at gøre.

Nogle af mine kollegaer, der er gået på efterløn, arbejder deltids som konsulenter. Andre kollegaer spørger spøgefuldt, om jeg så også skal være konsulent, og på Helles forslag svarer jeg: ”Det har fabrikken ikke råd til!”.

Når det skal være, skal det være. Et clean cut, så jeg kan komme videre – sådan har jeg det bedst.

GDPR og kollaps

Los Angeles Times blokerer EU

Los Angeles Times og flere med dem blokerer nu adgang fra EU-lande. Mere om dette senere i indlægget.

Og nullermændene i EU skal nok sørge for, at jeg ikke kommer til at kede mig.

Bedst som hjemmesiden levede op til ånden i EU’s nye regulativ, GDPR, gik det op for mig, at det betød et kollaps af besøgsstatistik og annonceindtægter.

Jeg havde lavet det så fint på de almindelige websider, som mest er om vores rejser og makroprogrammering i Excel – altså ikke mine blogs, som drives af WordPress.

Maskinrummet fungerede velsmurt, og når en ny læser kom til, poppede vinduet reglementeret op med valget mellem ja eller nej tak til cookies.

På mindre end en uge var besøgstallet ifølge Google Analytics kollapset, og annonceindtægterne var faldet med 95 %.

Jeg kunne se på serveren, at besøgstallet var nogenlunde uændret, så når det ifølge Google Analytics var faldet til nul og niks, kunne det kun skyldes, at flertallet takkede nej til cookies og dermed satte Analytics ud af spil.

Jeg forstår på en måde godt de besøgende.

Selvom deres browsere bugner af spion-cookies fra Google, Facebook med flere, og selvom de for en uge siden klikkede lystigt på annoncer, føles det tryggere at klikke ”Nej tak” end ”OK”, når man får en pop op i næsen.

På serveren kan jeg se, at meget få læste, hvad de sagde nej tak til. Jeg tænker, at netaviserne, der er afhængige af annonceindtægter, må styrtbløde.

Konsekvensen

Jeg har derfor lavet tingene om. For at komme ind i varmen, skal man nu acceptere cookies – take it or leave it.

Det svarer til, at aviser eller andre sider blokerer browsere, der bruger en adblocker. Man kan diskutere den slags fra nu og til dommedag, men det er mine sider, og jeg bestemmer (endnu), hvem der har adgang til min baghave.

Jeg skriver ikke for at tjene penge, men det er da rart med et supplement til rejsekassen.

Det står enhver frit for at blokere for cookies i browseren eller installere en adblocker. Der er indtil flere muligheder, jeg vil ikke være barnepige.

Jeg spiller med åbne kort i modsætning til fx flere netaviser, der sætter sporings-cookies, selvom du udtrykkeligt har valgt dem fra. Det er indviklet, og måske kan de bare ikke finde ud af det.

Derudover har jeg for de engelske sider gjort visning af pop op-vinduet afhængig af, om den besøgende tilgår siden fra et EU-land eller ej. Det gøres med anonym geolokation.

45 % af mine besøgende kommer fra lande uden for EU, og alene i går var der besøg fra 35 af disse lande. Hvorfor skulle jeg genere dem med EU’s påfund, som kun gælder for EU-borgere?

Vi må se, hvad eurokraterne finder på næste gang. Jeg tror ikke, de helt forstår rækkevidden af deres beslutninger.

Vidste du fx, at flere amerikanske medier og virksomheder nu blokerer besøgende fra EU? De fleste gør det, fordi de ikke lever op til GDPR og ikke vil risikere EU’s enorme bøder.

Det kan du læse mere om på fx Version2.

Vi kommer ikke til at kede os foreløbig, og nu regner det igen. Thor har spændt bukkene for vognen og kører i fuld fart.

