Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

I ly af landskampen mod Japan

Når landskampen mod Japan begynder om lidt, kan jeg skrive på bloggen, lige hvad pokker jeg vil, uden at nogen opdager det.

Jeg kan afsløre saftige personlige hemmeligheder og risikofrit udlove en flødefarvet Jaguar i præmie til den første kommentator.

Jeg kan også skrive nedsættende om ting og personer, jeg ikke bryder mig om.

Jeg kan skrive så meget, som jeg ellers aldrig ville gøre – bare jeg får det slettet, inden kampen fløjtes af, og Google når at cache en kopi.

Det bliver lidt som at være Palle alene i Verden uden tid til at føle ensomhed.

Man siger, at kunsten er at slå til, når chancen er der – at se den der ”once in a lifetime”.

Men endnu en gang går chancen min næse forbi.

Jeg har jo slet ikke lyst. Jeg tror jeg logger af og læser en bog.

Mobiltelefonen har ødelagt meget

Når værtshusets telefon ringede, sagde mænd ved baren ofte: “Hvis det er til mig, er jeg her ikke”. Det var før mobiltelefonen.

På vores lokale værtshus hænger et skilt med takster for forskellige ”gemme sig for konen svar”.

Det er sikkert kendt i vide kredse, men jeg havde ikke set det før, og det bragte minder om de gode gamle dage, før mobiltelefonen blev elektronisk fodlænke.

HIDING FROM WIFE

$ BAR PHONE RATES $

$ 1 ”Nope not here” $

$ 2 ”Just missed him” $

$ 3 ”Just had 1 drink and left” $

$ 4 ”Hasn’t been in all day” $

$ 5 ”Never heard of him $

(Please see bartender upon arrival)

Man kan selvfølgelig glemme mobilen hjemme, men den går jo ikke i længden.

Fødselsdag og status

Ældre mennesker har det med at gøre status, når de har fødselsdag. Det er også ok, bare de ikke holder kedelige taler, man ikke kan gå fra.

Fri mig for taler om saldoen på livets sparekassebog, erfaringens rentetilvækst og flidens frugter.

Jeg lærer alligevel sjældent noget af andres erfaringer, medmindre de bekræfter mig i det, jeg alligevel har lyst til at gøre eller ikke gøre.

Det er også gerne selvbedrag, hvis taleren siger, at han har styret sin livsbane med flid, sølvstænk i konens lokker og hvad ved jeg.

Selvfølgelig har vi indflydelse på livsbanen, men de skarpeste sving og frakørsler bestemmes tit af tilfældigheder. Skæbnen om man vil.

  • Hvis mine forældre ikke var blevet skilt, havde jeg næppe lært dansk, og du havde aldrig læst dette.
  • Hvis jeg ikke havde mødt lille lyse sambo, havde vi nok fundet andre partnere og fået andre liv. Den eneste ene er en statistisk population.
  • Hvis nogen i min humanistiske ungdom havde sagt, at jeg ville ende som tekniker på en cementfabrik, ville jeg have leet højt.
  • Hvis…

Bevares, jeg har da haft indflydelse og valg og har det også i morgen; men i mangt og meget sidder man på skæbnens passagersæde.

Jeg fylder i øvrigt 55 i dag, men du kunne jo bare være gået. Ingen ville have opdaget det.

Men det var nu pænt af dig at blive.