Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Telefon-spam og reklamer nej tak

Når telefonen ringer i den bedste spisetid og får min soufflé til at kollapse, er det som regel fordi nogen vil sælge en forsikring, et avisabonnement eller bøger fra Carlsens Børnebogklub.

De spørger gerne, om de må forstyrre mig et øjeblik. ”Det har du allerede gjort,” svarer jeg, hvis jeg da ikke bare lægger røret på med det samme. Man skal ikke føre dialog med igler.

Dørsalg og telefonsalg er generelt forbudt. Man må ikke sælge støvsugere via telefonen, og den lokale brugtvognsforhandler må heller ikke ringe med rustne tilbud. Hvorfor er forsikringsselskaber og aviser så undtaget fra denne lov?

For aviser – og åbenbart også børnebogklubber – skyldes undtagelsen vistnok hensynet til folkeoplysningen. Hvorfor forsikringsselskaber også har lov til at genere os, har jeg ingen idé om.

Ingen af dem interesserer sig det mindste for min oplysning. De interesserer sig kun for at sælge mig en vare. Intet andet. Det er decideret telefon-spam og desværre tilladt.

Jeg ved godt, at jeg kan komme på en ”Robinsonliste” ved at kontakte folkeregisteret, men hvorfor skal jeg have så meget besvær? Hvorfor er det ikke bare en selvfølge, at sælgere og reklamefolk ikke må genere mig i mit hjem?

Jeg har én gang været ude for, at de ikke ville sælge mig noget. Det var da den lokale distriktsavis ringede for at spørge, om jeg fik deres reklametryksag, der er forklædt som ”avis”.

Jeg bekræftede og tilføjede, at jeg er særdeles utilfreds med, at de ikke respekterer mit ”Ingen reklamer tak” på postkassen.

Jamen det var lige det, hun gerne ville høre; hvis avisbudet havde respekteret mit ”Ingen reklamer tak”, skulle han have haft en opsang. Jeg var målløs. Frækheden kender ingen grænser.

/Eric

Sommeren er slut & u-ord

Så er sommeren slut, og fra i morgen skal man have isolerende våddragt på, hvis man vil opholde sig på terrassen. Solen trækker hjem.

Det var tider dengang i juni, hvor græsplænen stod gul og sveden og ikke krævede vold. Så kom monsunen, og alting groede helt uopfordret som besat.

Dagen i dag var formentlig den sidste tørvejrsdag i lang tid, så jeg har været voldelig og har slået græsset. Ukrudt på fortovet er også blevet brændt af, før det igen bliver saftigt.

Sjove ord i øvrigt, disse u-ord. Hvis det ikke var u-krudt, gik det nok ikke at bruge en gasbrænder. Hvis det ikke var et uvæsen, man kom til livs, ville det være mord. Mord er ikke en gerning, men en ugerning ikke ulig udåd. Men så er en ubåd vel ikke en båd?

Nå, nok om det. Ordet ”ukrudt” kommer af det tyske ”un-kraut”, som er planter, der trodser ejendomsretten og gror, hvor det passer dem og ikke grundejeren.

Snart kommer usommer og uvejr.

Sig nærmer Tiden, da jeg må væk,
jeg hører Vinterens Stemme;
Thi også jeg er kun her på Træk,
og haver andensteds hjemme.

(Steen Steensen Blicher, 1837)

/Eric

Spam- eller hackerangreb

Serveren, som huser disse sider, har det sidste par dage været under angreb fra spammere, hackere eller hvad ved jeg. Der har derfor været begrænset eller slet ingen adgang. Jeg kan kun beklage.

Jeg håber, at angrebet er afværget for denne gang, og beder til, at banditterne straffes med salmonella eller noget, som fremkalder lignende symptomer.