/Eric

12 tanker om "Sommer, tidens hast og GDPR-kollaps"

  1. Karl

    Tja, nu er jeg jo kun almindelig bruger, har ikke en hjemmeside, men dine bemærkninger omkring GDPR får mig til at tænke på, om det ikke er lidt ligesom bump på villavejen!
    Der er en tre fire stykker der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt, de fræser afsted til fare for børn, cyklister og katte. For at få dem ned i fart laver man så nogle kostbare asfaltbuler med jævne mellemrum ned ad vejen, så alle bliver generet af ubehaget. Som regel også de fire banditter! På internettet frygter jeg dog, at banditterne finde en smutvej, så de kan fortsætte som de plejer.

    Svar
    1. Eric

      Glimrende sammenligning. Man kunne også sige, at de lægger ansvaret på postbudene, som leverer pakker med småkager, og kun i beskeden grad tvinger småkageproducenterne til at makke ret. Man kan fx sagtens lave reklamer, der viser noget med relevans for sidens indhold, uden at bruge høstede persondata til at målrette. Det er høsten og misbruget af persondata, man skal til livs – ikke redskaberne og postbudene.

      Det ville ikke overraske mig spor, hvis dette regulativ tager livet af flere netaviser.

      Svar
  2. Henny Stewart

    Tjah, man kan blokere folk fra EU, man kan blokere folk, der gør ditten og datten. Samtidig kan man med gratis software sagtens optræde på nettet med en anden ISP, og så er der ingen, der ved, hvem man er.

    I princippet synes jeg, at internettet er for alle. Jeg hader alle de hindringer, der lægges i vejen. Af mange grunde er jeg også gal på betalingssites, så bortset fra streamingtjenester, bruger jeg dem ikke.

    Der er vel en tanke om at beskytte borgerne et eller andet sted i det der GDPR-fis, men jeg har _meget_ svært ved at få øje på fordelene.

    Ærgerligt for dig, at du mister Google-rubler på den konto. Jeg har dog ikke set dine annoncer i årevis, men adblocker fortæller mig, at du pt. har 3.

    Svar
    1. Eric

      Enig. Dog synes jeg, det er helt rimeligt, at fx aviser tager sig betalt i form af abonnement, for at man kan læse visse artikler, men det er nok ikke den slags, du tænker på.
      Ja, vel er det ærgerligt med Google-rublerne, men selvom det næppe bliver som før, går det den rigtige vej igen, efter jeg tog konsekvensen. Det er langt fra nogen formue, men lidt har også ret.
      Hvis din adblocker spotter annoncer på denne blog, er det tid, at den skifter til sommerdæk – her er p.t. ingen annoncer 😉

      Svar
      1. Henny Stewart

        Så Adblocker er fuld af løgn? Hvorfor er jeg ikke overrasket? Nå, men det er jo også den gratis version, jeg bruger. Efterhånden er det blevet lidt af en religion for mig, det med ikke at smide penge ud på noget, man kan få gratis, også selv om der så er lidt færre “features” at gøre godt med. Eller at softwaren har et lidt anstrengt forhold til sandheden. 😉

        Svar
        1. Eric

          Min adblocker (Adblock Plus til Chrome) er også gratis og siger nul reklamer. Du kan jo slå den fra et øjeblik og refreshe siden. Hvis du så ser reklamer, er jeg blevet hacket!

          Svar
  3. Stegemüller

    Jeg forstår virkelig godt, at du ikke skal være konsulent. Enten er man fratrådt, eller også er man ansat. Det der midt imellem kan jeg ikke se en idé i. Men virksomheden kunne vel have rigtig meget gavn af dit VBA-arbejde og makroarbejde? Er det ikke svært at overlevere? Jeg tvivler ikke på, at du har skrevet fornem dokumentation, men det er jo alligevel noget andet, at sidde med et levende menneske ved sin side. Jeg tror, vi har “talt” om det pr. mail: Det er rigtig svært at arve regneark. men det er jo pdas. ikke dit problem om seks måneder.

