Kategoriarkiv: Småsnak

Løst og fast om forskellige emner.

Sommerdrømme og den store gevinst

Dette er min sommer nr. 59 – eller måske snarere ”var,” for vejret er lige til efterårskuller. Man skulle vinde den store gevinst og rejse bort.

Jeg sidder standhaftig på terrassen, men er også pakket ind som en turist på skiferie. Dog mangler vanter og tophue og i særdeleshed solbriller.

Og apropos temperaturkurven, fortsætter reallønnen sit ubønhørlige fald. Jeg har ikke finregnet, for man skal ikke målrettet søge depressionen, men siden finanskrisen er min realløn er nok faldet mindst 5 %.

Jeg ved godt, at det kunne være værre, men jeg har fx svært ved at relatere lønudviklingen til de små børn i Afrika og i særdeleshed til oversvømmelserne i Centraleuropa. For resten bor jeg også så højt, at indlandsisen kunne smelte helt uden at oversvømme min kælder.

Andres elendighed giver mig ingen glæde.

Nej, man skulle vinde den store gevinst, skulle man. Så kunne man rejse hen, hvor sommeren har søgt tilflugt, og følge med tilbage, hvis den impulsivt fandt på at holde ferie i Danmark.

Det er jo nok ikke særlig sandsynligt, altså at sommeren finder på at holde ferie i Danmark, men forleden var der fx en eller anden (garanteret dum) nordmand, der løb med knap 30 millioner fra den danske lottopulje. Penge, som kunne have kickstartet mit otium.

Jeg er ikke så krævende og havde såmænd været tilfreds med 10 millioner. Så havde jeg båret solbriller og shorts på en noget varmere terrasse end denne.

Men man skal også se realiteterne i øjnene: For at vinde omkring 10 millioner i lotto skal man nok købe en af de der kuponer.

/Eric

Vejret træner til Sankt Hans

Vejret træner til Sankt Hans, hvis man skal tro DMI, og Holger Drachmann ville have skrevet: ’Se, det summer af sol over ingen’.

Vejrudsigt for Nordjylland

Vejrudsigten ligner det, meteorologerne forsigtigt kalder overskud af nedbør; men det er jo ikke usædvanligt for årstiden. Sankt Hans aften sidste år var der spredte byger og 10–15°.

Vi kunne ellers godt trænge til en ordentlig sommer med lavt gåsehudsindeks. Jeg kan slet ikke huske, hvornår græsplænen sidst var dejligt gul og vissen.

Der har været for meget monsun over sommeren de senere år, hvis du spørger mig. Har grillkul måske ikke været på tilbud det meste af tiden? Og er det mon tilfældigt, at terrassevarmere er blevet moderne?

Slår man op i DMI’s vejrarkiv, kan man også læse, at sommeren 2012 var den koldeste siden 2000 og vådere og solfattigere end perioden 2001 til 2010. Solfaktoren er blevet en ex-faktor.

Det er synd for os, og personligt føler jeg mig særlig hårdt ramt, for jeg har købt en ny grillstarter.

/Eric

Irritation på apoteket

Det har været en lang dag på arbejde. Jeg er træt og bombet i knolden, men der er jo lige den høfebermedicin, jeg skal hente på apoteket.

Det er praktisk, at man nu kan forny visse recepter over nettet, og da pollen har en græsselig uvane med at vende tilbage år efter år, er høfeberen forudsigelig

Mindre praktisk er det at glemme sygesikringsbeviset hjemme, så du må cykle turen ad Alpe d’Huez, før du tager på apoteket, trækker et nummer og konstaterer, at der er 20 i køen før dig.

Mange må stå, men ingen børn gør krav på miniputstolen, så med mine 57 somre sætter jeg mig med god samvittighed og lader knæene stritte. De ventende stokke og rollatorer ville alligevel ikke kunne komme op, hvis de kom herned.

19 før mig. Så, lad det nu gå lidt tjept, ik’?

Læs resten