    Mht. GDPR: Jeg er så dum, at jeg intet ved om reklamer og cookies, så: Hvilken sammenhæng er der mellem de to ting? Får jeg kun vist reklamerne, hvis jeg siger “Ja tak” til cookies? Ellers kan jeg ikke få det til at hænge sammen med det, du skriver om Google Analytics. men jeg er som sagt ignorant her.

    I min lille verden orker jeg ikke at skulle klikke hverken Ja eller nej 500 gange om dagen, så jeg har et lille ad on til Firefox “I don’t care about cookies”, så jeg ser det aldrig. Herudover har jeg en ad blocker, for jeg orker ikke at se alle reklamerne.

    Som Henny er jeg også træt af alle betalingsmurene. Af samme årsag har jeg droppet aviserne, jeg ellers læste via FB. Der er selvfølgelig ikke noget at sige til, at journalisterne skal have deres løn, men jeg har ganske enkelt ikke råd til at abonnere på en avis end ikke i netudgaven. Måske kunne det takseres på en anden måde fx som en pris pr. artikel: “Spyt en tier eller en tyver i hvis du vil læse denne artikel.”

    Svar
    1. Eric

      Med hensyn til makroarbejde i Excel var det måske lige det punkt, hvor jeg kunne gøre en undtagelse, fordi jeg kan løse opgaven siddende på en skyggefuld terrasse i Grækenland og finde det underholdende.
      Såvel Analytics som reklamer sætter cookies af forskellig art (hvad de så end bruger dem til), så hvis man skal blokere for cookies, skal man (som jeg har forstået det) blokere de javascripts, som styrer slagets gang. Det er i hvert fald sådan, det fungerer på de fleste sider: Hvis det “triggende” javascript forhindres i at eksekvere, udløser det hverken reklamer eller cookies,
      Jeg har NÆSTEN også droppet netaviserne. Jeg farer ikke i flint over at se en reklame eller to, men et tapet? Det kan man så undgå ved at bruge en adblocker, men så bliver blockeren blokeret …
      Det er ikke så nemt, og jeg ville ærgre mig over (so du foreslår) at betale en tier for at læse en artikel, når det (igen igen) viser sig at være værdiløst crap.

      Svar
  4. Ellen

    Jeg tænkte også på at blive konsulent (engelsk korrektur) for min gamle chef, for der var ingen i mit område, der kunne overtage lige den opgave, men da jeg regnede på, hvor mange timer det nok ville komme til at dreje sig om, droppede jeg tanken igen – også selv om opgaven kunne udføres overalt på kloden.
    Jeg kan godt lide Karls parallel med bump på vejen – den er meget illustrativ og stemmer fint overens med det, jeg har tænkt om emnet. Så meget som jeg nu kan tænke, når jeg ikke forstår det alt sammen 🙂

    Svar
    1. Eric

      Engelsk korrektur er nok nemmere at købe sig til end cementkyndig VBA-programmering, men jeg har absolut ingen planer i den retning. Der er styr på økonomien, ellers var beslutningen ikke truffet.

      Jeg synes også, at Karls billede er en glimrende illustration af grundlaget for lovgivning.

      Svar
  5. Pia

    Modsat jer har vi kun fået 8 mm vand i juni og 8 mm i maj, så det er længe siden de fleste vandværker i vores region har lavet vandings- og afbrændingsforbud, så ingen bål til Sankt Hans.
    GDPR – gør kun livet mere besværligt, og giver absolut ingen mening. De fleste data ligger jo alligevel frit tilgængelige på nettet.

    Svar
    1. Eric

      Det var godt nok ikke meget vand!
      Jeg har ikke meget til overs for implementeringen af GDPR, men jeg er ikke enig i, at de fleste data ligger frit tilgængelige på nettet. Facebook, Google, og hvad de ellers hedder, vogter nidkært over de data, de har indsamlet om dig og din færden på nettet. EU skulle ramme disse indsamlere af personlige data og ikke hjemmesideamatører og de stakkels brugere, som skal klikke “OK” eller “Nej tak” i ét væk.

      Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.